Milloin viimeksi olet vaihtanut autoosi akun? Tämä on sen tyypillinen käyttöikä – voi simahtaa yllättäen vaikka kesähelteillä

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Pitääkö akusta huolehtia myös kesällä vai onko se vain pakkaskelien juttu?

Vastaus: Akkuongelmat yhdistetään usein talveen ja koviin pakkasiin, mutta apuvirtakeikat ja akunvaihdot työllistävät Autoliiton tie- ja akkupalveluja myös kesällä. Olennaisimmat ongelman aiheuttajat ovat helle ja erilaisten lisävarusteiden käyttö.

Mikäli autoilija ei ole perillä akkunsa kunnosta kannattaa se käydä testauttamassa korjaamolla tai akkuliikkeessä. Myös asiallisesti tehtyyn määräaikaishuoltoon kuuluu akkutesterillä tehty testaus, josta asiakas saa kirjallisen raportin. Jos akkutestin tulos kielii akun heikosta kunnosta, on se syytä uusia.

Akku on edullisempi ja helpompi vaihtaa itselleen sopivana ajankohtana, ennen sen totaalista simahtamista, kuin että sen joutuisi tekemään pakon edessä, ennalta-arvaamatta, esimerkiksi kiireisenä arkiaamuna.

1:03
VIDEO: Näin viestit vilkulla ohittajalle.

Akun tyypillinen käyttöikä on noin viisi vuotta. Helteellä elinkaarensa päähän tullut akku simahtaa yleensä varoittamatta, kertalaakista. Akun vaihto kannattaa jättää ammattilaiselle, joka tietää, millainen akku autoon kuuluu ja miten se on syytä asentaa. Usein auton järjestelmille on tarpeen kertoa testerillä, että autoon on nyt asennettu uusi akku. Akun vaihto edellyttää monesti myös samanaikaista virransyöttöä auton järjestelmiin. Tätä varten akkuammattilaisilla on omat erikoistyökalunsa.

Tarkkana sähkölaitteiden kanssa

On myös mahdollista, että uusikin akku onnistutaan tyhjentämään väärillä käyttötottumuksilla.

Tyypillisesti kesäaikaan akku tyhjennetään kuuntelemalla musiikkia auton soittimesta, auton ollessa sammuksissa. Myöskään matkapuhelimien ja muiden älylaitteiden lataamiseen tai autojääkaapin käyttöön ei virtaa ole rajattomasti tarjolla.

Akku latautuu vain auton ollessa käynnissä. Mökille päästyä juomat kannattaakin viilentää mieluummin veteen upotetussa katiskassa kuin autojääkaapissa.

Mikä neuvoksi?

Jos akku kuitenkin tyhjenee, ei varsinkaan uudempiin autoihin kannata antaa virtaa omatoimisesti toisesta autosta. Virhe esimerkiksi kaapelien kytkennässä tai huonot kaapelit saattavat aiheuttaa vakavia vaurioita sekä virtaa antavan että avustettavan auton sähköjärjestelmiin. Vakuutus ei tällaisessa tapauksessa korvaa vahinkoja.

Suosittelenkin myös apuvirran antoon tie- tai akkupalvelun tilaamista. Heillä on vankka kokemus ja asianmukaiset, nykyaikaisen ajoneuvotekniikan edellyttämät, välineet sekä vastuuvakuutus mahdollisten inhimillisten vahinkojen varalle.

 

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja