Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Näkökulma: F1-varikon hankalin kuski – miksi tiimi on valmis mieluummin jatkamaan masokismiaan kuin vaihtamaan kokeneeseen ajomieheen?

Nico Hülkenberg
Nico Hülkenberg2019 Getty Images
Julkaistu 19.09.2019 12:02
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Haas-tallin ilmoitus Romain Grosjeanin ja Kevin Magnussenin jatkamisesta amerikkalaistiimin kisakuljettajina nostaa ilmoille muutaman kysymyksen, joista yksi kohdistuu vaihtoehtona olleen Nico Hülkenbergin persoonaan. Kuinka hankala tapaus saksalainen voi olla, jos hän ei tässäkään tilanteessa kelpaa korvaajaksi?

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Singaporen GP suorana 20.-22.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.25,
2. harjoitukset klo 15.25
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Singaporen GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: F1-tiimin ajopaikat jaettu: keskinäinen nahistelu ei vienyt töitä kummaltakaan kuskilta

Haasin kausi on ollut yhtä tuskaa auton kehitysongelmien lisäksi kuljettajien välisen nahistelun takia. Tämän myötä olisi jo uskonut, että johtamassa sirkuksessa olisi viimein kolmen vuoden jälkeen päädytty siihen ratkaisuun, että kuskikaksikko olisi jo aika laittaa vaihtoon.

Günther Steinerin

Kevin Magnussenilla oli jo sopimus kaudesta 2020, joten Romain Grosjeanin jatko alkoi tuntua nykyisessä ilmapiirissä liki mahdottomalta. Kaikesta kitisevän ranskalaisen ja passiivis-aggressiivisesti asioihin suhtautuvan tanskalaisen liitto ei ole poikinut Steinerille juuri muuta kuin lisää putoavia harmaita hiuksia, mutta siitä huolimatta tiedotteessa iloittiin vakaasta tulevaisuudesta.

– Grosjeanin ja Magnussenin ajaessa meillä on edelleen kuskikokoonpano, joka tarjoaa meille vakaan alustan jatkaa kasvuamme, Steiner hymisteli torstaina.

Melkein yhtä uskomattomalta tuntui Grosjeanin kommentti siitä, kuinka hän odottaa Kevinin ja muun tiimin kanssa työskentelyä. Kuskeja on jouduttu puhuttamaan useamman kerran kauden aikana keskinäisistä ratakahakoista eivätkä he tunnu tulevan myöskään radan ulkopuolella juuri lainkaan juttuun keskenään.

Todellisuudessa Grosjean on varmasti onnellinen siitä, että F1-työt ylipäänsä jatkuvat. Haasin jälkeen hänelle tuskin olisi toista ajopaikkaa enää löytynytkään. Nyt ilman töitä jää mitä varmimmin Nico Hülkenberg, yhdeksän kautta F1:ssä ajanut kokenut kuski. Ja syyksi ei varmastikaan riitä yksittäinen riita Magnussenin kanssa, jonka yhteydessä tanskalainen kehotti kilpakumppaniaan "imemään nyyttejään" saatuaan sitä ennen kriittistä kommenttia epäkunnioittavasta ajotyylistään.

Hülkenberg joutui lähtemään Renault’lta – tai itse hän oikeastaan hylkäsi ranskalaistiimin tarjoaman vuoden jatkosopimuksen, koska häneen ei löytynyt vieläkään luottoa niin paljon, että sopimukseen olisi suoraan kirjattu myös kausi 2021, jolloin talli voi seuraavan kerran olla sääntöjen muuttuessa kilpailukykyinen.

Samassa yhteydessä, kun Alain Prost paljasti Hülkenbergin sopimusneuvotteluiden taustoja, hän mollasi tätä negatiiviseksi ja pessimistiseksi kuskiksi, jollaista Renault ei tarvitse ensi kaudella. Yhtiön satsaukset ovat jo täysin vuodessa 2021, joten sarkastisesti työyhteisöään piikittelevä Hülkenberg ei olisi kovinkaan hedelmällistä seuraa ensi vuonna odotettavissa olevien ankeiden aikojen keskelle.

Prostin sanoja voi pitää katkeruutena sitä kohtaan, että Hülkenberg ei taipunut tallin toiveeseen, vaan halusi edelleen etsiä itselleen paikkaa kilpailukykyisemmästä tallista, mutta mestarilegendan ajatusta on helppo myös ymmärtää. Hülkenberg mitä ilmeisemmin on juuri niin vaikea tapaus kuin mitä hänestä kerrotaan.

Vielä viisi vuotta sitten lupaavana pidetty Hülkenberg oli aina ehdokaslistan kärjessä, kun isoissa tiimeissä näytti olevan kuskipaikka vapaana. Ferrarin valitessa Kimi Räikköstä  Felipe Massan seuraajaksi, Hülkenberg oli nuoremmista kuskeista ensimmäisenä jonossa paikkaa kärkkymässä. Sama toistui miltei joka kesä. Muutamaa vuotta myöhemmin näin ei enää ollut. Paikkoja löytyi enää Force Indian ja Renault’n kaltaisista ylemmän keskikastin tiimeistä. Samalla kokeneen ketun toivoton jahti sen ensimmäisen palkintopallipaikan saavuttamiseksi on venynyt jo ennätykselliseen 170 kisaan.

Tällä kaudella jännitys on kohdistunut siihen, pystyykö uusi tallikaveri Daniel Ricciardo nostamaan tehdastiimin heti palkintopallille, kun Hülkenberg ei siihen ole pystynyt. Ainakaan vielä ei näin ole käynyt, vaikka Monzan neljäs tila olikin jo parasta Rellua sitten vuoden 2011 sarjasta vetäytymisen.

Hülkenberg on saanut kauden aikana kritiikkiä henkisistä ominaisuuksistaan myös tallipäällikkö Cyril Abiteboulilta, kun hän pilasi Hockenheimin sadekisan tarjoaman tilaisuutensa ulosajoon varsin kriittisessä vaiheessa.

– Meillä on sellainen käsitys, että kun jokin tulee hänen tavoiteltavakseen, on se sitten kuudes sija tai jotain muuta, se karkaa häneltä. Hän sabotoi itseään, Abiteboul totesi.

Katkeroituminen uran kulusta ja ymmärrys sen jäämisestä varsin vaatimattomaksi ovat alkaneet näkyä myös Hülkenbergin käytöksessä mediaa kohtaan. F1-varikolta löytyy kaikenlaista meriiteistä vapaata vaatijaa ja primadonnaa, mutta Hülkenberg on kaikesta näennäisestä kohteliaisuudestaan huolimatta persoonana aivan selvästi sieltä vaativimmasta päästä.

Lisää aiheesta:

F1-kuski uhkaa menettää paikkansa – tallikaverilla täysin toinen tilanne: "Ehkä sopimus on jo tehty, kuka tietää!"Entinen F1-kuski valitsi suosikkinsa Red Bullin rattiin – osuva huomio roolista Max Verstappenin rinnalla: "Tällä planeetalla ei ole montaakaan sellaista ihmistä"Kommentti: Fernando Alonson paluu luo Renault'n sisälle räjähdysherkän asetelman – mestari kohtaa oman peilikuvansaNäkökulma: Valtteri Bottaksen ilouutisessa karvas sivumaku – Mercedes-pomon mainospuheet aiheuttivat ruman epäluottamuslauseen suomalaista kohtaanAlfauros Kimi Räikkösen ajo hipoo täydellisyyttä, säheltäjätiimi kuin komediaryhmä – MTV Urheilu jakoi F1-sarjan alkukauden palkinnotRanskan GP:n topit ja flopit: Räikkösen jäähyväisiltä tuntunut kisa toi vanhan Kimin esiin
F1HaasRenaultUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen12:15
    Max Verstappen

    Max Verstappen uhkaa – apuja ei ole luvassa

  • ti08:07
    Christian Horner

    Toto Wolffilta kovaa tekstiä potkut saaneesta Christian Hornerista – hillitön elokuvavertaus

  • ma14:24
    Max Verstappen

    Max Verstappenista huimaa puhetta kilpailijatallista

  • ma00:03
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jyräsi – F1-kuski älähti tallinsa hämmentävästä määräyksestä

  • 19.10.13:25
    McLaren

    McLarenit rysäyttivät taas yhteen – tallipomo haukkui "amatöörimäisen" veteraanin