Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

”James, tässä on Valtteri" – Bottakselle käskyjä ladellut insinööri kertoo nyt, miten suomalainen venyi nopeimpaan kierrokseen kuluneilla renkailla

Valtteri Bottas
Valtteri Bottas
Julkaistu 21.03.2019 08:49
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Valtteri Bottaksen mahdollisuus hyökätä pisteen arvoisen nopeimman kierrosajan kimppuun Australian F1-kisassa oli pitkälti seurausta tilannetta edeltäneistä tapahtumista, näkee Mercedes-tallin strateginen osasto.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas kieltäytyi viileästi F1-toimittajan kisan jälkeisestä tarjouksesta: "Ei kiitos, otan kaljan"

Bottas karkasi nopeasti kisan edetessä muilta ja pystyi vielä viimeisillä kierroksilla kirimään nopeimman kierrosajan avulla täyden 26 pisteen potin.

Mercedeksen päästrategisti James Vowles perkaa kisan tapahtumia tiimin sosiaalisen median kanavissa. Vowles muistetaan hyvin viime vuoden Venäjän GP:stä, jossa hänen tehtäväkseen tuli käskeä Bottasta väistymään tallikaverinsa Lewis Hamiltonin tieltä.

Nyt insinööri sai faneilta näpäytyksen Bottaksen ajettua Melbournessa elämänsä kisan. Monet kommentoijat käänsivät Vowlesin aiemman radioviestin sanat uusiksi muotoon ”James, tässä on Valtteri”.

Vettelin ja Verstappenin uhka pakotti ottamaan Hamiltonin varikolle

Mercedeksen analyysin mukaan Bottaksen etumatka lähtökiihdytyksessä ohittamaansa Hamiltoniin alkoi kasvaa erityisesti siitä syystä, että britti joutui puolustautumaan takaansa hyökänneitä Red Bullin ja Ferrarin vastaan.

Max Verstappenia
Sebastian Vetteliä

– Kun katsomme Vettelin kisaa, hänellä oli Verstappen aivan kintereillään, noin 1,6 sekunnin päässä koko ensimmäisen stintin ajan. Olen varma, että he katsoivat oikeaa hetkeä estää Verstappenin mahdollista aikaisempaa pysähdystä. He tekivät sen ratkaisun noin kierroksella 14, Vowles kertoo.

– He alkoivat ilmestyä Lewisin ikkunaan hyvin, hyvin nopeasti. Itse asiassa Vettelin ulostulokierros oli heti aika paljon nopeampi kuin Lewisin kierros.

Mercedes tiesi, että seuraavaksi vaihdettavissa keskikovissa renkaissa on pieni lämmitysviive, joka katoaa tasaisesti vasta yhden kierroksen ajon jälkeen.

– Oli siis iso ja aito riski siitä, että muutamassa kierroksessa Vettel tavoittaa Lewisin, Mercedes-insinööri sanoo.

– Päätimme vastata siihen, ottamalla Lewisin varikolle ja antamalla hänelle riittävästi aikaa lämmittää renkaat sekä ymmärtää, mitä hän voi tehdä renkaiden kanssa sillä erollaan Vetteliin.

Mercedeksen statistiikka näyttää hyvin, kuinka Vettelin kierrosajat alkavat dramaattisesti pudota kisan edetessä, kun taas Hamiltonin suoritustaso pysyi varsin tasaisena.

Bottas pystyi huolehtimaan renkaistaan kärjessä

Tämän ketjureaktion myötä Bottas onnistui säästämään omia renkaitaan hyvin paljon suunniteltua pidempään ja näin myös myöhäistämään omaa varikkokäyntiään. Siitä oli apua erityisesti lopun taistelussa nopeimmasta kierroksesta.

– Hänen kisastaan tuli helpompi siinä kohtaa, kun Lewisin piti vastata Vettelin aiemman pysähdyksen varikkotaktiikan riskiin, Vowles taustoittaa.

– Sen jälkeen hänellä oli muutaman sekunnin marginaali takanaan tuleviin autoihin. Sillä hän pystyi tekemään kahdeksan kierroksen hyödyn renkaisiinsa. Sen avulla hänen piti säästää renkaitaan vähemmän loppua kohti ja kasvattaa eroa muihin.

– Hän teki fantastista työtä tuomalla auton maaliin, ja näimme, että hänellä oli tarpeeksi rengasta jäljellä tehdäkseen nopeimman kierrosajan.

Tankin tyhjeneminen isompi tekijä kuin renkaiden kunto

Red Bullin Max Verstappen näytti jo vievän Bottakselta kisan nopeimman kierroksen tittelin. Suomalainen kuitenkin iski uudelleen tehtävän kimppuun tiimin ohjeista huolimatta.

Bottaksen esittämä toinen varikkokäynti ei tullut Mercedeksen mukaan kyseeseen liian suuren riskin takia. Vowles muistuttaa, että mekaanikkojen virheen lisäksi kuski voi esimerkiksi vahingossa ylittää valkoisen varikkoviivan ja saada tästä rangaistuksen, jolloin yhden pisteen tavoittelusta tullut hyöty kääntyykin useamman pisteen menettämiseksi voiton kadottua.

(juttua jatkuu videon jälkeen)

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Bottas kuitenkin ilmoitti yrittävänsä silti nopeinta vetoa kisan lopussa. Siinä hän onnistui täydellisesti. Mercedes taustoittaa tähän johtanutta tapahtumien kulkua.

– Se johtui siitä, että polttoainekuorma väheni koko ajan. Se on isompi tekijä kuin renkaiden kuluma, Vowles kertoo.

– Nopeimmat vedot osuivat viimeisillä kierroksille, kun autot olivat kevyimmillään. Sekä Valtteri että Lewis tekivät mahtavaa työtä renkaidensa kanssa ja pitivät huolen, että heillä on tarpeeksi kumia jäljellä, jotta voivat yrittää nopeinta kierrosta kisan lopussa.

– Valtterin renkaat olivat hiukan paremmassa kunnossa eikä hänellä ollut samaa vikaa pohjalevyssään kuin Lewisilla. Hän teki fantastista työtä ottaakseen maksimimäärän pisteitä kisasta, insinööri kehuu.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Näin Mercedes ajoi Red Bullin ja Max Verstappenin ansaan – Toto Wolff ylisti tallin insinööriosastoaTässäkö Lewis Hamiltonin lyömätön valtti? Mercedes-kuskin taidokas toiminta pisti brittitoimittajan silmään – "En voi sanoa kovin paljon"Mercedeksen taktinen kömmähdys tarjosi Red Bullille avopaikan: "Meillä oli typerä hetki"Valtteri Bottakselle selvitys Mercedekseltä – suomalaisen kritisoima päätös näyttäytyy eri valossa: "Vahinko oli jo tapahtunut"Mercedeksen ottama riski aiheutti tallissa sekaannusta: tappio Kimi Räikköselle jyskyttää yhä Lewis Hamiltonin päässä – "Tiedättehän sen"Mercedes paljastaa: Valtteri Bottas sai huonommaksi lasketun taktiikan – löi silti Lewis Hamiltonin
F1Valtteri BottasMercedesAustralian GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"