Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Myönteisen julkisuuskuvan takana paljon asioita pielessä – TE: Nämä asiat johtivat autotehtaan toimitusjohtajan yllätyspotkuihin

Uudenkaupungin autotehtaan pääportti.
Uudenkaupungin autotehtaan pääportti.Joni Haavisto / All Over Press
Julkaistu 29.01.2018 17:33

Ville Järveläinen

Valmet Automotiven hallituksen puheenjohtaja on kertonut Talouselämälle, miksi yhtiön toimitusjohtaja Ilpo Korhonen sai lähteä.

Uudenkaupungin autotehtaalla 30-vuotisen uran tehnyt toimitusjohtaja Ilpo Korhonen on saanut kenkää. Uuden toimitusjohtajan haku on käynnistetty, mutta väliaikaisesti tehtäviä hoitaa konsernin lakiasiainjohtaja Minna Huhtaniska.

Miten on mahdollista, että historiallisen suuren rekrytointikampanjan ansiosta Suomen suurimmaksi tehtaaksi noussut ja vuosisadan vientipalkinnon pokannut yhtiö erottaa toimitusjohtajansa?

Valmet Automotiven hallituksen puheenjohtaja Jarkko Sairanen perusteli päätöstä Talouselämän haastattelussa muun muassa viime vuoden huonolla tuloksella sekä yhtiön tulevilla muutoksilla, jotka vaativat toisenlaista johtamista.

Huolimatta Valmet Automotiven viime vuosien erittäin positiivisesta julkisuuskuvasta, painoivat taustalla koko ajan erinäiset ongelmat. Sairanen kertoo, että tehtaalla oli muun muassa vaikeuksia valmistaa ja toimittaa autoja riittävällä vauhdilla. Vaikka tahti lopulta kiristyi yli odotusten, ei se tapahtunut taloudellisesti kannattavalla tavalla.

– Uudessakaupungissa käy esimerkiksi parisataa autoa päivässä purkamassa autonosia ja samaan aikaan rekrytoimme tehtaalle lähes pari tuhatta uutta ihmistä, jotka piti kouluttaa tehtäviinsä. Ei ollut helppoa rakentaa tällaisesta paletista sujuvasti toimivaa kokonaisuutta, Sairanen kertoi Talouselämälle.

Lähitulevaisuudessa vuodessa tuotettavien autojen määrä tulee Sairasen mukaan moninkertaistumaan nykyisestä.

– Nyt on erittäin tärkeää, että Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehdas löytää uuden toimintavan, jotta se pystyy valmistamaan aikaisempaan verrattuna ihan eri mittakaavalla autoja kannattavasti.

***

3:14Näin Mersuja maalataan Uudenkaupungin autotehtaalla

Lisää aiheesta:

”Täysin strategiamme mukaista” – isot rekryt aloittaneelta Uudenkaupungin autotehtaalta pusketaan ulos yhä enemmän töpseli-MersujaKaikki lomautetut autonrakentajat palaavat Uudenkaupungin tehtaalle kuun loppuun mennessä – elpynyt kysyntä tukee tehtaan näkymiä loppuvuodeksiValmet Automotive palkkaa tuhat uutta työntekijää Uuteenkaupunkiin30 vuotta Uudenkaupungin autotehtaalla: Valmet Automotiven toimitusjohtajalle potkut!Kävimme vierailulla Uudessakaupungissa – tältä näyttää moderni autotehdasValmetin jättirekrytointi tekee Uudestakaupungista autonrakentajien keitaan – asuntopula kova haaste kaupungille
AutotehtaatAutoteollisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autotehtaat
  • 5.9.09:20
    Mercedes-Benz

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X

  • 1.9.10:37
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi MG4