Turun telakan menestyksen syyt: Saksalaiset omistajat ja kova osaaminen

Asiantuntijan mukaan Turun telakan maine jättialusten rakentajana on kasvanut saksalaisen omistajan sitoutuneisuuden ja telakan vahvan erikoisosaamisen ansiosta.

Yhdysvaltalainen risteilyvarustamo on tilannut Turun telakalta kaksi uutta risteilijää, ja tilauksen myötä telakalla riittänee töitä vuoteen 2024 asti.

Tutkimusjohtaja Pasi Malinen Turun yliopistosta sanoo telakan omistajan, saksalaisen Meyerin osaamisen olevan laajasti tunnettua.

– Osaamista on syntynyt 200 vuoden aikana Meyerin telakalle Saksassa. Turussa puolestaan on ollut laivanrakennusta pitkään.  Vaikka rakennus ei aina ole ollut hyvissä kantimissa, ovat laivat aina valmistuneet Turusta ajallaan.

Malisen mukaan uuden omistajan ote vakuuttaa ostajia.

–  Varustamojen luottamusta telakkaan lisää se, että Meyer aikoo investoida ja uudistaa telakkaa, jotta laivat saadaan nopeammin valmiiksi. Edelliset omistajat eivät paljoakaan investoineet telakkaan.

Näin miljarditilaus vaikuttaa Turun telakan toimintaan 2:24

Valoa näkyvissä laiva-alalla

Malinen uskoo, että varustamot ovat joitakin vuosia pantanneet laivatilauksia, ja suma on nyt purkautumassa.

– Kuluttajat haluavat uusia, hienoja, jopa ekologisia laivoja. Perinteinen toimiala on lähtenyt innovaatioiden maailmaan, mikä on yksi Turun valtti. Kyse on miljardiluokan tilauksesta, ja varustamot haluavat olla mahdollisimman varmoja toimijoiden luotettavuudesta. Ja tässä saksalaisella perheyhtiöllä on erinomainen maine.

Monella teollisuudenalalla tuskaillaan suomalaisen työn hintaa ja kilpailukyvyn puutetta vientialoilla. Malisen mukaan kilpailukykysopimuksella on telakkateollisuudessakin oma merkityksensä.

– Halvemmallakin laivoja voi tehdä kuin Turussa. Kyse on kuitenkin niin monimutkaisesta ja laaja-alaisesta työstä, että tässä ei pelkästään se työn hinta ratkaise. Kilpailijoita ei tämän kokoluokan laivoissa ihan hirveästi ole. Yksi ratkaiseva asia Meyerillä on myös rahoituksen järjestäminen. Ostaja maksaa laivoista aivan loppuvaiheessa ja telakka joutuu itse rahoittamaan kalliin rakentamisvaiheen. Tässä rahoituksessa Suomen valtiokin on mukana takaamassa rakennusajan rajoitusta, mikä on todella tärkeä tekijä. 

"Saksalaiset sitoutuvat toisin kuin korealaiset"

Laivanrakennusta on ehditty jo pitää iltaruskon alana, joka olisi hiipumassa pois Suomesta. Malisen mukaan edellisiltä omistajilta puuttui sitoutuminen toimialaan toisin kuin saksalaiselta perheyhtiöltä.

– Korealainen STX oli monialayritys, joka oli jokaisen laivaprojektin jälkeen valmis laittamaan pillit pussiin. Sillä oli suuria taloudellisia vaikeuksia, ja niitä ongelmia yritettiin paikata telakkatoiminnalla. Nyt rakentamisesta on pitkäjänteinen suunnitelma. Tämä näkyy jo telakallakin; siellä tavarat ovat järjestyksessä. 

Lue myös:

    Uusimmat