Näkökulma: Hyundai-tähti Thierry Neuvillen heikkous paljastui – se on silti hänen suuri vahvuutensa

Massiivinen käänne rallin maailmanmestaruustaisteluun – Thierry Neuville ajoi ulos: "Siellä lepää kaukana puskassa!" 1:04
Massiivinen käänne rallin maailmanmestaruustaisteluun – Thierry Neuville ajoi ulos: "Siellä lepää kaukana puskassa!"

Rallin MM-sarjaa johtava Hyundain Thierry Neuville on yhä erittäin vahva ehdokas uudeksi maailmanmestariksi, mutta yhden leimallisen luonteenpiirteensä vuoksi belgialainen heitti Sardiniassa aivan turhaan hukkaan valtavan määrän pisteitä – ja pelasti sitten itsensä samasta syystä, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Suomen MM-ralli 1.-4.8.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Thierry Neuville ei anna periksi, ei missään tilanteessa – ei edes silloin kuin pitäisi.

Viimeisten 13 vuoden aikana on nähty lukuisia kertoja, että vaikka tilanne näyttäisi jossain kohtaa viikonloppua täysin epätoivoiselta, Neuville on pystynyt periksiantamattomuudellaan raapimaan kasaan edes yhden tai muutamankin MM-pisteen.

Kuvaavaa on, että esimerkiksi viimeisten kolmen ja puolen vuoden ajalta Neuville on kerännyt koko sarjassa toiseksi eniten Power Stage -pisteitä. Edellä on vain Kalle Rovanperä.

Viikonloppuna ajetun Sardinian MM-rallin jälkeen Neuville sivuaa ennätystään. Kyseessä on kuudes kisa peräkkäin, kun hän johtaa MM-sarjaa. Edellisen ja tähän saakka ainoan vastaavan sarjan hän oli ajanut kuusi vuotta sitten johdettuaan vuoden 2018 MM-sarjaa toukokuisesta Portugalista lokakuiseen Walesiin. Käteen jäi tuolloin, niin kuin neljästi muulloinkin, MM-hopeaa.

Nyt Neuvillen ero MM-sarjassa toisena olevaan Ott Tänakiin on 18 pistettä, kun kauden 13 osakilpailusta on ajettu kuusi. Pelkästään Sardinian-tapahtumien valossa ero voisi, ja sen pitäisi, olla huomattavasti suurempi. Tällä on merkitystä siksi, että jokainen piste on tälle kaudelle tehdyn uudistuksen vuoksi aiempaa arvokkaampi.

Neuville oli lauantaina rallin kahdeksannelle erikoiskokeelle lähdettäessä yleiskilpailussa kolmantena, perjantain surkeasta lähtöpaikasta huolimatta. Eroa eteen- ja taaksepäin oli yli puoli minuuttia, eli tuhti 13 pisteen lauantaipotti vain odotti ottajaansa.

Mutta.

Niin kuin aina, Neuville pani taas kaiken peliin. Hän oli kahdeksannella erikoiskokeella 14 kilometrin väliajassa 1,5 sekuntia edellä rallissa toisena ollutta Sébastien Ogieria ja 2,5 sekuntia edellä rallia johtanutta Tänakia. 16 kilometrin väliaikaa Neuvillelle ei enää kirjattu. Keskittyminen herpaantui, ja Neuville ajoi ulos.

Jotkut yllättyivät, toiset eivät. Neuvillen vahvuudesta, periksiantamattomuudesta, oli tullut hänen heikkoutensa.

On totta, että hiljaa tai varmistellen ajaminen voi joskus olla huomattavasti vaikeampaa kuin kovaa ja hyvällä rytmillä ajaminen, mutta nyt Neuville ajoi siis kovempaa kuin rallin kaksi parasta kuljettajaa kesken kuumimman voittotaistelun.

Kun ikää on 35 vuotta ja vyöllä 160 MM-rallia, kokonaisuuden hahmottamisen pitäisi silti olla paremmalla tolalla. Ja huvittavaa kyllä, juuri kokonaiskuvaa Neuville itse korosti rallin alla julkaistussa Hyundain tiedotteessa.

– Lähestymme viikonloppua niin kuin yleensäkin: tavoittelemme parasta mahdollista tulosta olosuhteet, auto ja muut ralliin vaikuttavat tärkeät tekijät huomioon ottaen.

Tähän peilaten tallikaveri Dani Sordon läksytys oli paitsi yllättävä myös ymmärrettävä.

– Näin Thierryn tien sivussa, ja olin todella pettynyt. Helvetin v***u. En tiedä, miksi pitää ottaa noin paljon riskejä, Sordo sanoi heti kahdeksannen ek:n maalissa.

Neuville ei kuitenkaan olisi Neuville, jos hän luovuttaisi, ja loppujen lopuksi se sama periksiantamattomuus myös pelasti hänet.

Hyundai-tähti hyödynsi pisteuudituksen tarjoaman mahdollisuuden ja paikkasi lauantain virhettään parhaalla mahdollisella tavalla. Sunnuntailta kertyi kaikkien ennakko-odotusten vastaisesti täydet 12 pistettä.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat