Menestyvä muotisuunnittelija Minna Hepburn: Sosiaalinen media on korvannut häälehdet

Vogue, Elle, Cosmopolitan. Suomalaissuunnittelijan brändi Minna on esiintynyt näissä kaikissa. – Jos ajatellaan lehtien hintoja, firmat eivät enää niin mainosta, eli lehdillä ei tällä hetkellä mene kauhean hyvin. Jos me lähdemme mainostamaan, se on ehdottomasti blogit, jonka kautta saadaan trafiikkia, perustaja Minna Hepburn kertoo.

Suomalainen Minna Hepburn asuu Englannissa. Vuonna 2008 hän perusti oman vaatemerkin, ilman alan koulutusta.

Aluksi perustajansa mukaan nimetyssä Minnassa suunniteltiin naistenmallistoa. Sitten suunta muuttui.

– Asiakkaat rupesivat itse ostamaan meiltä mekkoja häihin. Päätös tuli aika luontaisesti siitä, Minna kertoo.

Ajatuksena oli tehdä pieni häämallisto ja palata sitten naistenvaatteiden pariin. Tästä ajatuksesta on nyt vuosia.

– Mallistohan on vienyt ihan täysin meidän kapasiteettimme. Emme tee naistenmallistoa ollenkaan, myös lastenvaatteita suunnitellut Hepburn kuvaa.

Morsiuspukuja tarjoavassa Minnassa ei myydä pörheitä tyllihameita tai metrin levyisiä sifonkiunelmia.

– En ole ikinä ole ollut hääihminen eikä koko hääinnostus ole oikein kiehtonut, mutta huomasimme hirveän ison markkinaraon: ei ollut vähän erikoisempia hääpukuja. Eivät kaikki halua kermakakku-unelmaa. En itse ainakaan halunnut.

Ei enää häälehteä

Vogue, Elle, Cosmopolitan. Minna on esiintynyt näissä kaikissa. Myyntiä ei kuitenkaan tehdä kiiltävissä lehdissä, vaan jossain ihan muualla – sosiaalisessa mediassa.

– Olen luonut koko brändin sosiaalisen median avulla. Firmat eivät enää paljoa mainosta, eli lehdillä ei tällä hetkellä mene kauhean hyvin. Huomaan itsekin, että lehtien sisältö on muuttunut: rahalla saa mainoksia ja palstatilaa.

Hepburnin mukaan tavallisen lehden hintaan verrattuna morsiuslehdet kustantavat usein kaksinkertaisesti. Paksun lehden sisällöstä suuri osa on mainoksia.

– Morsiamet eivät löydä sieltä inspiraatiota, joten ne menevät blogeihin. Jos me lähdemme mainostamaan, se on ehdottomasti blogit, jonka kautta saadaan trafiikkia.

Brändille tekee tietenkin hyvää tulla mainituksi Vogue-lehdessä. Myyntiä legendaarinen lehti ei kuitenkaan tuota.

– Blogit ja sosiaalisen median kanavat, Twitter, Instagram on tosi hyvä, näiden kautta tulee eniten myyntiä. Jos olet jossain blogissa, olet aina siellä. Lehden ostat ja laitat roskiin, mutta kun olet verkossa, juttu säilyy siellä.

Vuonna 2013 Minnasta tehtiin juttu Guardian-lehteen. Useita kuvia sisältänyt verkkojuttu tuottaa edelleen kävijöitä.

– Ala on muuttunut hirveästi. Ei ole enää häälehteä, vaan sosiaalinen media.

Uudeksi Vera Wangiksi?

Sinkkuelämää. BuffyVampyyrintappaja. Morsianten sota, ja lukemattomia muita elokuvia. Kaikissa näissä on mainittu morsiuspuvuistaan erityisen tunnettu Vera Wang. Tähtääkö Minna samaan – maailman morsianten unelmamerkiksi?

Hepburn myöntää, että uudeksi Vera Wangiksi pääseminen olisi tavallaan mukavaa.

– Olemme pitäneet vähän matalaa profiilia siinä mielessä, että meistä on kiva olla löytö. Ei sellainen, josta kaikki tietävät, vaan että tieto leviää suusta suuhun. Toisaalta se, että pääsee Vera Wangin maineeseen ja asemaan, vaatii ihan järkyttäviä investointeja. Me olemme brändinä pieni, Hepburn miettii.

– Haluamme ensin oppia virheistä, ennen kuin rupeamme sinkoilemaan joka suuntaan. Kaikkea uutta oppii nettimyynnin kautta: joutuu hirveästi miettimään, miten kuvailet tuotteen, miten se kuvataan, mitä ihmiset haluavat.

Minnassa työskentelee hyvin nuori tiimi, joten kaikkea on opeteltu alusta lähtien. Nuoria ihmisiä palkataan ja koulutetaan tarkoituksella.

– Täälläkin on paha lama ja nuorten on vaikea saada töitä. Saamme tosi hyviä työntekijöitä, mutta joudumme opettamana heitä paljon. Jotenkin nykyajan koulut ja yliopistot eivät kasvata nuoria työelämään, mikä on tosi sääli juttu. Kun nuoret valmistuvat, heillä ei ole taitoja, joita nykyinen työelämä vaatii, Hepburn kuvaa.

– Joka vuosi olemme ottaneet tietyt askelet: päättäneet, että tänä vuonna pitää tätä tapahtua ja ensi vuonna tuota. Englannissa ihmiset tietävät meidät jo hyvin ja seuraava askel olisi Skandinavia, Hepburn kuvaa.


Lue myös:


Maria Aarnio, maria.aarnio(at)mtv.fi

Lue myös:

    Uusimmat