Suomeen on tulossa kolmesta viiteen uutta jäänmurtajaa korvaamaan vanhoja aluksia.
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) sanoo MTV:n Uutisextrassa, että Suomessa on tarpeeksi kapasiteettia uusia omaa jäänmurtolaivastoaan samalla, kun rakennetaan Yhdysvalloilta tilatut neljä jäänmurtajaa.
Suomen kahdeksasta jäänmurtajasta vanhimmat viisi on rakennettu vähintään 40 vuotta sitten. Vanhin kaikista - Voima on peräti 70-vuotias.
Kaluston ikääntymisen vuoksi on tärkeää, että jäänmurtolaivasto uusitaan.
– Meillä on aivan keskeistä se, että meidän jäänmurtajamme ja talvimerenkulku toimii. 97 prosenttia kaikesta kaupasta kulkee meriteitse, eli me puhumme kriittisestä infrasta. Varmistetaan koko ajan, että jenkkien tilaukset eivät meidän huoltovarmuuttamme riskeeraa, painottaa Lulu Ranne.
Eli priorisoidaanko näitä omia hankkeita ennen jenkkien tilausta?
– Ajoitetaan tietenkin niitä sillä tavalla, että kaikki tilaukset pystytään hoitamaan ja Suomessa kylläkin on niin paljon osaamista ja pätevyyttä, että kyllä tämä hoituu yhteistyössä tietenkin.
Lue lisää: Ensimmäisen Suomesta Pohjois-Amerikkaan toimitettavan jäänmurtajan rakentaminen alkoi tänään
Ministeri nimesi ensimmäisen uuden murtajan
Ranne kertoo itse keksineensä ensimmäisen uuden jäänmurtajan nimen – Aino.
Aino on jo tilauksessa ja parhaillaan kilpailutuksessa. Ainon on määrä valmistua vuonna 2028. Yhden aluksen hinta liikkuu sadoissa miljoonissa, joten aiotun jäänmurtajahankinnan arvo on yli miljardi euroa. Ranteen mukaan investointi voidaan laskea osaksi Natossa sovittua puolentoista prosentin korotusta puolustusmenoihin.
– Nyt kun on näitä EU rahojakin haettu, niin nimenomaan Aino jäänmurtaja sai sieltä 42 miljoonaa euroa. Kun puhutaan kriittisistä ja tärkeistä liikenneinvestoinneista, niin silloin on saatavissa EU-rahaa. Näkemykseni ja asiantuntijoiden näkemysten mukaan ne voidaan sisältää Nato-rahoihin.
