Suomen meriteollisuuden hyvät uutiset näkyvät myös alan koulutuksessa. Alalla uskotaan, että tilausten toteuttamiseen löytyy riittävästi työvoimaa.
Meritekniikan neljännen vuosikurssin opiskelijat ahertavat ryhmätyön parissa Turun ammattikorkeakoulun Kupittaan kampuksella. Projektissa on tarkoitus suunnitella konttilaiva alusta loppuun tietylle merireitille.
Työhön kiteytyy monta aiemmilta vuosilta opittua asiaa. Lassi Kulmalan vastuulla suuri osa oman ryhmän työssä vaadittavista laskutoimituksista.
– Pitäisi yrittää muistaa kaikki mitä pitää ottaa huomioon laskuissa. Laskut voivat olla aika pitkiäkin välillä, voi mennä muutama tunti yhden laskun kanssa ja seuraavana päivänä huomaat, että mitenkäs se menikään. Kyllä tässä on saanut olla tarkkana koko ajan ja töitä on painettu. Joka päivä täällä on oltu, Kulmala sanoo.
Aloituspaikkoja lisätty
Turun ammattikorkeakoulussa tekniikan opiskelijoita aloitti tänä vuonna lähes 1 400, kun vielä kymmenen vuotta sitten luku oli alle 800. Meritekniikka on koulussa suosittu suuntautumisvaihtoehto. Aalto-yliopistosta on puolestaan valmistunut vuosittain 20–30 laivanrakennusalan diplomi-insinööriä
Konetekniikan lehtori Pia Tulimaa sanoo, että alan hyvä vire on vaikuttanut ja tulee vaikuttamaan hakijamääriin. Meritekniikan opiskelijoille on myös löytynyt helposti harjoittelupaikkoja.
– Joskus jopa liiankin hyvin. Eli he menevät mielellään sinne työpaikoille ja joudumme vähän houkuttelemaan heitä takaisin ja muistuttamaan tutkinnon suorittamisesta.
Tulimaa arvioi, että uudet näkökulmat korostuvat lähivuosina opetuksessa.
– Aika paljon kestävää kehitystä tulee koko ajan mukaan. Myös arktinen puoli nousee Suomessa todella paljon ja todella tärkeäksi aihepiiriksi, mistä täytyy pystyä opettamaan tätä nuorisoa, jotta he pystyvät tämän maan tulevaisuuden innovaatioita tekemään, Tulimaa sanoo.
Lue myös: Suomelle ja Yhdysvalloille 11 jäänmurtajan monimiljardidiili – Stubb: Sopimus ei mahdollinen ilman Trumpia
Hyviä uutisia meriteollisuudesta viime aikoina
Suomen meriteollisuudessa on riittänyt iloisia uutisia viime aikoina. Turun telakka kertoi äskettäin uudesta loistoristeilijätilauksesta. Parhaillaan viimeisteltävä jäänmurtajakauppa Yhdysvaltojen kanssa voi puolestaan tuoda Suomeen 10 000 henkilötyövuotta.
Lokakuussa on lisäksi kerrottu Marine Alutecin saamasta uuden sukupolven maihinnousualusten toimituksesta Alankomaiden asevoimille.
Suhdanneherkällä alalla uskotaan, että työvoima riittää laivanrakennuksen useaan eri tehtävään. Suuren luokan alusta voi verrata pieneen kaupunkiin, jossa tarvitaan erilaisia osaajia. Näin asian näkee ainakin Helsingin telakan omistajayhtiö Davien yhteiskuntasuhdejohtaja Antti Leino.
– Lähdetään ihan hitsareista, levysepistä, sisustusarkkitehteihin, LVI-asentajiin ja sähkötöihin. Kaikki nämä alat ovat sellaisia, joita meriteollisuus myös tarvitsee.
Leino sanoo myös, että uusia jäänmurtajatilauksia tehdään lähivuosia entistä enemmän telakan omalla väellä.
– Tavoitteemme on kasvattaa työntekijämäärää 450:sta noin 800:aan parin vuoden aikajänteellä. Kun telakka on täydessä tuotannossa, niin alihankkijat mukaan laskettuna siellä on yhteensä noin 1 200–1 400 työntekijää.
Laivanrakennuksen monipuolisuus on yllättänyt myös opiskelija Lassi Kulmalan.
– Kyllä oma fiilis on se, että haluan tällä alalla töitä jatkaa. Homma on sen verran monipuolista, että uskon jokaiselle löytyvän omaa osaamista vastaavaa työtä.
