Näkökulma: Valtteri Bottaksen ilouutisessa karvas sivumaku – Mercedes-pomon mainospuheet aiheuttivat ruman epäluottamuslauseen suomalaista kohtaan

Reilun kuukauden odotus on vihdoin päättynyt. Valtteri Bottas on Mercedeksen mies myös tulevalla F1-kaudella, mutta tämän jatkosopimuksen synnytysprosessi jätti kätilönä toimineen tallipomo Toto Wolffin toiminnasta varsin epämiellyttävän kuvan, kirjoittaa MTV Urheilun Antti Rämänen.

MAINOS

F1 palaa kesätauolta!

Belgian GP suorana 30.8.-1.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Belgian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Jos lopputulosta katsotaan, niin käytännössä mikään ei muuttunut siitä, kun C More haastatteli Valtteri Bottasta ennen Silverstonen kisaviikonloppua heinäkuun puolivälissä. Siinä iloinen suomalaiskuski antoi eleillään jo ymmärtää, että sopimus on totta kai tulossa – ajankohta vain täytyy tarkistaa tiimiltä.

Silti Mercedeksen kuskivalinnasta tehtiin melkoinen soppa, jossa liekkiä liedelle löi ennen kaikkea tallipäällikkö Wolff. Mediassa toki liikkui tuttuun tyyliin juttua laidasta laitaan, mutta puheet valinnasta kahden tasavertaisen kuskin välillä tulivat Wolffin omasta suusta ja olivat todella ruma epäluottamuslause Bottasta kohtaan.

En tiedä, miten Valtteri itse otti vastaan puheet, joissa Wolff kertoi hänen ansaitsevan ajopaikan siinä missä nuoren Esteban Oconinkin, mutta ei tuo nyt hyvältä kuulosta. Kuka useita vuosia hyvin työnsä tehnyt haluaa kuulla tällaista esimieheltään?

Nyt kun Bottaksen sopimus on saatu viimein maaliin, on Renault’n aika tiedottaa Esteban Oconin palkkaamisesta. Wolff onnistui puheillaan pitämään jo puoliksi unholaan painuneen ranskalaiskuskin nimen esillä ja kaivamaan tälle varteenotettavan tallipaikan ensi kaudeksi.

Ehkä hän juuri tähän pyrkikin puheillaan? Mercedes on panostanut Esteban Oconiin reippaasti vuosien saatossa, mutta kun jättiyhtiö on omalla varjollaan onnistunut näivettämään asiakastiiminsä Williamsin ja Racing Pointin kitukasvuisiksi hakopuiksi, kunnon paikkaa ei enää löytynyt omilta mailta.

Sen takia katseet Oconin uran turvaamiseksi oli suunnattava muualle, ja tässä Renault ei varmasti ollut helpoin mahdollinen neuvottelukumppani. Vaikka ranskalaislupauksen siirto ranskalaistiimiin on varsin mukiinmenevä yhdistelmä, Renault olisi voinut heikohkosta tilanteestaan huolimatta valita aivan hyvin jonkun toisenkin vapaana olleen nimen.

Jää nähtäväksi, joutuuko Mercedes oikeasti luopumaan Oconista kokonaan vai onnistuuko todennäköinen Renault-siirto jollain lainajärjestelyllä. Veikkaan jälkimmäistä, koska muussa tapauksessa Mersu olisi heittänyt ainakin omien puheidensa mukaan jumalaisen talentin menemään ja sillä olisi nyt käsissään kaksi yli kolmekymppistä kisakuskia sekä varsin tyrehtynyt juniorituotanto.

Red Bullilla on (ainakin vielä) Max Verstappen. Ferrari nosti jo Charles Leclercin omasta akatemiastaan ykköstiimiinsä varsin menestyksekkäästi. Ja jos Ferrari siinä onnistuu, on myös Mercedeksen jossain vaiheessa luotettava omiin taimiinsa.

Mutta suomalaisittain hyvä niin, ettei sen aika ollut vielä. Nyt Valtteri Bottas voi taas täysillä keskittyä työntekoon ainakin vuodeksi eteenpäin.

Lue myös:

    Uusimmat