Moottorin sähköautojen talvitestissä selvitettiin, kuinka nopeasti eri automallit latautuvat epäoptimaalisissa olosuhteissa eli kolealla kevätkelillä.
Norjan autoliitto NAF aloitti aiemmin tänä vuonna maailman suurimmaksi kutsutun sähköautojen testausohjelman. Sen suomalainen sisarjärjestö Autoliitto toimii testin yhteistyökumppanina, ja testin tulokset julkaistaan Autoliiton kustantamassa Moottori-lehdessä.
Samaisessa talvitestissä on aiemmin selvitetty muun muassa sitä, mikä on eri sähköautomallien todellinen toimintamatka pakkaskelissä.
Nyt tuloksia on julkaistu samojen mallien pikalatausnopeuksista ja erityisesti siitä, kuinka paljon tavanomainen latauspysähdys lisää toimintamatkaa eri autoilla.
Lue myös: 31 sähköauton todellinen toimintamatka puntarissa Moottorin pakkastestissä – mitä ihmettä Skodalle tapahtui?
Latausnopeus näkyy usein lompakossa
Sähköauton käytettävyyden arviointiin liittyy olennaisesti matka, joka yhdellä latauksella voidaan ajaa, mutta myös varsinainen latausnopeus. Latauksen teho ja nopeus ovat ominaisuuksia, joiden merkitys konkretisoituu autoilijalle yksinkertaisesti siinä, kuinka monta ajokilometriä autoon saadaan lisää tietyn ajan kuluessa.