Miten toimia, jos kuljettaja ahdistelee taksissa? Tässä toimintaohjeet hätätilanteisiin

Miten toimia, jos kuljettaja ahdistelee taksissa? Toimintaohjeet hätätilanteisiin 2:25
Katso video: MTV kysyi rikosuhripäivystyksestä, miten kannattaa toimia, jos joutuu häirinnän kohteeksi taksimatkalla.

Helsingin poliisin mukaan takseissa tapahtuvista seksuaalirikoksista ilmoitetaan nykyisin useammin kuin ennen. MTV kysyi rikosuhripäivystyksestä, miten kannattaa toimia, jos joutuu häirinnän kohteeksi taksimatkalla.

Rikosuhripäivystyksen verkkotoiminnan koordinaattori Jenni Kreivi vastasi MTV:n esittämiin kysymyksiin siitä, miten tilanteisiin voi reagoida.

Mistä tiedän, että kuljettaja ylittää sopimattomuuden rajan?

"Periaatteessa jokainen päättää itse, missä sopimattomuuden raja keskusteluissa menee. Jos asiakas kokee olonsa ahdistuneeksi keskustelusta, niin se on merkki siitä, että raja on ylittynyt. Yleisesti voidaan ajatella, kuljettaja voi työssään keskustella asiakkaan kanssa normaaleista arkisista asioista, esimerkiksi säästä. Mutta jos kuljettaja utelee tarpeettomasti yksityisiä ja intiimejä asioita, niin sopimattomuuden raja ylittyy. Tällaisia voivat olla esimerkiksi seksuaalisuuteen tai perhesuhteisiin liittyvät kysymykset. 

Kuljettaja ei myöskään saa millään tavalla esimerkiksi kiristää, uhkailla tai kosketella asiakasta."

Mitä voin tehdä, jos minuun kosketaan tai yksityisasioitani udellaan?

"Olisi hyvä, jos pystyy kieltämään kuljettajaa kysymästä yksityisiä asioita tai kieltää koskemasta. Aina on oikeus sanoa, jos ei halua keskustella yksityisistä asioista. 

Tässä yhteydessä on kuitenkin tärkeää muistaa, että tilanteen aiheuttama hämmennys tai pelko voi lamaannuttaa asiakkaan. On täysin normaalia, jos ei pystykään toimimaan tietyllä tavalla. 

Jos tilanne alkaa edetä vähänkin ahdistavaksi, voi esimerkiksi soittaa jollekin läheiselle. Puheyhteys ulkopuoliseen voi rauhoittaa tilannetta. 

Ahdistavassa tai uhkaavassa tilanteessa kannattaa pyytää kuljettajaa pysähtymään ja pyrkiä poistumaan paikalta oman turvallisuuden varmistamiseksi. Jos autosta ei pääse poistumaan, niin joissain tapauksissa esimerkiksi ikkunan avaaminen ja avun huutaminen voi olla myös mahdollista. 

Akuutissa ja vaarallisessa tilanteessa voi soittaa hätäkeskukseen."

Milloin on oikea hetki soittaa hätäkeskukseen?

"Jos tilanne käy uhkaavaksi tai muuten vaaralliseksi, eikä ole mahdollisuutta päästä pois autosta, voi hätäkeskukseen soittaa välittömästi. 

Jos paikalta on mahdollista poistua, niin ensisijaisesti olisi hyvä varmistaa oma turvallisuus poistumalla paikalta. 

Hätäkeskukseen voi siis soittaa myös sitten, kun on päässyt itse pois tilanteesta."

Pelkään, miten kuljettaja reagoi, jos soitan hätäkeskukseen. Onko jotain toista keinoa toimia?

"Se on täysin ymmärrettävää, että pelko voi vaikeuttaa tilannetta. Jos tilanne on vaarallinen ja akuutti, pitää hätäkeskukseen soittaa. Hätäkeskukseen voi soittaa itse heti tilanteessa. 

Jos ei itse pysty soittamaan apua, yksi vaihtoehto olisi esimerkiksi sellainen, että kirjoittaa jollekin läheiselle viestin, jossa pyytäisi häntä soittamaan hätäkeskukseen. Tärkeintä on, että hätäkeskukseen soitetaan ja saadaan apua paikalle. 

Kaikissa tilanteissa hätäkeskukseen ei välttämättä tarvitse soittaa heti siinä tilanteessa.

Jos on mahdollista, että tilanteen saisi ratkaistua puhumalla, niin voi kokeilla ystävällistä kieltäytymistä ja asiasta keskustelua. Tämä voi olla apuna siinä, että pääsee itse turvallisesti pois tilanteesta ja sen jälkeen voi soittaa hätäkeskukseen.

Jos häirintä on lievää, niin kaikista tapauksista ei tarvitse soittaa hätäkeskukseen. Esimerkiksi taksikeskukseen ja poliisille ilmoittaminen voi olla joissain tilanteissa riittäviä toimia."

Kannattaako rikosilmoitus tehdä, vaikka en saanut kuljettajasta mitään tietoja ylös?

"Rikosilmoitus kannattaa tehdä aina, jos epäilee rikoksen tapahtuneen. Vaikka ei saisi kuljettajasta mitään tietoja ylös, niin asiasta kannattaa ilmoittaa poliisille. 

Tapahtuneen jälkeen kannattaa kirjoittaa itselle ylös tuntomerkkejä kuljettajasta ja autosta. 

Tuntomerkkejä voivat olla esimerkiksi kuljettajan ulkoiset piirteet ja vaatetus, auton merkki, väri tai rekisterinumero. Yksityiskohdat voivat unohtua mielestä, joten siksi olisi tärkeää kirjata tuntomerkit ja tapahtunut itselle ylös. 

Mutta sekin on täysin ymmärrettävää, jos tilanteesta ei jää tarkkoja kuvia mieleen. Silloin voi kuitenkin kirjata ylös mitä tapahtui ja missä, sekä päivämäärä ja kellonaika."

Muita tärppejä hätätilanteisiin: 

– Takapenkille istuminen voi olla turvallisempaa, koska etäisyys kuskiin on suurempi. 

– Puhelimeen kannattaa ladata 112 sovellus. Kun soittaa sovelluksen kautta hätänumeroon, sijaintitiedot välittyvät automaattisesti hätäkeskuspäivystäjälle.

– Jos tapahtunut jää vaivamaan, kannattaa hakea keskusteluapua tai muuta tukea.

– Rikosuhripäivystys antaa maksutonta neuvoa ja tukea rikoksen uhreille. Esimerkiksi Nollalinja ja Tukinainen tarjoavat keskusteluapua seksuaalista väkivaltaa kohdanneille.

Lue myös:

    Uusimmat