Useimmille suomalaisille alkaa olla jo selvillä, että käsillä olevan pirulaisen nujertamiseen tarvitaan tuhtia ja tutkittua tietoa useilta eri aloilta: lääketieteestä, tilastomatematiikasta ja taloustieteestä, mutta myös juridiikan, väestötieteen, hallinnon ja politiikan tutkimuksen sekä psykologian opit pitää saada käyttöön – kielen vivahteiden ja viestinnän salojen selvittämisestä puhumattakaan, kirjoittaa MTV:n kolumnissaan tietokirjailija ja vapaa toimittaja Markus Leikola.
Voi tuntua hieman yllättävältä, jos väitän, että myös markkinoinnin akateemisella tutkimuksella on annettavaa koronan kukistamiseen. Nimittäin taloustieteessä ajatellaan kuluttajan ja brändin välisen suhteen koostuvan kolmesta osa-alueesta: kognitiivisesta eli tiedollisesta osasta, emotionaalisesta puolesta sekä sosiaalisesta osasta.
Kansanomaisemmin sanottuna, kaikessa fanittamisessa on kyse tiedollisista asioista (mitä mestaruuksia lätkäjengi on voittanut), tunnesiteestä (suosikkilaulaja nyt vaan on niin ihqu) ja kuulumisesta arvostamaansa joukkoon (yhdeksän filmitähteä kymmenestä käyttää samaa saippuaa – tai kantasuomalaisiin – tms).
Lue myös: Leikolan kolumni: Kuinka tappava koronavirus oikeastaan onkaan?
Kansan odotusten hallinta on tärkeintä
Annamme enemmän anteeksi hallitukselle, joka puhuu välillä epäselkeästi, jos ajattelemme, että mekään emme nyt koko ajan saa koronastressissä aikaiseksi ihan täydellisiä suorituksia, mutta nuo kuitenkin yrittävät ajaa jollakin tavalla kaikkien parasta. Ja Sanna Marin vaikuttaa ihailtavan tyyneltä ja hallitulta, vaikka en osaisikaan eritellä tarkkaan miksi, tuo on hieno ominaisuus ihmisessä.
