Keskon toimitusjohtaja: Uusi auto on aina ekoteko

Autoalalla menee heikosti, sillä esimerkiksi Ford, Nissan ja Honda leikkaavat tuotantoaan kysynnän heikentyessä Kiinassa. Euroopan autokauppa on laahustanut koko alkuvuoden, eikä Venäjälläkään kauppa käy. Keskon toimitusjohtaja ei kuitenkaan aio synkistellä.

Kaupan alan palveluyritys Kesko ilmoitti tehneensä historian parhaan toisen neljänneksen tuloksensa. Keskon autokaupan liikevaihto kuitenkin laski 13 prosenttia, joka menee yksiin uusien autojen myynnin laskun kanssa Suomessa ja lähes koko EU-alueella. Kesko on kuitenkin jo pidemmän aikaa maalaillut autokaupalle positiivisia näkymiä.

Miksi?

– Meidän autokantamme on yksi Euroopan vanhimpia, ja niiden ympäristökuorma on merkittävästi korkeampi kuin uusilla autoilla. Autokantaa on uudistettava eli uusien autojen myynnin tulee olla ennemminkin 200 000 vuodessa kuin nykyiset 100 000, toimitusjohtaja Mikko Helander selittää yhtiön positiivista näkökantaa.

Asian voi nähdä näinkin, mutta esimerkiksi filtterin lisääminen aikoinaan tupakkaan ei varsinaisesti muuttanut sitä, että sen polttaminen ei ole hyväksi terveydelle, vaikka asia olisikin niin haluttu esittää.

Ilmastointi on yleinen vakiovaruste jo käytetyissäkin autoissa 1:40
VIDEO: Ilmastointi on yleinen vakiovaruste jo käytetyissäkin autoissa.

Keskustelu autoilun vähentämisestä ja sen ympäristövaikutuksista on edelleen voimakkaasti läsnä julkisuudessa, kuten myös hallituksen mahdolliset toimet autoiluun liittyen. Helanderin mukaan nämä keskustelut ovat heikentäneet osaltaan autojen kysyntää.

Toisaalta taas Santander Consumer Financen teettämän tutkimuksen mukaan moni muu asia menee ympäristöystävällisyyden edelle autoa ostaessa.

"Toivoa sopisi, että tämä viesti menee koko yhteiskunnan läpi."

Muun muassa keskusta on puhunut sen puolesta, ettei maaseudulla aina pärjää ilman omaa autoa. Helander nostaa esille valtiovarainministeri Mika Lintilän (kesk) heinäkuun alun kommentin, jonka mukaan autoverotukseen ei ole valmisteilla muutoksia.

– Toivoa sopisi, että tämä viesti menee koko yhteiskunnan läpi. Sen takia auton ostoa ei kannata pantata, Helander kommentoi.

Mitä autojen ympäristövaikutuksiin tulee, hän pitää autojen käyttökuormasta käytyä keskustelua ”aika villinä”, mikä korostuu etenkin vaalien yhteydessä.

– Hyvä on todeta se, että kaikki käyttökuormat, kun puhutaan uusista autoista, on ekotekoja. Oli kysymyksessä täyssähkö-, hybridi- tai polttomoottoriauto, niin uusi auto, oli käyttövoima mikä tahansa, pienentää aina merkittävällä tavalla ympäristökuormaa suhteessa vanhaan autokantaan ja on sitä kautta pienentämässä ja auttamassa meitä ratkaisemassa ilmasto-ongelmaa, Helander kommentoi.

– Suomeen tuodaan massiivisesti vanhoja käytettyjä autoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat helposti kaksi kertaa suuremmat kuin uusien autojen. Me näemme, että on vain ajan kysymys, kun tämä tilanne muuttuu Suomessa.

– Liikenteen päästöjen vähentäminen edellyttää autokannan muutosta. Ei ole mitään muuta mahdollisuutta saavuttaa Suomen tiukkoja ilmastotavoitteita, joihin mekin olemme sitoutuneet, Helander sanoo.

Toinen syy positiiviseen tulevaisuudennäkymään on Volkswagen

Toiseksi syyksi Keskon positiivisille autokaupan tulevaisuuden näkymille hän mainitsee Keskon ja Volkswagenin kumppanuuden. Maailman suurin autovalmistaja satsaa tällä hetkellä paljon uusiin investointeihin ja autoihin, joiden ympäristökuormitus on entistä pienempi.

– Tulevina vuosina mallivalikoima täydentyy upeilla sähköautoilla, hybrideillä ja entistä ekologisemmilla polttomoottoriautoilla.

– Uskomme, että tämä antaa hyvät mahdollisuudet kasvaa ja kasvattaa autotoimialaa. Nyt pitää Euroopassa ja Suomessa päästä vain markkinahäiriön ohi.

WLTP-päästömittausmenetelmä syrjäytti viime vuonna vuodesta 1990 lähtien käytössä olleen NEDC-menetelmän, joka vaikutti muun muassa Volkswagenin mallien toimitukseen, koska kaikki mallit joutuivat läpäisemään uuden aikaa vievät testit. Tämä laski henkilöautojen ensirekisteröintiä syyskuussa 24 prosenttia eikä palautunut ennalleen loppuvuoden aikana.

– Päästömittausmenetelmä on merkittävästi häirinnyt uusien autojen kauppaa Euroopassa, Helander toteaa.

Helanderin mukaan toimitusongelmat ovat kuitenkin merkittävästi vähentyneet, vaikka heillä onkin jonkin verran kaikkien brändien osalta mallipuutteita.

– Tilanne paranee vuoden jälkipuoliskolla ja uskoisin, että 2020 ollaan takaisin normaalissa päiväjärjestyksessä. Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla se on tuntunut aika paljon.

Uudet yritysostot

Lisäksi Helander mainitsee sähköverkkojen latausasemien ja autojen leasing- eli vuokraussopimusten lisääntymisen vaikuttavan markkinoiden näkymiin.

Kesko toteutti vuonna 2019 myös merkittäviä yrityskauppoja kuten Laakkosen ja LänsiAuton Volkswagen-, Audi- ja Seat-liiketoimintojen ja Huittisen Laatuauton ostot.

Syyskuussa Kesko alkaa tarjota myös Bentleytä, josta ei Helanderin pohdinnan mukaan tule ”kansanauto”, mutta huomionarvoista brändin tarjoaminen siitä huolimatta on. Uusia malleja on luvassa myös muun muassa Porschelta, Audilta, Volkswagenilta ja SEAT:ilta.

Onko autokauppaverkosto tässä?

– Ei mikään toimiala ole valmis, auton toimialalla nähdään paljon kasvumahdollisuuksia.

Hän painottaa, että vaikka autokaupan liikevaihto laski, maksuhäiriöstä huolimatta autoala teki 5 miljoonaa euroa tulosta toisella kvartaalilla.

– Suomessa uusien autojen myynti on alkuvuosien osalta ollut 13–14 prosenttia alle normaalin. Tällainen tulos kertoo minun mielestä meidän autoalan toimivuudesta ja hyvyydestä, hän toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat