Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mazdan sähkömaasturi kulkee ainoastaan 200 kilometriä latauksella – valmistajan mukaan se on juuri sopivasti

2:16MX-30 on Mazdan ensimmäinen sähköautoMX-30 on Mazdan ensimmäinen sähköauto.
Julkaistu 03.01.2020 06:05

Ville Järveläinen

Mazdan ensimmäisen sähköauton toimintamatka yhdellä latauksella jää vaatimattomaan 200 kilometriin, sillä japanilaisvalmistajan mukaan pieni akku on suurta vastuullisempi.

Mazdan ensimmäinen täyssähköauto, Tokion autonäyttelyssä paljastettu MX-30, on saanut ristiriitaisen vastaanoton. Loppuvuodesta markkinoille saapuva uutukainen on ihastuttanut ulkonäöllään sekä kaapparimallisilla takaovillaan, mutta autoon pakattu akusto on herättänyt ihmetystä.

Mazda on nimittäin päättänyt käyttää MX-30:ssä vaatimattoman kokoista, ainoastaan 35,5 kilowattitunnin akustoa. Huomattavasti kilpailijoitaan pienemmällä akulla varustetun MX-30:n toimintamatka on vain 200 kilometriä. Moni on ihmetellyt, onko tässä mitään järkeä.

Lue myös: Tässä on Mazdan ensimmäinen sähköauto – erikoiset takaovet suoraan legendaarisesta urheiluautosta

Mazdan mukaan paljonkin. MX-30:n akusto on sen mielestä "vastuullisen kokoinen" verrattuna kilpailijoiden suuriin akkuihin.

Pienellä akulla vähennetään ympäristövelkaa

Mazdan tutkimus- ja kehityskeskuksen johtajana toimiva Christian Schultze kertoo Automotive News Europelle, että he laskivat tarkkaan, mikä olisi toimintamatkan ja valmistuksesta aiheutuvien päästöjen suhteen optimaalisin koko akustolle.

Mazdalla tultiin siihen johtopäätökseen, että sähköautolla on runsaasti "ympäristövelkaa" jo siinä vaiheessa, kun se rullaa ulos tuotantolinjalta.

Lue myös: Turvallisempi kuin yksikään Volvo? Japanilaiselle uutuudelle historian korkeimmat pisteet törmäystestissä

35,5 kWh:n akulla varustetun MX-30:n valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat yhtä suuret kuin dieselmoottorilla varustetun Mazda 3:n päästöt 42 000 kilometrin ajon jälkeen. Mikäli MX-30:ssä olisi 95 kWh:n akku, olisi sen päästöt tasoissa dieselkäyttöisen Mazda 3:n kanssa vasta sitten, kun dieselautolla olisi ajettu 115 000 kilometriä.

Mazda luottaa vetoavansa ekoihmisiin

Sen lisäksi, että Mazda on valmis pudottamaan ensimmäisen sähköautonsa toimintamatkaa näinkin rajusti ympäristöseikkoihin vedoten, kertonee, millaista kohderyhmää valmistaja autollaan tavoittelee.

Eikä mieleltään vihreämmän väestön kosiskelu jää pelkkiin akkuasioihin.

Auton sisätiloissa on nimittäin hyödynnetty runsaasti uusiutuvia materiaaleja, ja esimerkiksi aitoa nahkaa ei sisustasta löydy. Sen sijaan materiaaleissa on hyödynnetty muovipulloista syntyvää jätettä sekä kierrätettyä korkkia.

Lähteet: Automotive News Europe, Car & Driver, The Drive

Lue myös: Vähemmästä enemmän: Hätkähdyttävän kaunis Mazda 3 nyt Suomessa – maahantuoja varoo sanomasta yhtä sanaa

Lisää aiheesta:

Tämän sähköauton toimintamatka on niin lyhyt, että pomokin myöntää, ettei se välttämättä riitä talouden ainoaksi autoksiEdessä loistava tulevaisuus? Uudella Renault Meganella on hyvin vähän tekemistä esikuvansa kanssaJapanilaisvalmistaja ryhtyy asentamaan bensamoottoreita sähköautoihinsa – tästä on kyseJoskus näinkin päin: Tätä hauskoilla ovilla varustettua sähköautoa ryhdytään valmistamaan myös bensakoneellaTässä on Mazdan ensimmäinen sähköauto – erikoiset takaovet suoraan legendaarisesta urheiluautostaVaihtaisitko Teslan tähän? Yli 2,4 tonnia painava Mercedes-Benz EQC on sähköauto, joka pakottaa ottamaan itsensä vakavasti
AutotSähköautotMazdaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen18:20
    Tesla

    Lee näki kaistallaan lähestyvät ajovalot – sitten Tesla teki jotain yllättävää

  • 16.11.16:37
    Liikenneonnettomuudet

    Raju kolari tallentui kameraan moottoritiellä Tallinnaan – Audi joutui karmeaan paikkaan

  • 15.11.12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?