Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mistä rahat, kun liikenteen verokakku pienenee? Ajoneuvovero voisi tulevaisuudessa nousta jopa 500 eurolla

10:01Polttoaineveron korotus selvästi tehokkain tapa vähentää autoilun päästöjä – tätä mieltä on autoalaTyöryhmä: Polttoaineveron korotus selvästi tehokkain tapa vähentää autoilun päästöjä – tätä mieltä on autoala
Julkaistu 18.05.2021 15:45

Olli Tiihonen

olli.tiihonen@mtv.fi

ollitiihonen5

Liikenteen verotusta selvittänyt työryhmä julkaisi raporttinsa tänään. Ryhmän mukaan liikenteen päästöohjauksen painopistettä pitäisi siirtää ajoneuvoverotuksesta kulutukseen eli käytännössä polttoaineen hintaan.  

Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio suhtautui ryhmän ehdotuksiin varsin rauhallisesti.  

– Työryhmän esitys ei ehkä tässä hetkessä ole vallankumouksellinen, mutta muutama konkreettinen ihmisten ja kuljetusyrittäjien arkeen vaikuttava toimenpide oli, Kallio arvioi MTV Uutiset Livessä.  

– Siellä väläytettiin dieselin käyttövoimaveron poistoa, kulkee kansan suussa nimellä diesel-vero. Se johtaisi siihen, että dieselin hintaa pitäisi nostaa 26 sentillä per litra. Tämä olisi ammatti- ja tavaraliikenteelle melkoinen pommi.  

Hän kuitenkin muistutti, että ryhmä pohti myös sitä, että ammattiliikenne voisi verotuksessa vähentää tämän osuuden. Jos tämä toteutuisi, Kallio pitäisi asiaa hyvänä.  

Mistä rahat, kun liikenteen verokakku pienenee?

Raportin mukaan bensan litranhintaan pitäisi tehdä noin 10 sentin korotus ja dieselin litrahintaan noin 11 sentin korotus. Vastapainona ajoneuvovero kevenisi eli käytännössä auton omistaminen olisi halvempaa, mutta ajaminen kalliimpaa.  

– En tiedä, miten ajoneuvoveron lasku istuu fiskaalisiin (pitkän ajan) tavoitteisiin, mutta ehkä haluttiin antaa vastinpari polttoaineveronkorotuksille.

Lisäksi ryhmä ehdotti, että jatkossa polttoainevero sidottaisiin indeksiin.  

– En pitänyt tästä, se korottuisi elinkustannusten mukaan, Kallio sanoi.  

Ajoneuvoveron kevennys saattaisi jäädä kuitenkin väliaikaiseksi. Tulevaisuudessa sitä saatettaisiin joutua nostamaan uudestaan, sillä valtion verotulot vähenevät, kun liikenteen päästöt ja polttoaineiden kulutus laskevat. 

Raportin mukaan verotuotot laskevat 1,7 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä. 

– Ajoneuvoveroa, eli auton vuosittaista veroa, laskettaisiin 110 eurolla. Toisaalta myöhemmin sanottiin, että verokuoppaa, joka syntyy päästöjen laskusta, kurottaisiin kiinni vuosittaisen ajoneuvoveron korotuksella. Se olisi 500 euroa keskipäästöisellä autolla, Kallio perkaa.     

Valtionvarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) sanoi raportin julkistustilaisuudessa, että ei pidä poliittista sopua todennäköisenä 500 euron ajoneuvoverotuksen korotuksesta.  

Muita keinoja paikata verokuoppaa olisivat esimerkiksi polttoaineverotus ja kilometrivero, jota kohtaan ministeri Vanhasella on suopeampi näkemys kuin työryhmällä.  

Kallio kuitenkin muistutti, että vielä ei kannata repiä pelihousuja minkään suhteen, sillä päätöksiä verotuksen muuttamisesta ei ole tehty.  

– Tämä on tärkeää ymmärtää, että heti ei tule tapahtumaan yhtään mitään. Tämä on vain yksi selvitys.  

Lisää aiheesta:

Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"Riikka Purra väläytti kovempia veroja sähköautoille – näin se tapahtuisiTutkija: Jos Marinin hallitus helpottaa rahalla bensakurimusta, niin mitä muuta pitää jatkossa tukea?Ministeriön työryhmä ei suosittele kilometriverotukseen siirtymistä – Matti Vanhanen väläyttää sitä tulevaisuuden toimenaTyöryhmä ehdottaa bensaveron nostamista – polttoaineen hinta nousisi yli 10 sentillä – "Tehokkain ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi"Autoilu ei tule kalliimmaksi? "Ei ole realistista"
LiikenneAutotPäästötIlmastonmuutosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 14:56
    Droonit

    Sotilastukikohdassa Belgiassa droonihavaintoja

  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • Eilen06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui