Lukiolaistyttöjen somen käyttö lisää ahdistusta ja yksinäisyyden tunnetta. Sosiaalisen median käyttömäärällä osoitettiin olevan negatiivisia yhteyksiä kehotyytyväisyyteen, koettuun mielenterveyteen sekä omaan hyvinvointiin.
HUSin, Helsingin yliopiston sekä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tutkijoista koostuva tutkimusryhmä toteutti syksyllä 2022 pääkaupunkiseudun ensimmäisen vuoden lukiolaistyttöjen keskuudessa 3S (School, Sports and Social media) -tutkimuksen.
Tutkimukseen rekrytoitiin mukaan 1164 pääkaupunkiseudulla lukion aloittavaa 15–16-vuotiasta tyttöä parista kymmenestä sosioekonomisesti erilaisesta lukiosta. He edustivat liki 60 prosenttia tutkimukseen osallistuneiden lukioiden tytöistä ja hieman liki 30 prosenttia koko pääkaupunkiseudun lukion 1. vuosiluokan tytöistä.
Tutkimuksessa selvisi, että päivittäinen aika sosiaalisessa mediassa oli yhteydessä alempaan peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoon, korkeampaan sosiaalisen median riippuvuuteen, korkeampaan ahdistuksen tasoon ja huonompaan kehonkuvaan.
Lisäksi sosiaalisen median riippuvuus oli yhteydessä huonompaan koettuun terveyteen, alhaisempaan mielialaan, lisääntyneeseen väsymykseen ja voimakkaampiin yksinäisyyden tunteisiin.
– Joka kuudennella tutkimukseen osallistuneista täyttyivät mahdollisen sosiaalisen median riippuvuuden kriteerit ja nämä olivat yhteydessä huonompaan mielenterveyden ja hyvinvoinnin kokemukseen. Yli kolmannes nuorista ylitti rajan mahdolliselle ahdistushäiriölle, kertoo tutkimusryhmän jäsen, nuorisogynekologi HUSista ja Helsingin yliopistosta.
