”Puhuin ahneena jopa palkintosijasta” – parjattu F1-tiimi ajoi parhaan kisansa liki 11 vuoteen!

Hyvin kärkitallien kyydissä viikonlopun Italian GP:ssä pysytellyt Renault teki kaikessa hiljaisuudessa parhaan kisansa liki 11 vuoteen. Daniel Ricciardon neljäs sija on ranskalaistallin paras tulos kahdeksan vuotta sitten tapahtuneen F1-sarjasta vetäytymisen jälkeen.

Renault säväytti jo perjantain harjoituksissa oltuaan kymmenyksien sisällä Mercedeksen ja Ferrarin vauhdista. Sekaannukseen päättyvissä aika-ajoissa tappiota tuli silloinkin vain puoli sekuntia, mitä voi pitää hyvänä suorituksena Monzan tyyppisellä voimaradalla.

Kisassa Nico Hülkenberg ohitti ensimmäisellä kierroksella Ferrarin Sebastian Vettelin nousten neljänneksi. Myöhemmin edelle kirinyt Daniel Ricciardo piti Mercedeksen kuskeja ahtaalla varikkokäyntien aikaan. Maaliin keltamustat ampiaiset tulivat sijoilla neljä ja viisi ennen Red Bullin Alexander Albonia.

– Olen nyt todella ahne ja sanon, että yksi sija ylöspäin olisi ollut täydellistä, mutta minä itse asiassa puhuin vähän jo palkintopallista (lauantaina) iltapäivällä, Ricciardo paljasti C Moren haastattelussa kisan jälkeen.

– Tiesin, ettemme olleet niin kaukana. Olen tietysti erittäin tyytyväinen neljänteen sijaan. Lopussa pystyimme pelaamaan rennosti Albonin oltua Nicon takana, ja vauhti oli silloinkin hyvää, australialaiskuski jatkoi.

– Tämän tekeminen Monzassa on kunnon näyttö. Renault’n väki (Ranskan) Viryssa saa olla todella tyytyväisiä moottoristaan saatuamme kauden parhaan tuloksen tällä voimaradalla. Tämä on iso käänne viime vuosien jälkeen, Ricciardo julisti.

Sebastian Vettelin pyörähdys ja sitä seuranneet kolari ja rangaistus toki avittivat Relluja päivän tuloksen hankkisessa.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Renault on viimeksi saavuttanut tätä paremman yhteistuloksen Japanin GP:ssä vuonna 2008, jolloin Fernando Alonso voitti ja Nelson Piquet junior oli neljäs. Senkin jälkeen palkintopallisijoja tuli yhtiötä ravisuttaneesta kolariskandaalista huolimatta, mutta viimeiseksi on jäänyt Nick Heidfeldin kolmossija Malesiassa vuonna 2011.

Renault häipyi F1-sarjasta tehdastiiminä kauden 2011 jälkeen, mutta palasi Lotuksen raunioille rakennettuna vuonna 2016. Sen jälkeen paras suoritus oli tähän asti Hülkenbergin viides sija Saksassa vuonna 2018.

Paikkansa tallissa menettävälle Hülkenbergille olisi ollut raskas isku, jos Ricciardo olisi ensimmäisellä Renault-kaudellaan onnistunut nappaamaan palkintopallipaikan hänen nenänsä edestä. Saksalainen pitää hallussaan epämieluisaa F1-ennätystä ajettuaan 170 kisalähtöä ilman ainuttakaan palkintosijaa.

Lue myös:

    Uusimmat