Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Meyer Turun telakka nauttii risteilyinnosta ja varautuu kilpailijoihin– tilauskirjat ovat täynnä vuoteen 2024 asti

0:38Meyer Turku luovutti uuden upean Mein Schiff 1 -aluksen TUI Cruiselle
Julkaistu 20.06.2018 19:43

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Paksusta tilauskirjasta ­huolimatta Meyer Turku varautuu jo täyttä päätä uusien kilpailijoiden uhkaan. Osana suurinvestointeja Turussa otettiin tiistaina käyttöön uusi, 40 miljoonan euron jättinosturi.

Video: Meyer Turun telakalla valmistui keväällä suuren suuri risteilyalus.

Meyer Turun telakka nauttii nyt maailman risteilyalusten poikkeuksellisen kuumasta markkinasta. Turussa risteilijäalusten tilaukset ulottuvat vuoteen 2024, ja tilanne on samansuuntainen muillakin Euroopan suurilla risteilijätelakoilla.

Kaikkiaan risteilijöitä on maailmalla tilauskirjoissa pitkälti yli sata, mikä on kaikkien aikojen ennätysmäärä. Tänä vuonna kaikenkokoisia risteilyaluksia on tulossa ­uusina käyttöön enemmän kuin 25, mikä olisi sekin ennätyksellistä.

Tilausten takana talouskasvu ja uudet matkaajat

Erikoistutkija Tapio Karvonen Turun yliopistosta kertoo, että risteilijätilauksia ruokkivat nyt matkailuintoa lisäävä talouskasvu ja se, että risteilyt houkuttavat jatkuvasti uusia ihmisiä.

– Ihmisillä on kiinnostusta ja taloudellisia mahdollisuuksia lähteä risteilemään. Jonkin verran vaikuttaa sekin, että patoutunutta kysyntää on nyt lähtenyt purkautumaan. 

Karvosen mukaan kaikki merkit näyttävät siihen suuntaan, että uusia tilauksia olisi tulossa.

Investoinnit nostavat Turun potentiaalia

Toimitusjohtaja Jan Meyerin mukaan Turun telakalla on kaikki edellytykset menestyä myös tulevaisuudessa, vaikka uusien risteilijätilausten määrä alkaisi vähentyä nykyisestä.

– Meidän pitää vain olla parhaita, jotta saamme jäljelle jäävät tilaukset. Tähän asti olemme onnistuneet siinä oikeastaan varsin hyvin, Jan Meyer sanoo.

Parhaillaan telakka-alueella toteutetaan 200 miljoonan euron investointiohjelmaa, joka on ­vasta alussa. Näkyvin yksittäinen investointi on Konecranesin rakentama 120-metrinen ja 40 miljoonan euron arvoinen Goliath-­pukkinosturi, joka luovutettiin käyttöön tiistaina.

Meyer kuvaa Turkua hyvin tärkeäksi perheyhtiölle.

Meyer Werftin suurimmalla telakalla Saksan Papenburgissa tuotanto on vielä nyt noin kaksinkertainen Turkuun verrattuna, mutta Meyerin mukaan investoinnit kasvattavat Turun tuotantopotentiaalin lähes tasoihin Papenburgin kanssa.

– Tämä on näyttönä siitä, miten vakavissamme olemme Suomessa.

Turun telakan etulyöntiaseman Meyer tiivistää laivojen suunnitteluun, toteutuksen laatuun ja yhteistyöhön suuren alihankkijaverkoston kanssa, josta valtaosa on Suomesta.

Kiinasta tulossa merkittävä risteilijärakentaja

Telakoiden määrä on pysynyt viime vuodet ennallaan. Omistusjärjestelyjä on tehty, kuten Turun telakan siirtyminen korealaiselta ­STX:ltä Meyerille vuonna 2014.

Euroopan johtavat telakkayhtiöt ovat saksalainen Meyer Werft ja italialainen Fincantieri. Molemmat pystyvät rakentamaan maailman suurimpiin kuuluvia loistoristeilijöitä useilla telakoilla.

– Eurooppalaiset telakat ovat pystyneet pitämään kilpailukykynsä sillä tasolla, että melkein kaikki risteilijät rakennetaan Euroopassa, ­Tapio Karvonen kertoo.

Kiinnostavaa on Karvosen mukaan se, milloin Kiinan risteilijäteollisuus alkaa saavuttaa Euroopan perinneyhtiöiden teknistä etumatkaa.

– On hyvin todennäköistä, että Kiinasta tulee merkittävä risteilijärakentaja, mutta mielenkiintoinen asia on aikajänne.

Kiinalaisten laivanrakennuskokemus painottuu rahtilaivoihin, joiden markkina kyntää yhä heikkona.

– Kiina on julistanut, että hienostuneiden risteilijöiden rakentaminen kuuluu heidän taloutensa strategiaan. Tämä on asia, jota seuraamme hyvin tarkkaan, Meyer sanoo.

Lisää aiheesta:

Iloisia talousuutisia tuhansille: Turun telakalle taas tilaus jättilaivasta – sopimus vuoteen 2036Ensimmäisen Suomesta Pohjois-Amerikkaan toimitettavan jäänmurtajan rakentaminen alkoi tänäänHyviä uutisia koronan kurittaman talousahdingon keskellä: Helsingin telakan uusi tilaus tuo töitä tuhannelleLuksusristeilijä Costa Smeraldaan lähtee kaasmarkkulaisesta pikkufirmasta kilometri metallilistaa – nousukausi tuonut lisää tilauksiaTurun telakan menestyksen syyt: Saksalaiset omistajat ja kova osaaminenTurkuun kaksi uutta suurta laivatilausta – töitä tiedossa jo vuoteen 2024 asti
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 18:58
    Huoltoasemat

    STT:n tiedot: Neste keskeyttänyt polttoaineiden toimittamisen Teboilille

  • 17:26
    Kotimaa

    Olut maistuu Suomessa yhä entistä vähemmän – nyt myös lonkeroissa tapahtunut käänne

  • 16:49
    Henkirikokset

    Uutta tietoa: Vauvanmurhasta epäilty nuori nainen ulosotossa

  • 14:09
    Finnair

    Finnair: Uutta tietoa ja rajut luvut penkkikriisistä

  • 13:38
    Matkailu

    Suomeen odotetaan ulkomaisen turismin ennätystalvea – globaali trendi jyllää eteenkin Lapissa