Moottori-lehden julkaisemassa sähköautojen suuressa talvitestissä verrattiin, miten pitkälle uusimmilla malleilla pääsee pohjoismaisessa talvessa pakkaskelillä. Osa autoista jäi ilmoitetusta lukemasta todella kauas, mutta positiivisiakin yllätyksiä mahtui joukkoon.
Norjan autoliitto NAF on aloittanut maailman suurimmaksi kutsutun sähköautojen testausohjelman. Sen suomalainen sisarjärjestö Autoliitto toimii testin yhteistyökumppanina, ja testin tulokset julkaistaan sen kustantamassa Moottori-lehdessä.
Moottori kertoo tiedotteessaan, että koska yhteistyötä on tehty nimenomaan norjalaisten kanssa, on tietoa tarjolla myös sellaisista autoista, joita meidän markkinoillemme vielä odotellaan.
Sähköautojen luvatussa maassa on kuitenkin päästy käsiksi jo muun muassa BMW i4:ään ja Mercedes-Benz EQB:hen sekä suomalaisille tuntemattomiin kiinalaisautoihin BYD Tangiin, NIO ES8:aan, ja Xpeng P7:ään.
Lue myös: Näin paljon vähemmän maksaa 100 kilometriä sähköllä kuin bensalla – "Nopea sähköistyminen on köyhän paras kaveri"
Toimintamatkat puntarissa – näin testattiin
Sähköautojen toimintamatkoja selvittävä testi koostui kaupunkiajosta, maanteistä ja moottoriteistä, joilla nopeudet asettuivat välille 60–110 km/h. Testiin lähdettiin täyteen ladatulla akulla, ja autoilla ajettiin nopeusrajoituksen mukaisesti, kunnes ajoakusta loppui virta.