Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Miksi Mercedes ei kuunnellut kuljettajiaan? Insinööripomolta yksityiskohtainen selvitys Ranskan GP:n ratkaisuhetkistä

xpbimages.com
Julkaistu 24.06.2021 09:54
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Viime viikonloppuna ajettu Ranskan GP oli Mercedekselle jo kolmas peräkkäinen kilpailu ilman voittoa. Red Bull ja Max Verstappen juhlivat onnistuttuaan rengasstrategiassan Mercedestä paremmin.

LUE MYÖS: F1-tallipomon lähtöpasseille saatiin selitys – organisaatio myllättiin uusiksi: "Hänen ominaisuutensa eivät sopineet järjestelmään"

LUE MYÖS: Tulikuuman F1-kuljettajan taustalla suomalaista osaamista: "Olemme aika luottavaisia siihen, mitä teemme"

Paalulta startannut Verstappen menetti kisan kärkipaikan tehtyään virheen heti ensimmäisessä mutkassa. Tämän jälkeen kärkikolmikon muodostaneet Lewis Hamilton, Verstappen ja Valtteri Bottas kasvattivat eroa takana tuleviin.

Ensimmäisten 17 kierroksen aikana Hamilton teki Verstappeniin 3,1 sekunnin eron. Bottas taas oli 2,5 sekunnin päässä Verstappenista, kun Mercedes otti hänet sisään kyseisen kierroksen päätteeksi. Neljäntenä ollut Red Bullin Sergio Pérez oli tässä vaiheessa 4,7 sekunnin päässä Bottaksesta ja seuraavat jo pitkälti yli 20 sekunnin päässä.

Mercedes ei olisi halunnut ottaa Bottasta vielä tuolloin sisään, mutta rengastärinä pakotti tallin toimimaan.

– Aloimme nähdä tärinää jo melko varhaisessa vaiheessa sitä ensimmäistä stinttiä. Se oli vasemmassa eturenkaassa, ja se paheni koko ajan. Tärinään liittyen on olemassa tietyt tasot, joiden alapuolella ajaminen on vielä hyväksyttävää. Jos menemme näiden tasojen yli, tärinä voi muuttua niin pahaksi, että se voi paitsi heikentää kuljettajan näkyvyyttä myös vahingoittaa rengasta tai autoa. Kun lähestyimme tätä tasoa, valmistauduimme tekemään varikkopysähdyksen. Näimme, että tilanne oli Valtterille vaikea, ja hän putosi hieman (Hamiltonin ja Verstappenin vauhdista). Loppujen lopuksi tämä laukaisi varikkokäynnin, joka tapahtui aiemmin kuin olisimme halunneet, mutta se oli ainoa vaihtoehto, Mercedeksen insinööripomo Andrew Shovlin kertaa tallin kisan jälkeisessä selvityksessä.

Kun Hamilton lähestyi seuraavalla kierroksella varikon porttia, monet olettivat, että myös hän kävisi varikolla. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan Hamilton kurvasi 19. kierrokselle. Sen sijaan toisena ollut Verstappen reagoi Bottaksen varikkokäyntiin ja tuli tekemään oman pysähdyksensä. Mercedes päätti pitää Hamiltonin radalla, koska he ajattelivat, että 3,2 sekunnin johtomarginaali Verstappeniin riittäisi, vaikka hollantilainen kävisikin vaihtamassa renkaat ennen Hamiltonia.

Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan kun Hamilton palasi radalle 19. kierroksen päätteeksi tekemältään varikkokäynniltä, Verstappen kiilasi juuri ja juuri hänen edelleen. Hamiltonin varikolletulo ja sieltä lähtö eivät olleet osuneet yhtä hyvin nappiin kuin Verstappenilla.

Shovlin sanoo, että jälkikäteen ajateltuna Hamilton olisi ehkä kannattanut ottaa sisään kierros Bottasta myöhemmin, mutta tämäkään ei olisi taannut Mercedekselle mitään.

– Se olisi mahdollistanut Verstappenille täysin erilaisen strategian, hyvin samanlaisen kuin Pérezillä, ja se olisi saattanut silti aiheuttaa meille riskejä kisan lopussa.

Pérez venytti oman stinttinsä 24 kierroksen mittaiseksi ja haki sitten kärkikolmikon tavoin uudet kovat renkaat. Bottas pyysi pian tämän jälkeen Mercedestä tekemään toisen varikkopysähdyksen, mutta kun Mercedes ei toiminut niin, Verstappen iski ja haki keskikovat renkaat alle 32. kierroksen päätteeksi. Hän putosi hetkellisesti neljänneksi, mutta nousi sitten sija sijalta kisan voittoon.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas raivosi radiossa: "Miksi ***** kukaan ei kuunnellut minua?"

Shovlinin mukaan kahden pysähdyksen strategia ei olisi ollut Mercedeksen kohdalla niin yksiselitteinen ratkaisu kuin Verstappenin ja Red Bullin onnistunut temppu antaa olettaa.

– Lewisin kohdalla iso ongelma oli Pérezin sijainti radalla. Pérez oli tehnyt paljon pidemmän ensimmäisen stintin, hän ajoi tuoreilla renkailla, ja Lewisin olisi pitänyt ohittaa hänet. Heillä oli vauhtietu puolellaan, ja Pérezin renkaat olisivat olleet yhä melko hyvässä kunnossa. Olimme huolissamme siitä, että olisimme menettäneet aikaa Pérezin ohittamiseen. Verstappenin tapauksessa Pérez vain siirtyi tallikaverinsa tieltä sivuun, mutta Lewisin kohdalla niin ei olisi käynyt.

– Valtterinkin kohdalla iso ongelma oli se, että Pérez oli pystynyt venyttämään ensimmäistä stinttiään. Jos olisimme ottaneet Valtterin sisään, kun hän pyysi vaihtamaan kahden pysähdyksen taktiikkaan, hänen renkaansa olisivat olleet vain noin viisi kierrosta tuoreemmat kuin Sergiolla. Toinen asia oli se, että Sergio ajoi kovalla renkaalla. Valtteri olisi ajanut kesikovalla renkaalla, ja se ei ollut niin nopea. Suuri huolemme oli, että jos olisimme muuttaneet strategiaa, olisimme pudottaneet Valtterin kolmannelta sijalta neljänneksi, eikä hänellä olisi ollut rengasetua Péreziin nähden. Ja kuten Lewis, myös Valtteri olisi joutunut taistelemaan Red Bullin suoranopeusetua vastaan.

Shovlin ei usko, että kahden pysähdyksen taktiikkaan vaihtaminen olisi tuonut Mercedekselle yhtään nyt nähtyä parempaa tulosta. Hamilton olisi todennäköisesti ollut joka tapauksessa toinen, Bottas neljäs.

– Olisimme mahdollisesti voineet ohjeistaa kuljettajamme säästämään renkaitaan enemmän. Se olisi voinut tarkoittaa sitä, että olisimme olleet paremmissa asetelmissa kisan loppua ajatellen. Mutta ajattelimme, että Lewis olisi turvassa sen 3,2 sekunnin johtomarginaalinsa ansiosta. Kävi ilmi, ettei niin ollutkaan, ja jos olisimme tienneet sen, olisimme ottaneet hänet sisään heti seuraavalla kierroksella Valtterin jälkeen.

– Näissä asioissa meidän täytyy suoriutua tulevisuudessa paremmin, ei niinkään siinä, olisiko meidän pitänyt vaihtaa kahden pysähdyksen strategiaan.

Lisää aiheesta:

Mitä Valtteri Bottaksen varikkokäynnillä oikein tapahtui? Mercedes-pomo paljastaa mekaanikon rohkean liikkeen, joka laukaisi tilanteenLewis Hamilton oli menettää hermonsa – tuhahti tallilleen kuin Kimi Räikkönen konsanaanNäin Mercedes ajoi Red Bullin ja Max Verstappenin ansaan – Toto Wolff ylisti tallin insinööriosastoaToto Wolff kertoi, miksi Lewis Hamiltonille sattui Valtteri Bottasta parempi strategia, myös Ferrari oli sekoittamassa pakkaa – "Vaikea noita on ennustaa"Valtteri Bottas tarrautui ainoaan vaihtoehtoonsa: Lewis Hamilton ei saanut hetken rauhaa, Mercedes varoitti kuljettajiaan – "Se oli heidän päätöksensä"Mersulta myönnettiin taktiikkavirheet – "Valtteri ajoi fantastisen kierroksen"
F1MercedesRed BullValtteri BottasLewis HamiltonMax VerstappenRanskan GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"