Moni vanhempi vastusti mustaa laatikkoa lapsensa autossa

Liikenneturvan, Pohjois-Savon poliisin ja Pohjois-Savon Ely-keskuksen järjestämään mediatilaisuuteen oli saatu houkuteltua kaksi ajoseurantalaitetta autossaan pitänyttä kuopiolaisnuorta.

Monessa perheessä oli keskusteltu ennakkoon tiukasti, kannattaako mustaa laatikkoa ottaa autoon vai ei. Monet vanhemmat olivat yllättävän varovaisia, suorastaan torjuvia.

– Se oli sitä kontrollin pelkoa. Iskä ja äiskä olivat aluksi sitä mieltä, että laitetta ei oteta. Minusta siitä oli kuitenkin mulle hyötyä, arvioi Ella Laitinen.

Ella kertoo tarkkailleensa omaa ajamista laitteen avulla, ja muutaman kerran musta laatikko piippasi varoitukseksi moottoritiellä.

– Nuorten kannalta varmaan juuri ylinopeudet ovat se suurin asia, josta on huomauttamista.

Poliisille ei juoruta

Kokeilussa kerätty tieto jää vain tutkimuskäyttöön. Ja hyvä niin, sillä yksi musta laatikko rekisteröi Kuopiossa peräti kolme yli 190 kilometrin tuntinopeutta. Aikamoista hurjastelua.

– Olitko se sinä?

– En ollut, mulla oli ehkä se 120, nauraa Ella.

Tutkimuksen tekijä, opiskelija Pekka Törmä Hämeen ammattikorkeakoulusta vahvistaa, että poliisille ei laverrella.

– Poliisi ei määrää näistä kokeilun aikana todetuista ylinopeuksista sanktioita. Kovissa ylinopeuksissa oli selvästi kokeilua, että paljonko se auto kulkee, Törmä muotoilee.

Satasen tienesti

Susanna Holma lähti tutkimukseen mukaan, kun käytössä oli oma auto ja autokoulussa houkuteltiin.

– Miksi en olisi lähtenyt, kun omat tiedot eivät menneet kenenkään muiden kuin tutkijoiden tietoon. Ja tienasihan tästä satasen.

– En kiinnittänyt laitteeseen juuri mitään huomiota eikä se vaikuttanut ajokäyttäytymiseen. Ehkä olen vähän muita tyttöjä hurjapäisempi kuski, Susanna tunnustaa.

Mutta karsiiko musta loota nuorten riskinottoa liikenteessä?

– Varmasti niin kauan kuin se laite on kiinni Sitten se on vähän henkilöstä riippuen, että vaikuttaako enää siitä eteenpäin.

Susanna arvioi, että ylinopeus ei kuitenkaan ole nuorten kuskien suurin ongelma normaaliajossa.

– Enemmän varmaan se muun liikenteen havainnointi, että pystyy tarpeeksi pitkälle hahmottamaan mitä liikenteessä tapahtuu.

Lue myös:

    Uusimmat