Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Moottori vertaili: Yksi päätös voi tuoda paljon ajavalle dieselautoilijalle jopa 5 000 euron säästöt vuodessa – "Pistää pohtimaan vakavasti"

2:44Miten sähköautoilija voi säästää rahaa juuri nyt?Näillä vinkeilläs sähköautoilija voi säästää rahaa sähkön kallistuessa.
Julkaistu 08.12.2022 17:57

Ville Järveläinen

Sähköauto osoittautui Moottorin käyttökustannusvertailussa ylivoimaiseksi vaihtoehdoksi paljon ajavalle. Huoltokuluissa ero venähti jopa kymmenkertaiseksi.

Yhä useampi auto on täyssähköinen. Marraskuussa ensirekisteröidyistä autoista miltei puolet oli ladattavia ja noin joka neljäs kulki pelkällä sähköllä.

Autoliiton Moottori-lehti pureutui sähköauton ja dieselauton käyttökustannuksiin, eikä tulos ollut mairitteleva jälkimmäisenä mainitun kannalta.

Vertailuun valikoituivat dieselfarkku Volkswagen Passat Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG sekä saman konsernin täyssähköinen ID.4 GTX Dual Motor AWD 77 kWh, joka maksaa runsaat 10 000 euroa dieselverrokkiaan enemmän.

Lue myös: Sähköautoilija kitkutti Lidlin laturille lähes tyhjällä akulla, sitten kiehahti: "Kaikki epäkunnossa!" – näin vastaa ketju

Kilometrikustannusten selvittämiseksi vertailussa ajettiin kummallakin autolla samanlaiset kaupunki- ja maantielenkit.

Polttonesteiden ja sähkön hintojen rajun vaihtelun vuoksi polttoainekulut laskettiin kolmella eri dieselin hinnalla (1,5–2,5 €/l) ja neljällä eri sähkön hinnalla (0,15–0,35 €/kWh).

Artikkeli jatkuu videon alla.

0:52Onko nyt oikea aika ostaa sähköauto?KATSO MYÖS: Onko nyt oikea aika ostaa sähköauto?

Paljon ajava voi säästää tuhansia euroja vuodessa

Sähköautoilu on Moottorin vertailun perusteella tuntuvasti dieselillä ajamista edullisempaa.

10 000 kilometriä vuosittain ajava sähköautoilija tosin säästää dieselautoilijaan verrattuna "vain" satoja euroja vuodessa, mutta ero venähtää huimasti, kun kilometrejä kertyy vuodessa 30 000. Tällöin kaupunkiajossa voi säästää jopa 5 000 euroa ja maantielläkin yli 3 000 euroa vuodessa.

– Ajokustannukset ohjaavat ainakin tällä hetkellä väistämättä sähköauton pariin. Pidemmillä matkoilla sähköautoilijan aikaa tuhraantuu latausasemilla, mutta kustannusero pistää polttomoottoriautoilijan pohtimaan vakavasti sähköauton valintaa, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen analysoi.

Lue myös: Näin moneen sähköautoon hankintatuen lisärahoitus riittää – "Ei tällä kuuhun mennä"

Huoltokuluissa jopa kymmenkertainen ero

Myös ero huoltokustannuksissa kasvaa sähköautoilijan eduksi voimakkaasti kilometrien kertyessä.

Esimerkiksi 15 000 kilometriä vuodessa ajavan sähköautoilijan huoltokustannukset ovat kolmessa vuodessa yhteensä vain noin 360 euroa, kun diesel-Passatin huoltoihin kuluu Volkswagenin ilmoittamien huoltohintojen mukaan reilut 820 euroa.

Jos vuodessa ajaa 60 000 kilometriä, maksaa dieselautoilijan huolloista kolmessa vuodessa noin 3 600 euroa, kun sähköauton huoltoihin kuluisi edelleen noin 360 euroa.

Vaikka vertailun ID.4 oli ylin kymppitonnin Passatia kalliimpi, kuittautuu hintaero yllättävän nopeasti, jos kilometrejä tulee paljon.

Koko vertailun voit lukea Moottorin numerosta 12/2022.

Lue myös: Jos nämä sähköautokysymykset mietityttävät, et ole yksin – hankinta kiinnostaa jo lähes puolta suomalaisista

Lähteet: Moottori, Autoalan Tiedotuskeskus

Lisää aiheesta:

Muutaman tonnin auto voi maksaa kuukaudessa helposti yhtä paljon kuin uusi sähköauto – Moottorilta perusteellinen vertailuNäin paljon sähköautolla ajaminen on kallistunut – "Ero on edelleen merkittävä"Sähkö vai bensa? Moottori-lehti vertasi budjettiautojen kustannuksia – tulos voi yllättääSuomalaisvertailu: Näin nopeasti sähköauto voi maksaa itsensä takaisin 5 000, 15 000 ja 50 000 kilometrin ajoillaHybridi, kaasu, diesel vai sähkö? Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoillaTyyliniekka: Näin paljon Teslalla ajaminen oikeasti maksaa Suomessa – Joose teki tarkat laskelmat
AutotSähköautotAutoilun kustannuksetPolttoaineSähköAuton huoltaminenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa