Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin suuri jäänmurtajadiili etenee: "Tästä hyötyy koko Suomi"

1:36Näin USA:n jäänmurtajatilaus vaikuttaa Suomen talouteenKatso video: Näin USA:n jäänmurtajatilaus vaikuttaa Suomen talouteen.
Julkaistu 11.10.2025 13:09
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

@OssiRajala

Helsingin ja Rauman telakoilla on nyt syytä hymyyn. Molemmat ovat saamassa Yhdysvaltojen rannikkovartiostolta tilaukset kahdesta jäänmurtajasta.

Yhdysvaltojen rannikkovartiosto neuvottelee seuraavaksi Rauman ja Helsingin telakoiden kanssa neljän Suomessa rakennettavan jäänmurtajan yksityiskohdista.

– Nimet on toistaiseksi vain siinä paperissa, minkä presidentit ovat tehneet. Yhteisymmärryspöytäkirja on hoidettu siitä, että näitä laivoja Suomesta tullaan ostamaan. Nyt on sitten vuorossa hyvin intensiivinen, maksimissaan kahden kuukauden aika valmistella laivanrakennussopimukset Yhdysvaltojen rannikkovartioston kanssa, kertoo Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Kim Salmi.

Yhden jäänmurtajan rakentaminen vaatii noin tuhat henkilötyövuotta, joten meriteollisuus tarvitsee tuhansia uusia työntekijöitä.

Lue myös: Myikö Suomi salaisuutensa Trumpille? Historiassa varoittavia esimerkkejä

Nopea aloitus tavoitteena

Niin Helsingissä kuin Raumalla uudet murtajatyöt pyritään aloittamaan viimeistään ensi vuonna.

Raumalla toivotaan rakentamisen alkavan vielä tämän vuoden puolella. Ensimmäisiä uusia jäänmurtajia halutaan valmiiksi vuonna 2028 ja yhden suurehkon murtajan rakentaminen vie yleensä yli kaksi vuotta.

– Jo tänä vuonna pitää olla ja hyvin pian liikkeellä valmistelevat toimenpiteet. Sehän tarkoittaa sitä, että yksityiskohdista on sovittava pian ja aloitettava rakentamiseen johtavat toimenpiteet, Rauma Marine Constructionsin (RMC) toimitusjohtaja Mika Nieminen pohtii.

Molemmat telakat ovat jo valmistautuneet tilauksiin.

– On käyty jo aikeisemmin läpi se tekninen malli, minkälainen laivamalli kokonaisuuteen kuuluu, joten suuren suuria asioita ei ole sopimatta, RMC:n Nieminen sanoo.

Myös Helsingin telakan omistava kanadalainen Davie Group on tarjonnut Yhdysvaltoihin hyväksi havaitsemaansa jäänmurtajamallia.

Lue myös: Stubb hieroi Trumpin kanssa diiliä liki vuoden

Kaikin puolin hyvä diili

Murtajasopimukseen kuuluu se, että Yhdysvalloissa rakennetaan seitsemän uutta jäänmurtajaa ja suomalaisilla on mahdollisuus myydä osaamistaan rapakon taakse.

Harvinainen kuvio koetaan paljon ennemmin myyntimahdollisuudeksi kuin uhaksi kilpailuedun menettämisestä. Suomalaiset meriteollisuuden yritykset ovat pääsemässä etulyöntiasemassa Yhdysvaltojen laivamarkkinoille.

– Yleensä tällaisia valtion laivoja rakennetaan vain kotimaisin voimin. Ei tämä meille mikään huono juttu ole. Tästä hyötyy koko Suomen meriklusteri, Kim Salmi sanoo.

RMC:n Mika Nieminen muistuttaa, että Suomesta myydään nyt presidentti Donald Trumpin järjestämällä erityisluvalla jäänmurtajia markkinaan, joka tavallisesti on suljettu. Yhdysvaltain lainsäädäntö estäisi tavallisesti jäänmurtajakaupat ulkomailta.

Yhdysvalloissa rakennettavissa laivoissa RMC:n kumppanina toimii Bollinger-telakat.

– Emme siirrä osaamistamme Yhdysvaltoihin. Meidän kumppanina on telakka, joka osaa rakentaa laivoja ja joka on tehnyt jo satoja toimituksia Yhdysvaltojen rannikkovartiostolle. Tässä tapauksessa rakennamme yhdessä toimitusketjua tämän yhden tuotteen ympärille, Nieminen kuvailee.

Myös Helsingin telakan omistava Davie Group toimii myös Yhdysvalloissa ja on ostamassa Teksasista ainakin yhden telakan jäänmurtajien rakentamista varten.

Lisää aiheesta:

Murtajatilaus ylitti kaikki arviot, töitä koko Suomeen: "Yli tuhat henkilötyövuotta murtajaa kohti"Tätä hauras Suomi on kaivannut: "Luo uskoa"Asiantuntija kertoo, kauanko jäänmurtajamegadiilistä on iloa taloudelleEnsimmäisen Suomesta Pohjois-Amerikkaan toimitettavan jäänmurtajan rakentaminen alkoi tänäänTrumpin uusi avaus voisi tarkoittaa Suomelle miljardiluokan tilauksia: "Kuuntelemme hyvin, hyvin tarkkaan"Suomen jäänmurtajayhteistyö USA:n ja Kanadan kanssa etenee – "Miljardiluokan mahdollisuudet"
TalousJäänmurtajatTelakkateollisuusVientiTrumpin YhdysvallatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • Eilen20:18
    Kauppasota

    Trump: Xi-tapaaminen peruttu – perään uhkaus

  • Eilen19:21
    Posti

    Postin pörssiavauksessa osakkeen arvo kahdeksassa eurossa

  • Eilen18:14
    Sote

    Harmaita hiuksia Etelä-Karjalassa: Massiiviset henkilöstövähennykset uhkaavat

  • Eilen14:21
    Konkurssi

    Ähtäri Zoon toimitusjohtaja järkyttyi konkurssista: Eläinten kohtalo vielä auki

  • Eilen12:22
    Konkurssi

    Ähtärin eläinpuisto konkurssiin – kaupunginjohtaja: "Tilanne on valitettava"