”James, tässä on Valtteri" – Bottakselle käskyjä ladellut insinööri kertoo nyt, miten suomalainen venyi nopeimpaan kierrokseen kuluneilla renkailla

Valtteri Bottaksen mahdollisuus hyökätä pisteen arvoisen nopeimman kierrosajan kimppuun Australian F1-kisassa oli pitkälti seurausta tilannetta edeltäneistä tapahtumista, näkee Mercedes-tallin strateginen osasto.

Bottas karkasi nopeasti kisan edetessä muilta ja pystyi vielä viimeisillä kierroksilla kirimään nopeimman kierrosajan avulla täyden 26 pisteen potin.

Mercedeksen päästrategisti James Vowles perkaa kisan tapahtumia tiimin sosiaalisen median kanavissa. Vowles muistetaan hyvin viime vuoden Venäjän GP:stä, jossa hänen tehtäväkseen tuli käskeä Bottasta väistymään tallikaverinsa Lewis Hamiltonin tieltä.

Nyt insinööri sai faneilta näpäytyksen Bottaksen ajettua Melbournessa elämänsä kisan. Monet kommentoijat käänsivät Vowlesin aiemman radioviestin sanat uusiksi muotoon ”James, tässä on Valtteri”.

Vettelin ja Verstappenin uhka pakotti ottamaan Hamiltonin varikolle

Mercedeksen analyysin mukaan Bottaksen etumatka lähtökiihdytyksessä ohittamaansa Hamiltoniin alkoi kasvaa erityisesti siitä syystä, että britti joutui puolustautumaan takaansa hyökänneitä Red Bullin Max Verstappenia ja Ferrarin Sebastian Vetteliä vastaan.

– Kun katsomme Vettelin kisaa, hänellä oli Verstappen aivan kintereillään, noin 1,6 sekunnin päässä koko ensimmäisen stintin ajan. Olen varma, että he katsoivat oikeaa hetkeä estää Verstappenin mahdollista aikaisempaa pysähdystä. He tekivät sen ratkaisun noin kierroksella 14, Vowles kertoo.

– He alkoivat ilmestyä Lewisin ikkunaan hyvin, hyvin nopeasti. Itse asiassa Vettelin ulostulokierros oli heti aika paljon nopeampi kuin Lewisin kierros.

Mercedes tiesi, että seuraavaksi vaihdettavissa keskikovissa renkaissa on pieni lämmitysviive, joka katoaa tasaisesti vasta yhden kierroksen ajon jälkeen.

– Oli siis iso ja aito riski siitä, että muutamassa kierroksessa Vettel tavoittaa Lewisin, Mercedes-insinööri sanoo.

– Päätimme vastata siihen, ottamalla Lewisin varikolle ja antamalla hänelle riittävästi aikaa lämmittää renkaat sekä ymmärtää, mitä hän voi tehdä renkaiden kanssa sillä erollaan Vetteliin.

Mercedeksen statistiikka näyttää hyvin, kuinka Vettelin kierrosajat alkavat dramaattisesti pudota kisan edetessä, kun taas Hamiltonin suoritustaso pysyi varsin tasaisena.

Bottas pystyi huolehtimaan renkaistaan kärjessä

Tämän ketjureaktion myötä Bottas onnistui säästämään omia renkaitaan hyvin paljon suunniteltua pidempään ja näin myös myöhäistämään omaa varikkokäyntiään. Siitä oli apua erityisesti lopun taistelussa nopeimmasta kierroksesta.

– Hänen kisastaan tuli helpompi siinä kohtaa, kun Lewisin piti vastata Vettelin aiemman pysähdyksen varikkotaktiikan riskiin, Vowles taustoittaa.

– Sen jälkeen hänellä oli muutaman sekunnin marginaali takanaan tuleviin autoihin. Sillä hän pystyi tekemään kahdeksan kierroksen hyödyn renkaisiinsa. Sen avulla hänen piti säästää renkaitaan vähemmän loppua kohti ja kasvattaa eroa muihin.

– Hän teki fantastista työtä tuomalla auton maaliin, ja näimme, että hänellä oli tarpeeksi rengasta jäljellä tehdäkseen nopeimman kierrosajan.

Tankin tyhjeneminen isompi tekijä kuin renkaiden kunto

Red Bullin Max Verstappen näytti jo vievän Bottakselta kisan nopeimman kierroksen tittelin. Suomalainen kuitenkin iski uudelleen tehtävän kimppuun tiimin ohjeista huolimatta.

Bottaksen esittämä toinen varikkokäynti ei tullut Mercedeksen mukaan kyseeseen liian suuren riskin takia. Vowles muistuttaa, että mekaanikkojen virheen lisäksi kuski voi esimerkiksi vahingossa ylittää valkoisen varikkoviivan ja saada tästä rangaistuksen, jolloin yhden pisteen tavoittelusta tullut hyöty kääntyykin useamman pisteen menettämiseksi voiton kadottua.

(juttua jatkuu videon jälkeen)

Bottas kuitenkin ilmoitti yrittävänsä silti nopeinta vetoa kisan lopussa. Siinä hän onnistui täydellisesti. Mercedes taustoittaa tähän johtanutta tapahtumien kulkua.

– Se johtui siitä, että polttoainekuorma väheni koko ajan. Se on isompi tekijä kuin renkaiden kuluma, Vowles kertoo.

– Nopeimmat vedot osuivat viimeisillä kierroksille, kun autot olivat kevyimmillään. Sekä Valtteri että Lewis tekivät mahtavaa työtä renkaidensa kanssa ja pitivät huolen, että heillä on tarpeeksi kumia jäljellä, jotta voivat yrittää nopeinta kierrosta kisan lopussa.

– Valtterin renkaat olivat hiukan paremmassa kunnossa eikä hänellä ollut samaa vikaa pohjalevyssään kuin Lewisilla. Hän teki fantastista työtä ottaakseen maksimimäärän pisteitä kisasta, insinööri kehuu.

Lue myös:

    Uusimmat