31 sähköauton todellinen toimintamatka puntarissa Moottorin pakkastestissä – mitä ihmettä Skodalle tapahtui?

Onko sähköautosta talvikeleihin? Nämä seikat tulisi ottaa huomioon 4:15
Onko sähköautosta talvikeleihin? MTV Uutiset Live kysyi Tesla-kuskilta, mitä pakkasella pitää ottaa huomioon, kun alla on täyssähköauto.

Moottori-lehden julkaisemassa sähköautojen suuressa talvitestissä verrattiin, miten pitkälle uusimmilla malleilla pääsee pohjoismaisessa talvessa pakkaskelillä. Osa autoista jäi ilmoitetusta lukemasta todella kauas, mutta positiivisiakin yllätyksiä mahtui joukkoon.

Norjan autoliitto NAF on aloittanut maailman suurimmaksi kutsutun sähköautojen testausohjelman. Sen suomalainen sisarjärjestö Autoliitto toimii testin yhteistyökumppanina, ja testin tulokset julkaistaan sen kustantamassa Moottori-lehdessä.

Moottori kertoo tiedotteessaan, että koska yhteistyötä on tehty nimenomaan norjalaisten kanssa, on tietoa tarjolla myös sellaisista autoista, joita meidän markkinoillemme vielä odotellaan.

Sähköautojen luvatussa maassa on kuitenkin päästy käsiksi jo muun muassa BMW i4:ään ja Mercedes-Benz EQB:hen sekä suomalaisille tuntemattomiin kiinalaisautoihin BYD Tangiin, NIO ES8:aan, ja Xpeng P7:ään.

Toimintamatkat puntarissa – näin testattiin

Sähköautojen toimintamatkoja selvittävä testi koostui kaupunkiajosta, maanteistä ja moottoriteistä, joilla nopeudet asettuivat välille 60–110 km/h. Testiin lähdettiin täyteen ladatulla akulla, ja autoilla ajettiin nopeusrajoituksen mukaisesti, kunnes ajoakusta loppui virta.

Testissä ei valittu voittajaa ainoastaan pisimmän mahdollisen toimintamatkan perusteella, vaan huomiota kiinnitettiin siihen, miten annetut lupaukset täyttyvät.

– Kun saavutettuja toimintamatkoja verrataan ilmoitettuihin WLTP-normin mukaisiin arvoihin, käy ilmi, että autojen välillä on todella suuria eroja, testin suomenkielisestä toteutuksesta vastaava Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kertoo tiedotteessa.

Jaettu voitto

Testin parhaiden autojen toimintamatka jäi runsaan 10 prosentin päähän WLTP-arvosta, mutta häntäpäässä ero ilmoitettuun venähti yli 30 prosenttiin.

Kiinalaisen BYD Tangin poikkeama oli testin pienin. Auto kulki 356 kilometriä, ja eroa luvattuun 400 kilometriin tuli vain 11 prosenttia. Aivan kannoilla oli Tesla Model Y, joka kulki 451 kilometriä ja jäi WLTP-arvostaan 11,05 prosenttia.

Moottori huomauttaa, että Teslalla ajettiin viimeiset 100 kilometriä ylämäkeen ja alhaisemmassa lämpötilassa verrattuna olosuhteisiin, joita vastaan BYD Tang kamppaili oman toimintamatkansa lopussa. Tulokset ovat niin lähellä toisiaan, että voitto voidaan Moottorin mukaan jakaa molemmille.

Mitä Skodalle kävi?

Kauimmaksi luvatusta jäi Skoda Enyaq 80 iV (poikkeama 31,83 %), jolla päästiin vain 347 kilometriä, vaikka ilmoitettu WLTP-lukema on 509 kilometriä. Sen sijaan saman auton 4x4-painoksen ppikkeama oli vain viitisentoista prosenttia, mikä taas oli moneen muuhun autoon verrattuna hyvä tulos ja hyvin lähellä esimerkiksi Tesla Model 3:n suoritusta.

Moottori kertoo artikkelissaan, että takavetoisen Enyaqin heikko tulos oli yllätys, mutta uusintatestikään ei tuonut asiaan parannusta. Se sanoo syyn olevan sillä selvityksessä.

Moottori muistuttaa, että automalleilla voi olla hyvin erilaisia WLTP-arvoja varustetasosta ja rengaskoosta riippuen.

– Yleisesti ottaen autonostajien taipumus valita suuria rengaskokoja johtaa monesti kulutuksen kasvuun ja toimintamatkan lyhenemiseen.

Testisarjassa mukana olevat sähköautot

Audi Q4 40 e-tron

Opel Mokka-e 136 aut.

Audi Q4 50 e-tron Quattro

Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut.

Audi e-tron GT 60 Quattro

Polestar 2 Long Range Single Motor

BMW i4 M50 Supercharged

Polestar 2 Long Range Dual Motor

BMW iX xDrive40 Fully Charged

Porsche Taycan 4 Cross Turismo

BMW iX xDrive50

Skoda Enyaq 80 iV

BYD Tang

Skoda Enyaq 80x 4x4 iV

Cupra Born 150 kW 58 kWh

Tesla Model 3 Standard Range

Hyundai Ioniq 5 73 kWh

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD

Tesla Model Y Long Range Dual Motor

Kia EV6 RWD 77 kWh

Volkswagen ID.3 Pro S 150 kW

Kia EV6 AWD 77 kWh

Volkswagen ID.4 Pro Performance 150 kW

Mercedes-Benz EQA 250

Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD

Mercedes-Benz EQB 350 4Matic

Volvo C40 Recharge Twin

Mercedes-Benz EQS 580 4Matic

Xpeng P7 High Performance

Nio ES8

Testisarjan ensimmäinen osa on julkaistu keskiviikkona 23. helmikuuta 2022 ilmestyneessä Moottorin numerossa 3/2022. Katso kaikki tulokset Moottorin sivuilta.

Lähde: Moottori

Lue myös:

    Uusimmat