Mazdan sähkömaasturi kulkee ainoastaan 200 kilometriä latauksella – valmistajan mukaan se on juuri sopivasti

2:16
MX-30 on Mazdan ensimmäinen sähköauto.

Mazdan ensimmäisen sähköauton toimintamatka yhdellä latauksella jää vaatimattomaan 200 kilometriin, sillä japanilaisvalmistajan mukaan pieni akku on suurta vastuullisempi.

Mazdan ensimmäinen täyssähköauto, Tokion autonäyttelyssä paljastettu MX-30, on saanut ristiriitaisen vastaanoton. Loppuvuodesta markkinoille saapuva uutukainen on ihastuttanut ulkonäöllään sekä kaapparimallisilla takaovillaan, mutta autoon pakattu akusto on herättänyt ihmetystä.

Mazda on nimittäin päättänyt käyttää MX-30:ssä vaatimattoman kokoista, ainoastaan 35,5 kilowattitunnin akustoa. Huomattavasti kilpailijoitaan pienemmällä akulla varustetun MX-30:n toimintamatka on vain 200 kilometriä. Moni on ihmetellyt, onko tässä mitään järkeä.

Mazdan mukaan paljonkin. MX-30:n akusto on sen mielestä "vastuullisen kokoinen" verrattuna kilpailijoiden suuriin akkuihin.

Pienellä akulla vähennetään ympäristövelkaa

Mazdan tutkimus- ja kehityskeskuksen johtajana toimiva Christian Schultze kertoo Automotive News Europelle, että he laskivat tarkkaan, mikä olisi toimintamatkan ja valmistuksesta aiheutuvien päästöjen suhteen optimaalisin koko akustolle.

Mazdalla tultiin siihen johtopäätökseen, että sähköautolla on runsaasti "ympäristövelkaa" jo siinä vaiheessa, kun se rullaa ulos tuotantolinjalta.

35,5 kWh:n akulla varustetun MX-30:n valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat yhtä suuret kuin dieselmoottorilla varustetun Mazda 3:n päästöt 42 000 kilometrin ajon jälkeen. Mikäli MX-30:ssä olisi 95 kWh:n akku, olisi sen päästöt tasoissa dieselkäyttöisen Mazda 3:n kanssa vasta sitten, kun dieselautolla olisi ajettu 115 000 kilometriä.

Mazda luottaa vetoavansa ekoihmisiin

Sen lisäksi, että Mazda on valmis pudottamaan ensimmäisen sähköautonsa toimintamatkaa näinkin rajusti ympäristöseikkoihin vedoten, kertonee, millaista kohderyhmää valmistaja autollaan tavoittelee.

Eikä mieleltään vihreämmän väestön kosiskelu jää pelkkiin akkuasioihin.

Auton sisätiloissa on nimittäin hyödynnetty runsaasti uusiutuvia materiaaleja, ja esimerkiksi aitoa nahkaa ei sisustasta löydy. Sen sijaan materiaaleissa on hyödynnetty muovipulloista syntyvää jätettä sekä kierrätettyä korkkia.

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja