Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensimmäisen Suomesta Pohjois-Amerikkaan toimitettavan jäänmurtajan rakentaminen alkoi tänään

Uuden jäänmurtajan rakentamista juhlistettiin Helsingissä seremoniallisesti 20. elokuuta.
Uuden jäänmurtajan rakentamista juhlistettiin Helsingissä seremoniallisesti 20. elokuuta.Lehtikuva
Julkaistu 20.08.2025 15:28(Päivitetty 20.08.2025 18:31)

MTV UUTISET – STT

Ainakin neljän Yhdysvaltojen hamuaman jäänmurtajan kaupat vielä avoinna, työ- ja elinkeinoministeriöstä kerrotaan.

Kanadan tilaaman Polar Max -jäänmurtajan rakentaminen alkoi tänään Helsingin telakalla perinteisellä steel cutting -seremonialla eli teräksen leikkuulla.

Helsingin telakan toimitusjohtajan Kim Salmen mukaan jäänmurtajaan valmistetaan Helsingissä aluksen uiva runko-osuus, jonka jälkeen aluksen rakentaminen saatetaan loppuun Quebecissä Kanadassa. 

Helsingin telakan toimitusjohtaja Kim Salmi puhuu Polar Max -jäämurtajan teräksen leikkausseremoniassa Helsingin telakalla 20. elokuuta 2025.Helsingin telakan toimitusjohtaja Kim Salmi puhuu Polar Max -jäämurtajan teräksen leikkausseremoniassa.Lehtikuva / Markku Ulander

Salmen mukaan myös tänään seremoniassa leikattu teräs tulee päätymään lopulliseen jäänmurtajaan, joka on tarkoitus toimittaa Kanadan valtiolle vuonna 2030.

Helsingin telakan omistava kanadalainen Davie solmi maaliskuussa sopimuksen Kanadan hallituksen kanssa raskaan jäänmurtajan rakentamisesta. 

Kyseessä on Suomen historian ensimmäinen Pohjois-Amerikkaan toimitettava jäänmurtaja.

Polar Max tulee toimimaan monikäyttöisenä aluksena, joka palvelee ympäri vuoden Kanadan alueellisissa turvaamistehtävissä, tieteellisessä tutkimuksessa, ympäristönsuojelussa, öljyvuotojen torjunnassa sekä hätähinauksessa.

Davien toimitusjohtaja James Davies kertoo Helsingin telakan tarjoavan kanadalaisyhtiölle ainutlaatuista tietotaitoa ja osaamista. 

Viimeinen Kanadassa rakennettu jäänmurtaja on Daviesin arvion mukaan vuodelta 1982, minkä vuoksi Helsingin telakan tarjoama osaaminen on yhtiölle todella kaivattua.

Kansalliset lait kaupan esteenä

Suomi, Yhdysvallat ja Kanada allekirjoittivat viime marraskuussa Washingtonissa yhteisymmärryspöytäkirjan jäänmurtajayhteistyöstä (ICE Pact).

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) teollisuusneuvos Reko-Antti Suojanen huomauttaa, että Yhdysvalloissa ja Kanadassa pätee kansalliset lait, jotka edellyttävät, että jäänmurtajien tyyppiset valtion tilaamat alukset pitää valmistaa paikallisesti ja niiden vaatimusaste kotimaisuudesta on hyvin korkea.

Polar Max -jäämurtajan potkuri teräksen leikkausseremoniassa Helsingin telakalla 20. elokuuta 2025.Polar Max -jäämurtajan potkuri teräksen leikkausseremoniassa Helsingin telakalla keskiviikkona.Lehtikuva / Markku Ulander

Valtioiden välisen yhteistyösopimuksen on Suojasen mukaan tarkoitus avata kaupan esteitä ja löytää tarvittaessa poikkeusjärjestelyjä voimassa oleviin lakeihin.

Helsingin telakan kohdalla kanadalaisyhtiön omistajuus tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää suomalaista osaamista ja rakennuskapasiteettia jäänmurtajien rakentamisessa kansallisista laeista huolimatta.

Suojasen mukaan Kanada on tekemässä 22 uutta jäänmurtajaa, joista Polar Maxin lisäksi kuusi on tilattu Davielta. Daviesin mukaan nämä kuusi muuta alusta tullaan rakentamaan Kanadassa.

– Suuri osa niiden komponenteista tulee kuitenkin tietenkin täältä [Suomesta], Davies täsmentää.

Davies kertoo, ettei hänellä ole vielä tietoa siitä, jääkö Polar Max ainoaksi Helsingin telakalla valmistettavaksi ja Pohjois-Amerikkaan toimitettavaksi jäänmurtajaksi.

– Valitettavasti kristallipalloni ei ole kovin luotettava tulevaisuuden ennustaja, hän sanoo.

– Voin kuitenkin sanoa varmuudella, että Helsingin telakka Suomessa säilyttää tärkeän asemansa jäänmurtajien rakentamisessa kaikkialla maailmassa ja luultavasti myös Yhdysvalloissa.

Lue myös: Suomen liikennehankkeille yli 90 miljoonaa euroa EU-rahaa – rahoitusta myös uudelle jäänmurtajalle

Helsingin telakan jäänmurtajia Yhdysvaltoihin?

Teollisuusneuvos Suojasen mukaan Yhdysvalloissa rahat on puolestaan annettu kolmeen isoon jäänmurtajaan, joista sopimus on tehty Yhdysvaltalaisen Bollinger Shipyardsin kanssa. 

Lisäksi määrärahat on varattu Suojasen arvion mukaan noin 4–5 keskikokoiseen jäänmurtajaan, joita ei ole vielä tilattu.

– Tämä on tietenkin se, mihin suomalaiset telakat olisivat hyvinkin kiinnostuneita osallistumaan ja tätä me yritämme myös valtionhallinnossa edistää.

Esimerkiksi suomalainen Rauma Marine Constructions (RMC) on kertonut aikeistaan jättää tarjouksen kolmen muun meriteollisuusyhtiön kanssa kahden jäänmurtajan rakentamisesta Yhdysvalloille.

Davie on kertonut tavoitteekseen tehdä maailmanluokan amerikkalaisen jäänmurtaja- ja laivanrakennuskeskuksen Texasiin. 

Daviesin mukaan tämä ei ole pois Suomelta, sillä yhtiön on tarkoitus rakentaa verkosto, joka mahdollistaa yhteydet, joista kaikki hyötyvät.

STT kysyi Helsingin telakan toimitusjohtaja Salmelta, onko Yhdysvaltojen hamuamia jäänmurtajia valmius rakentaa myös Helsingin telakalla.

– Miten niin myös täällä? hän kysyi.

– Käytännössä me olemme maailman johtava jäänmurtajien rakentaja ja olemme tietysti kiinnostuneita kaikesta mahdollisesta jäänmurtajiin liittyvistä kaupoista ja hankinnoista. Eli uskon vakaasti, että tulemme rakentamaan jäänmurtajia muillekin kuin Suomelle.

Salmi kertoi, että Helsingin telakalla on tällä hetkellä paljon jäänmurtajien myyntiprojekteja loppusuoralla. Hän ei kuitenkaan suostunut vielä avaamaan tulevia kauppoja sen tarkemmin.

Jäänmurtajabisnes näyttää lupaavalta

Suojasen mukaan jäänmurtajabisnes näyttää tällä hetkellä erittäin hyvältä Suomen osalta.

– Sekä Kanadan iso ohjelma että nämä uudet budjettipäätökset Yhdysvalloille tarkoittavat sitä, että laivoja rakennetaan. Tehtiin laivat missä tahansa, ne tarvitsevat moottorit, potkurit, suunnittelut ja kaikki komponentit ja terästä ja muuta. 

– Kaikki ovat sellaisia, mitä jonkun tarvitsee tehdä ja toimittaa. Se tuo merkittävän lisän suomalaisyritysten mahdollisuuksiin lisätä myyntiään tuonne.

Myös Salmi näkee Suomen ja Helsingin telakan tulevaisuuden jäänmurtajien osalta varsin kirkkaana.

– Se näyttää erittäin hyvältä. Tässä on mennyt melko pitkä aika, että länsimaihin ei ole rakennettu jäänmurtajia, mikä tarkoittaa sitä, että laivastot alkaa olla aika vanhoja. Siellä on tiettyä geopoliittista painetta saada sinne kalustoa, ja meillä on valmius lähteä niitä rakentamaan, Salmi sanoo.

Jäänmurtaja Polar Maxin rakentamisen kerrotaan kasvattavan Helsingin telakan henkilöstömäärää noin 500 työntekijällä ja vahvistaa työllisyyttä suomalaisessa meriteollisuudessa.

Lisää aiheesta:

Voisiko Trump haluta Suomelta jopa 15 jäänmurtajaa? Asiantuntija kertoo, kauanko megadiilistä olisi iloa taloudelleEx-ministeri Wille Rydman kertoo, mikä saa Trumpin houkuttumaan Suomen jäänmurtajista – vihje uudesta tilauksestaTinkiikö Trump tavoitteistaan ja ostaa jäänmurtajat Suomesta? Vastausaika tietopyyntöön päättyiSopimus Kanadan kanssa: Helsingin telakalla aletaan rakentaa raskasta jäänmurtajaaTrumpin uusi avaus voisi tarkoittaa Suomelle miljardiluokan tilauksia: "Kuuntelemme hyvin, hyvin tarkkaan"Suomen jäänmurtajayhteistyö USA:n ja Kanadan kanssa etenee – "Miljardiluokan mahdollisuudet"
TelakkateollisuusKanadaHelsinkiSuomiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Telakkateollisuus
  • Eilen11:27
    Alexander Stubb

    Stubb ei ottanut kantaa jäänmurtajiin

  • 3.10.12:35
    Talousrikokset

    HS: Turun telakalta paljastunut yhä vakavampaa ukrainalaisten riistoa

  • 27.9.15:44
    Turku

    Työministeri: Turun telakan alihankkijoiden laiminlyönnit ovat täysin tuomittavia

  • 27.9.11:46
    Talous

    Teollisuusliitto jyrähtää Meyer Turun työvoiman hyväksikäytöstä: "Harmaan talouden lippulaiva"

  • 23.9.19:43
    Talous

    Iloisia talousuutisia tuhansille: Turun telakalle taas tilaus jättilaivasta – sopimus vuoteen 2036