Kimi Räikkönen palaa radalle josta kaikki alkoi 20 vuotta sitten – legendaarinen testiajo loksautti Michael Schumacherin ja tallipomon leuat auki: "Aion palkata sen Eskimon"

Kimi Räikkösen vuoden 2000 Mugellon F1-testeistä on tullut vuosien saatossa yksi lajin suomalaishistorian tarunhohtoisimmista päivistä. Tuolloin vasta 20-vuotias Räikkönen kommentoi ajoaan Tulosruudulle saatuaan juuri hämmentyneeltä tallipomo Peter Sauberilta pyynnön ajaa vielä yhden päivän.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Toscanan GP suorana 11.-13.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Toscanan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Räikkönen sai syyskuussa vuonna 2000 – siis lähes päivälleen kaksi vuosikymmentä sitten – tilaisuuden testata F1-autoa. Paikkana oli Ferrarin omistama Mugellon rata, joka isännöi tänä viikonloppuna F1-osakilpailua ensimmäisen kerran historiassaan.

Todellinen sokki nähtiin testien toisena päivänä, kun nuori espoolainen tykitti Sauberin autolla peräti puoli sekuntia nopeamman kierrosajan kuin tiimin kisakuski Pedro Diniz. Tämä loksautti leuan auki tallipomo Peter Sauberilta.

– Mulla on vielä yksi päivä perjantaina, mitä ei aluksi pitänyt olla ollenkaan, mutta tiimipomo halusi, että mä ajan silloin. Ajetaan ja katsotaan, jos pääsisi vielä lujempaa. Kyllä ne ovat varmaan olleet ihan tyytyväisiä, Räikkönen kommentoi tuolloin MTV3:n Tulosruudulle puhelinhaastattelussa.

Sauberille annettiin yksi mahdollisuus

Jo ensimmäisen ajopäivän iltana F1-legenda Michael Schumacher kävi koputtamassa Sauberin oveen ja kysymässä, kuka tallin autoa oli oikein ajanut. Kuultuaan sen, että kyseinen suomalaiskuski oli kisannut edellisellä kaudella vielä kartingissa, tuleva seitsenkertainen mestari oli vakuuttunut.

– Kun vastasin hänelle, että se on Kimi Räikkönen, sanoi Schumacher: "hän voi olla nopea, hän voi olla todella nopea", kertoi Sauberin kisainsinööri Jacky Eeckelaert MTV Urheilulle vuonna 2013.

Räikkösen taustajoukot osasivat myös markkinoida kuljettajaansa. Jäätävää tuhoa Formula Renault -kisoissa tehnyt Räikkönen ei jättänyt tallipomo Peter Sauberille kovinkaan paljon miettimisaikaa. Manageri Steve Robertson kertoo, miten asiat etenivät.

– Isäni (David Robertson) kertoi hänelle faktat ja selitti, mitä tämä poika oli tehnyt lyhyessä ajassa Formula Renault’ssa. Hän oli voittanut 80 prosenttia kisoista, eikä vain voittanut, vaan voittanut ne ihan valtavilla eroilla, Robertson kertoi F1.comille vuonna 2019.

– Peter oli kiinnostunut siitä. Hän oli todellinen kisaaja sydämeltään. Isäni yritti vakuuttaa hänet siitä, että jos hän ei ottaisi Kimiä tänä vuonna, hän ei tulisi näkemään tätä toista kertaa, sillä isompi tiimi voisi napata hänet.

Ensimmäinen lempinimi tuli jäätelöstä

Sauberin silloinen pääsuunnittelija Sergio Rinland kertoi myös hauskan tarinan siitä, miksi Räikköstä tuolloin tiimipilttuussa kutsuttiin, ja miten suomalainen palkkaaminen kerrottiin talliväelle.

– Peter kutsui Kimiä Eskimoksi. Hän ei kutsunut tätä Jäämieheksi, se tuli jälkeenpäin, Rinland totesi.

– Miksi häntä kutsuttiin Eskimoksi? Koska sponsori, joka oli maksanut testin, oli skandinavialainen jäätelövalmistaja. Muistan, kuinka testin jälkeen Peter sanoi kaikille, että hän aikoo palkata sen Eskimon, ja kaikki repesivät nauruun.

Peter Sauberiin Räikkönen jätti ainutlaatuisen muistijäljen.

– Ei ole helppo kuvailla sitä vaikutusta, jonka Kimi teki minuun. Hänen nopeutensa ei niinkään iskenyt minuun, vaikka se oli hyvää. Kyse oli enemmän hänen kehonkielestään, joka osoitti niin vahvaa tahtoa ja päättäväisyyttä, että se teki ison vaikutuksen minuun, Sauber kuvailee.

Räikkönen oli jo seuraavan vuoden maaliskuussa Sauberin kisakuljettajana Nick Heidfeldin rinnalla. Vuotta myöhemmin McLaren tarttui heti kiinni suomalaiseen.

Lue myös:

    Uusimmat