Mistä tietää, että autoon pitäisi ostaa uusi akku? Tällaiset autot kuuluvat riskiryhmään

Näin vilkkuu Autoliiton tuliterä tiepalveluauto 0:26
Näin vilkkuu Autoliiton tuliterä tiepalveluauto.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Miten saada auton akku kestämään talven yli? Mistä tietää, että pitäisi ostaa uusi akku?

Vastaus: Akkuongelmien taustalla ovat usein virheelliset käyttötottumukset tai akun totaalinen simahtaminen sen tultua elinkaarensa päähän. Monesti ongelmat olisivat vältettävissä, jos akun olemassaolo muistettaisiin myös silloin, kun se toimii normaalisti.

Pakkasten kiristyessä akkuongelmat lisääntyvät. Riskiryhmään kuuluvat ne autot, joissa akku on yli viisi vuotta vanha tai joilla ajetaan lähes poikkeuksetta vain lyhyttä matkaa.

Säännöllinen testaus asiallisella akkutesterillä

Mikäli autoilija ei ole perillä akkunsa kunnosta kannattaa se käydä testauttamassa korjaamolla tai akkuliikkeessä ennen kovia pakkasia. Myös asiallisesti tehtyyn määräaikaishuoltoon kuuluu akkutesterillä tehty testaus, josta asiakas saa kirjallisen raportin. Jos akkutestin tulos kielii akun heikosta kunnosta, on se syytä uusia.

Akku on edullisempi ja helpompi vaihtaa itselleen sopivana ajankohtana, ennen sen totaalista simahtamista, kuin että sen joutuisi tekemään pakon edessä, ennalta-arvaamatta, esimerkiksi kiireisenä arkiaamuna.

Oikeat käyttötottumukset ja harkinnan arvoiset lisävarusteet

Hyväkin akku voi tyhjentyä, jos autoa käytetään väärin. Mikäli kovilla pakkasilla ajetaan vain lyhyttä matkaa, ei akku ehdi latautua riittävästi, koska kylmä akku ottaa erittäin huonosti virtaa vastaan.

Usein näillä lyhyillä matkoilla käytetään vielä paljon virtaa kuluttavia sähkölaitteita, kuten takalasin-, tuulilasin-, peilien-, ohjauspyörän- ja penkinlämmittimiä sekä lämmityslaitteen puhallinta. Välttämällä sähkölaitteiden turhaa käyttöä, saadaan pienennettyä virrankulutusta. Näin laturin tuottamaa virtaa saadaan varastoitua myös akkuun, mikä on talven pakkasilla erityisen tärkeää. Kun virtaa kuluttavia laitteita on päällä vähemmän, myös polttoaineen kulutukseen vaikuttava latausvastus on pienempi.

Sähkölaitteiden harkitun käytön lisäksi autolla tulisi ainakin pakkaskaudella pyrkiä ajamaan säännöllisesti hieman pidempiä matkoja, esimerkiksi vähintään tunnin rupeama, pari kertaa viikossa. Toinen hyvä vaihtoehto on asennuttaa autoon kiinteä ylläpitolaturi tai akkulämmitin. Usein ylläpitolaturi on mahdollista kytkeä niin, että se alkaa toimia, kun moottorilämmittimen johto kytketään. Osa akkulämmittimistä toimii samalla periaatteella – osa taas ottaa tarvitsemansa virran auton akusta.

Nykyaikainen älykäs ylläpitolaturi lataa akun täyteen ja kytkeytyy sen jälkeen ylläpitotilaan. Akkulämmitin puolestaan pitää akun lämpimänä, jolloin se kykenee paremmin luovuttamaan ja ottamaan vastaan virtaa.

Polttoainetoimisen lisälämmittimen oikea käyttö

Autojen esi- ja ajoittain myös ajonaikaiseen käyttöön tarkoitetut polttoainetoimiset lisälämmittimet ovat yleistyneet viime vuosina. Polttoainetoiminen lisälämmitin käyttää virtaa auton akusta. Lämpö puhalletaan sisälle matkustamoon hyödyntäen auton omaa lämmityslaitteen puhallinta, joka luonnollisesti myös lisää virrankulutusta. Jos polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään toistuvasti ilman, että akku ehtii lämmitysten välissä kunnolla latautumaan, tyhjenee akku vähitellen siihen pisteeseen, ettei auto enää käynnisty.

Pitämällä kiinni nyrkkisäännöstä, että autolla tulisi aina ajaa selkeästi pidempään kuin sitä on lämmitetty, välttää ongelmat varmimmin. Mikäli tähän ei ole mahdollisuutta, suosittelen jo edellä esiteltyjen ylläpitolaturin tai akkulämmittimen hankintaa.

Lue myös:

    Uusimmat