Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Näillä Alfa Romeon jakamilla kuvilla on eroa 20 vuotta: Kimi Räikkönen palasi sinne, mistä kaikki sai alkunsa – "Se on puolet elämästäni"

imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 12.09.2020 07:50
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Lauantaina tulee kuluneeksi tasan 20 vuotta Kimi Räikkösen ensimmäisestä F1-testistä, ja kuinka ollakaan Räikkönen on tänä viikonloppuna kilpailemassa täsmälleen samassa paikassa, mistä kaikki aikanaan alkoi: Mugellossa. Myös talli on sama, vaikka nimi onkin matkan varrella vaihtunut.

LUE MYÖS: Kimi Räikköseen kolaroinut Sergio Pérez sai lähtöruuturangaistuksen

LUE MYÖS: Valtteri Bottas tempaisi toiset pohjat – Sergio Pérez kolasi Kimi Räikkösen ulos radalta ja joutui Mika Salon pakeille

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Toscanan GP suorana 11.-13.9.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Toscanan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Vuoden 2000 Sauberista on tullut Alfa Romeo. Auton sinivihreä väritys on vaihtunut punavalkoiseen.

Mutta ohjaamossa istuu yhä se sama mies, vaikka – myönnettäköön – hänessäkin on tapahtunut 20 vuodessa pieniä muutoksia.

Alfa Romeo jakoi perjantaina Twitter-tilillään hauskan kuvaparin. Toisessa Räikkönen, 20, istuu Sauberin F1-autossa Mugellossa 12. syyskuuta 2000. Toisessa Räikkönen, 40, istuu Alfa Romeon F1-autossa Mugellossa 11. syyskuuta 2020.

– Sama kuljettaja. Sama näyttämö. Sama intohimo. 20 vuotta historiaa kirjoitettu välissä, tviitissä sanaillaan.

Katso julkaisu alta. Juttu jatkuu upotuksen jälkeen.

Räikköstä itseään pyydettiin torstain lehdistötilaisuudessa muistelemaan 20 vuoden takaista ensitestiään.

– Se oli jotain täysin uutta verrattuna siihen, mitä olin tehnyt aiemmin. Aika on mennyt nopeasti, koska ei tunnu siltä, että siitä olisi 20 vuotta. Se on puolet elämästäni. Sinä päivänä alkoi jotain uutta elämässäni.

Vuosituhannen alun F1-autot olivat hyvin erilaisia kuin nykypäivän menopelit. Ne olivat myös hyvin erilaisia kuin ne autot, joihin Räikkönen oli tottunut ajaessaan Formula Renault -sarjassa.

– Sauberilla ei ollut ohjaustehostinta, kun aloitin, ja ajaminen oli aika erilaista kuin Formula Renault'ssa. Minulla ei ollut niihin aikoihin lainkaan lihaksia niskassa. Ajoin ehkä kolme kierrosta kerrallaan, ja sitten minun täytyi palata varikolle. Emme siis ajaneet testipäivien aikana kovin montaa kierrosta, Räikkönen muisteli Inside Racing -sivuston mukaan.

– En kuitenkaan halunnut valittaa radasta, kun sain mahdollisuuteni. Hyväksyin sen, ja yritin tehdä parhaani.

Vaikka kierrosmäärä jäi rajalliseksi, vauhtia oli niin paljon, ettei Peter Sauber voinut lopulta muuta kuin tarjota suomalaiselle F1-sopimuksen.

Perjantain harjoitusten perusteella Mugellossa ajamisessa on 20 vuodessa muuttunut ainakin kaksi asiaa.

– Niskan puolesta nyt oli parempi, ja kanttikivet ovat hieman erilaisia, Räikkönen kertasi harjoitusten antia.

Lisää aiheesta:

Kimi Räikkösen palkanneelta F1-pomolta koskettava muistelu 20 vuoden takaisista tapahtumista – nämä ominaisuudet tekivät suomalaisesta poikkeuksellisenValtteri Bottas yritti juonitella Lewis Hamiltonia pahoille teille, britti haistoi palaneen käryä: "Sinähän varmasti pitäisit siitä"Kimi Räikkönen palaa radalle josta kaikki alkoi 20 vuotta sitten – legendaarinen testiajo loksautti Michael Schumacherin ja tallipomon leuat auki: "Aion palkata sen Eskimon"Tunnelin päässä näkyy valoa! Kimi Räikkönen on varovaisen toiveikas Alfa Romeon iskukyvystä – "Taisimme ymmärtää jotain"Tallipomolta yllättävä tunnustus Kimi Räikkösen palkkaamisestaKimi Räikkösen tallikaveri avautuu: "Sitten olet paskaa"
F1Kimi RäikkönenAlfa RomeoUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"