Näin kahvi vaikuttaa sinuun, jos olet nukkunut huonosti – parissa päivässä selkeä käänne: "Valitettavasti, ei mene pitkään..."

0:55
Oletko jo testannut hittipuuroa? Yhdistää kaksi aamun tärkeintä asiaa: ”Jakaa täysin mielipiteet”

Saksalaistutkijat halusivat selvittää, voiko kahvinjuonnilla kompensoida univajetta, ja miten kahvi todellisuudessa vaikuttaa väsymykseen.

Monet ihmiset niin Suomessa kuin maailmallakin juovat kahvia virkistymisen vuoksi. Mutta voiko kahvinjuonnilla oikeasi kompensoida unta? Saksalaistutkijat halusivat selvittää, voiko päivittäinen kahvinjuonti parantaa esimerkiksi tarkkaavaisuutta, mikäli kärsii kroonisesta univajeesta. Tutkimuksesta kertoo muun muassa Eatthis-sivusto

Tutkimuksen tuloksista kerrotaan Progress in Neuro-Psychopharmacology & Biological Psychiatry  -julkaisussa. Tutkimus oli pienimuotoinen, mutta antoi joka tapauksessa viitteitä siitä, ettei kahvilla pysty ihmeisiin.

Kahvi auttaa muutaman päivän henkisessä jaksamisessa, mutta ei fyysisessä

Tutkimukseen osallistuneet sitoutuivat nukkumaan viiden yön ajan ainoastaan viisi tuntia. Päivisin osallistujilta mitattiin muun muassa tarkkaavaisuutta, reaktiokykyä, muistia ja tarkkuutta eri tehtävissä. Puolet osallistujista nautti kupillisen kahvia aamupalalla ja lounaalla, kun toinen puolisko testiryhmäläisistä sai ainoastaan kofeiinitonta kahvia.  

Kofeiinipitoista kahvia juoneet suoriutuivat huomattavasti paremmin päivittäisistä testeistä. Erityisesti tarkkaavaisuutta vaativa tehtävät sujuivat kahvia juoneilta paremmin. Molempien ryhmien edustajat potivat kuitenkin väsymystä päivän aikana. Kahvi ei siis pystynyt tarjoamaan varsinaista fyysistä energiabuustia, mutta auttoi kuitenkin keskittymisessä.

Vaikka kahvi voikin antaa hetkellisen ”henkisen nosteen”, juoma ei voi korvata pitkäaikaisesti laadukasta unta, muistuttaa Charlottesvillen neurologian ja unilääketieteen lääkäri W. Chris Winter.

– Valitettavasti siihen ei mene pitkään, että unihäiriöt alkavat aiheuttaa ongelmia terveydellesi, kuten heikentynyttä immuunijärjestelmän toimintaa, päiväuneliaisuutta sekä jopa painonnousua. Tämä kattaa sekä liian vähäisen nukkumisen että liiallisen nukkumisen, Winter muistuttaa.

Eräässä aiemassa tutkimuksessa selvisi, että sekä liian lyhyet että liian pitkät yöunet nostavat riskiä painonnousuun sekä elimistön rasvamäärän kasvuun muuten terveillä aikuisilla.

Lääkäri: Keskity enemmin nukkumistottumuksiin

Tuoreessa saksalaistutkimuksessa todettiin, että kofeiinipitoisen kahvin vaikutukset eivät ole pitkäaikaisia. Testiryhmäläiset tunsivat olonsa virkeämmäksi 3–4 päivää viikon aikana, mutta viidennen päivän aikana univelka ohitti jo kahvin hyödyt. Tällöin ei huomattu eroja testiryhmäläisten kognitiivisissa kyvyissä, olivat he sitten juoneet tavallista tai kofeiinitonta kahvia.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos olet nukkunut huonosti yön tai pari, kahvista voi olla apua keskittymistä vaativissa koulu- tai työtehtävissä, mutta pidempiaikaiseen unettomuuten kahvi ei pure samalla lailla. Lääkäri Winter suositteleekin ennemmin pyrkimistä nukkumistottumuksien vakiinnuttamiseen. Nukkumaan kannataisi mennä samaan aikaan joka ilta, kofeiinin käyttöä välttää iltaisin ja ruutuaikaa rajoittaa ennen nukkumaanmenoa. Tämä saattaa olla tietysti mahdotonta esimerkiksi pienten lasten vanhemmille.

– Mitä enemmän keskityt hyvään uneen, sitä terveempi olet kokonaisvaltaisesti. Lisäksi hyvillä yöunilla on tapana heijastua myös muihin hyviin elämäntapoihin, kuten säännölliseen liikuntaan, ulkoiluun ja terveelliseen syömiseen.

Lähde: Eatthis

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja