Moottorin kesäkumivertailu: Ainakaan näitä renkaita ei voi suositella

Mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat? 2:18
Jokaisen autoilijan on hyvä tietää, mitä renkaan kyljessä olevat merkinnät tarkoittavat. Tämän videon katsottuasi sinun ei tarvitse enää arvailla.

Autoliiton Moottori-lehden vuoden ensimmäisessä kesärengastestissä syynättiin kahdeksan aasialaisvalmistajan renkaita. Testi osoitti, että mikäli liikenneturvallisuus on itselle tärkeä asia, ei rengasvalintaa kannata tehdä hinta edellä. Vertailun on luettavissa kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 3/2023.

Japanilaiset ottivat vakuuttavan kaksoisvoiton Autoliiton Moottori-lehden kesärengastestissä, jossa vertailtiin tällä kertaa pelkästään aasialaisten brändien renkaita.

Moottorin mukaan erityisesti kiinalaisiin renkaisiin liittyy aina paljon näkemyksiä puolesta ja vastaan. Tyypillisesti kiinalaisvalmistajien renkaiden myyntivalttina on ollut edullisuus. Testi osoitti, että kaikkein voimakkaimmin hinnalla kilpailevien renkaiden ääritilanneominaisuudet ovat jääneet pahasti jälkeen hinnakkaammista merkeistä.

– Tämäkään testi ei poistanut negatiivisia käsityksiä kiinalaisista renkaista, Moottori kertoo tiedotteessaan.

Paras suoritus nähtiin Bridgestonelta, kakkoseksi ylsi Toyo. Testin muut valmistajat olivat eteläkorealaiset Nexen ja Kumho, taiwanilainen Maxxis, kiinalaiset Austone ja Winrun sekä singaporelainen Giti. Testin kaikki renkaat olivat kokoa 205/55 R16.

Testin arvokkaimmat renkaat, Bridgestonet, maksavat suurin piirtein tuplasti verrattuna halvimpiin Austoneihin – ja tulokset puhuvat puolestaan.

Ennätyksellisen heikko esitys

Märällä asfaltilla tehdyissä kokeissa Winrun oli heikoin kaikilla osa-alueilla, ja jarrutuskokeessa ero kärkeen repesi peräti kymmeneen prosenttiin. Austone yllätti parhaalla tuloksella vesiliirtokokeessa, mutta sekä jarrutuksessa että ajettavuudessa märällä asvaltilla se jäi toiseksi viimeiseksi.

Kiinalaiset kumit eivät pärjänneet myöskään kuivan asfaltin jarrutustestissä, sillä Austone ja Winrun jäivät viimeisiksi. Väistökokeessa Winrunin ja Austonen kanssa surkeimmasta suorituksesta vastasi Nexen. Kaikkien näiden renkaiden kohdalla väistökokeen rajanopeudeksi muodostui 90 km/h, minkä Moottori kertoo olevan historiallisen huono tulos sen testeissä. Väistökokeesta parhaiten suoriutuneella Bridgestonella rajanopeus oli kiitettävät 110 km/h.

Koko testin voittaneen japanilaiskaksikon jälkeen kolmanneksi sijoittui Giti, mutta pisteissä matkaa Toyoon kertyi melko paljon. Neljänneksi tuli Nexen, jonka sijoitusta pudotti huonosti mennyt väistökoe. Kumho ja Maxxis jakoivat viidennen sijan ja kiinalaiset Austone sekä Winrun olivat testin heikoimmat.

Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen muistuttaa tiedotteessa, että renkaat ovat yksi tärkeimmistä auton turvavarusteista.

– Pelkän hinnan perusteella ei kannata ostopäätöstä tehdä. Edullisissa renkaissa on hyviä vaihtoehtoja, mutta kuten testimme osoitti, valitettavasti myös vaarallisen heikkoja suorituksia.

Saarisen mukaan pahinta on se, missä säästetty raha näkyy.

– Huonot ominaisuudet tulevat esiin juuri yllättävissä tilanteissa eli silloin, kun renkaalta kaivattaisiin pitoa kaikkein eniten.

Arvosanat

  1. Bridgestone Turanza T005 (8,8)
  2. Toyo Proxes Comfort (8,5)
  3. Giti Tire GT Radial Champiro FE2 (8,1)
  4. Nexen N Blue HD (8,0)
  5. Kumho Ecowing ES31 (7,9)
  6. Maxxis Mecotra 3 (7,9)
  7. Austone Athena SP-6 (7,6)
  8. Winrun R330 (7,1)

Lähde: Moottori

Lue myös:

    Uusimmat