Lenkkitossut ja tennarit merkitsevät eri ihmisille hiukan eri asioita. Arvovalinnat voivat näkyä siinä, paljonko on valmis maksamaan omista kengistä.
Kenkäbrändeistä on tullut osa globaalia taloutta. Huippumerkit, kuten Adidas ja Nike, menestyvät länsimaissa, mutta tuotteet valmistetaan usein halpatuotannon maissa.
Merkkitietoiset voivat olla valmiitakin maksamaan omista kengistään jopa satoja euroja.
Epäsuhtaa luo kuitenkin se, että lenkkitossuja saatetaan valmistaa halpatuotantona esimerkiksi Bangladeshissa tai Indonesiassa. Tennarien ja lenkkareiden tekokustannus voi siis olla vain muutaman kympin verran.
Presidentti Trumpin tullipyrkimykset voivat muuttaa lenkkitossujen tuotantoa tulevaisuudessa. Nähtäväksi jääkin, miten käy niin kutsutulle nikefikaatio-ilmiölle.
– Nikefikaatio on alkanut siitä ideasta, että kuluttajahinnat saataisiin lähemmäs kuluttajan maksuhalukkuutta siirtämällä tuotannot halvemman kustannuksen maihin, kertoo Aalto-yliopiston markkinoinnin professori ja maratoonari Sanna-Katriina Asikainen Viiden jälkeen -ohjelmassa.
Trumpin pyrkimys on saada tuotantoa takaisin Yhdysvaltoihin. Jos esimerkiksi kenkämerkki Niken tehtaat siirrettäisiin pois halpatuotantomaista, nousisivat todennäköisesti myös kenkien hinnat.
– Se, että kaikki pysyisi ennallaan, ei olisi mahdollista, jos tehtaat siirrettäisiin Yhdysvaltoihin, Asikainen arvioi.