Kommentti: Monte Carlon suurin suosikki löytyy Tommi Mäkisen pilttuusta – julkisuudessa väläytelty arvio on täysin kestämätön

1:43
Näin Toyota Yaris WRC kulki Sébastien Ogierin tallikaverina ajavan Kalle Rovanperän alla talven testeissä.

Toyotalle siirtyneestä Sébastien Ogierista on leivottu Monte Carlon MM-rallin alla jonkin sortin altavastaajaa, vaikka ranskalainen on kilpailun suurin ennakkosuosikki, kirjoittaa MTV Urheilun toimittaja Mikko Hyytiä.

Torstaina alkavalla MM-rallikaudella on taas kolme suosikkia ylitse muiden: Toyotalla ajava Ogier sekä Hyundain Ott Tänak ja Thierry Neuville. Ogier on kuusinkertainen maailmanmestari (2013–2018), Tänak hallitseva maailmanmestari ja Neuville viisinkertainen MM-hopeamitalisti (2013, 2016–2019).

Heistä Neuville on nostettu monissa yhteyksissä jopa Monten suosikiksi, ennen muuta siksi, että hän on kolmikosta ainoa, joka ajaa samaa autoa kuin viime vuonna.

On ymmärrettävää, että vaikkapa Tommi Mäkinen pumppaa mielellään Neuvillen renkaita ja sysää näin menestyspaineita kovimman kilpailijatallin suuntaan, mutta sisällöltään näkemys Neuvillesta suosikkina on kestämätön.

Urallaan 110 MM-rallia ajanut Neuville, 31, on seissyt korkeimmalla korokkeella 12 kertaa, ja palkintokorokesijoituksia on yhteensä 40. Näistä kuitenkin vain kaksi on tullut Monte Carlossa.

Monte on tunnetusti viimeinen kilpailu, jossa kuljettajat haluavat ajaa paineet niskassaan, mutta Tänakin talliintulon myötä Neuvillella on nyt enemmän paineita kuin koskaan aiemmin. Ja jos paineiden sietokyvystä puhutaan, viisi MM-hopeaa eivät varsinaisesti imartele belgialaista – olkoonkin, että osa kakkossijoista on ollut tallien voimasuhteiden takia maksimisuorituksia.

Mutta jos Neuville on suosikki pelkästään työpaikkansa pysyvyyden tähden, mihin unohtui Sébastien Loeb, 45?

Yhdeksänkertainen maailmanmestari oli viime vuonna Montessa neljäs, vaikka oli ajanut Hyundailla vain yhden lyhyen testipäivän. Nyt hänellä on alla paitsi puolikas kilpailukausi myös huomattavasti enemmän testikilometrejä kuin vuosi sitten. Ai niin, ja onhan Loeb pärjännyt Montessa joskus ennenkin; hänellä on Etelä-Ranskan vuoristoteiltä enemmän voittoja kuin kenelläkään muulla – seitsemän.

Vielä Loebiakin suurempi suosikki on hänen etunimikaimansa Ogier, 36, jolla on Montesta niin ikään seitsemän voittoa. Niistä ensimmäinen tuli osana IRC-sarjaa vuonna 2009. MM-voiton Ogier on vienyt Montessa kuusi kertaa putkeen.

Gapin kaupungista, aivan rallin ytimestä, kotoisin oleva ranskalainen ei todellakaan hätkähdä sitä, että alla on nyt erimerkkinen auto kuin joskus aiemmin.

Vuosi sitten hän voitti Montessa ensimmäisen kilpailunsa Citroën C3:lla. Neuville taipui 2,2 sekunnilla, Monten historian pienimmällä voittomarginaalilla. Vuonna 2017 hän voitti Neuvillen ulosajon jälkeen ensimmäisen kilpailunsa M-Sportin Ford Fiestalla.

Eikä se uuteen autoon hyppääminen muillekaan mitään rakettitiedettä ole, kysykää vaikka Marcus Grönholmilta, joka oli Montessa ykkönen ajaessaan ensimmäistä kilpailuaan Fordilla.

Täysin eri tilanne

Ogierin puolesta puhuu myös se, että hän on tällä hetkellä nälkäisempi kuin vuosikausiin.

Hän ajoi ralliin valmistavissa testeissä ulos, ei pahasti mutta kuitenkin. Tämä on paras osoitus siitä, millä mielellä Ogier Monteen lähtee: hän lähtee lyömään muille luuta kurkkuun heti kauden alkajaisiksi.

F1:n puolella Lewis Hamilton varoitti olevansa kaudella 2020 kuin kone. Rallissa kuusinkertainen maailmanmestari puhuu paljon F1-kollegaansa vähemmän, mutta on täysin varmaa, että Ogier aikoo lähettää viikonloppuna samanlaisen viestin – ajamalla.

Nykytilanteessaan Ogier on muille huomattavasti suurempi uhka kuin jos hän olisi voittanut viime kaudella seitsemännen mestaruutensa. On henkisesti täysin erilaista yrittää palata mestariksi kuin yrittää jatkaa vuosien ajan jatkunutta menestysputkea.

Ogier on itse sanonut, että mahdollisuus voittaa mestaruus takaisin motivoi häntä valtavasti, ja sen saavuttaminen, jos mikä, määrittäisi häntä paitsi urheiijana myös voittajana.

Mestaruuden voittaessaan Ogierista tulisi vasta toinen kuljettaja, joka on voittanut MM-tittelin kolmen eri merkin autolla. Ensimmäinen ja tällä hetkellä ainoa mies tällä listalla on muuan Juha Kankkunen.

99 prosenttia riittää

Rallissa on parhaimmillaan ja pahimmillaan kyse sekunnin kymmenyksistä. Ne erottavat voittajat häviäjistä, mestarit muista.

On selvää, ettei Ogier – tai Tänak – saa vielä Montessa jokaista kymmenystä irti autostaan, mutta huomattavaa on, ettei se ole edes tarpeen. Monte on tunnetusti kilpailu, jossa riittää, että kuljettaja tuntee olonsa mukavaksi ja luottavaiseksi.

Grönholmin sanoja mukaillen Montessa ajetaan "sukkasiltaan". Loeb tiivistää asian niin, että voittava kuljettaja ajaa toki jaloillaan mutta ennen kaikkea päällään.

Vuoristoteillä on viikonlopun mittaan lunta ja jäätä, märkää ja kuivaa asfalttia. Joskus näitä kaikkia saattaa tulla vastaan yksittäisen erikoiskokeen aikana. Vaikka reitti pysyisi ennallaan, Monte on vuodesta toiseen uusi kilpailu, koska olosihteet eivät ole koskaan samat.

Loebin mainitsema päällä ajaminen tarkoittaa suomeksi älykkyyttä, ymmärrystä siitä, ettei joka paikassa voi hyökätä. Se on myös sitä, että löytää pidon paikoissa, joissa tuntuu, ettei sitä ole ollenkaan. Ennen kaikkea älykkyys on kuitenkin fiksuja mutta samalla rohkeita rengasvalintoja.

181 MM-rallia, 47 MM-rallivoittoa ja kuusi maailmanmestaruutta ovat koulineet Ogierista ylivertaisen kaikilla näillä osa-alueilla.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja