Matalampi, leveämpi ja nyt myös hybridinä: Hyundai i20 ei näytä enää kovin kiltiltä

Hyundain uusi i20 on aiempaa aggressiivisemmin muotoiltu 1:25
Hyundai on esitellyt uuden sukupolven i20-mallin. Tältä se näyttää.

Hyundain myydyimpiin malleihin Euroopassa lukeutuva i20 on uudistunut päästä varpaisiin – tai siis kattolinjasta vanteisiin. Auton virallinen ensiesittely tapahtuu Geneven autonäyttelyssä ensi kuussa, mutta korealaisvalmistaja on paljastanut auton ulkonäön ja tekniset ominaisuudet jo nyt.

Tänään keskiviikkona paljastettu i20 on Hyundain ensimmäinen sarjatuotantomalli, jossa nähdään sen uutta muotokieltä. Uudessa designissa on korealaisvalmistajan mukaan panostettu erityisesti muun muassa mittasuhteisiin.

Edellisen sukupolven i20:een verrattuna uutukainen on huomattavasti aggressiivisemman näköinen. Auto on yli kaksi senttiä matalampi ja kolme senttiä leveämpi. Tavaratila on kasvanut 25 litralla ja on nyt 351 litraa. Painoa on saatu pudotettua neljä prosenttia.

Ulkoisesti uuden version erottaa helposti niin edestä kuin takaakin. Takavalot on yhdistetty toisiinsa valonauhalla, joka korostaa auton leveyttä. Kylkiin on puolestaan isketty aggressiiviset kanttaukset.

Uusi i20 on venähtänyt myös akseliväliltään, minkä kerrotaan tarjoavan takamatkustajille aiempaa väljemmät tilat. Uuden muotoilun luvataan olevan parempi myös kuljettajan kannalta, sillä näkyvyys ratin takaa on parantunut.

Digiä, digiä ja vielä kerran digiä

Monen nykyauton perusvarustukseen kuuluvat Apple CarPlay sekä Android Auto mahdollistavat matkapuhelimen toiminnallisuuksien tuomisen auton keskinäytölle. Uudessa i20:ssa kumpikin toimii langattomasti, mikä ei ole itsestäänselvyys vielä edes premium-luokassa.

10-tuumaisen digitaalisen mittariston lisäksi uudessa i20:ssa on joko 8:n tai 10:n tuuman keskinäyttö.

Keskikonsolin langaton latausalusta mahdollistaa Qi-standardin mukaisten älypuhelinten langattoman lataamiseen. Takamatkustajille on saatavana USB-latausportti.

Äänentoistosta vastaa Bose, ja bassokaiutin mukaan luettuna kaiuttimia on yhteensä kahdeksan kappaletta.

Hyundain Bluelink-järjestelmä on tarjolla ilman eri veloitusta ensimmäiset viisi vuotta. Se tarjoaa muun muassa etäkäyttöominaisuuksia Hyundain matkapuhelinsovelluksella.

Monipuoliset avustinjärjestelmät

Auton vakionopeussäädin hyödyntää navigointijärjestelmää ennakoidakseen niin kaarteet kuin suoratkin tieosuudet ja säätää nopeutta automaattisesti turvallisiin lukemiin.

Älykäs nopeusrajoitin, kaistavahti, kuolleen kulman varoitin, risteävän liikenteen törmäyksen välttämisavustin ja pysäköintiavustin ovat niin ikään ruksittavissa lisävarustelistalta.

Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän kerrotaan huomioivan nyt myös jalankulkijat ja pyöräilijät, eikä ainoastaan muita autoja. Auto osaa myös antaa huomautuksen, mikäli kuljettaja ei ole havainnut edessä olevan auton lähtevän liikkeelle liikennevaloista.

Uusi i20 on varustettu myös pakolliseksi muuttuneella eCall-hätäpuhelujärjestelmällä, jonka avulla matkustajat voivat ottaa yhteyttä hätäkeskukseen napin painalluksella. Järjestelmä aktivoituu automaattisesti, jos ajoneuvon turvatyynyt ovat lauenneet.

Tarjolla myös hybridejä

i20-mallistoon saadaan nyt ensimmäistä kertaa sähköistetty voimalinja, sillä kevythybridijärjestelmä on tarjolla yksilitraisten, 100- ja 120-hevosvoimaisten bensakoneiden yhteydessä niin manuaali- kuin automaattivaihteisessakin versioissa.

Saatavissa on myös nelisylinteinen ja 84-hevosvoimainen 1,2-litrainen moottori viisipykäläisellä manuaalilla.

Täysin uusi Hyundai i20 saa ensi-iltansa vuoden 2020 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Lähde: Hyundai

Lue myös:

    Uusimmat