Mainosbudjetit edelleen kasvussa

Mainonnan kasvu jatkuu vahvana myös ensi vuonna, ennakoi Mainostajien liiton mainosbarometri. Sen mukaan yli 40 prosenttia liiton jäsenyrityksistä aikoo ensi vuonna käyttää mainontaan enemmän varoja kuin tänä vuonna. Hieman yli puolet aikoo pitää mainosbudjetin tämän vuoden tasolla ja vain 4 prosenttia pienentää sitä.

Mainostajia kiinnostaa nyt varsinkin internet, johon neljä viidestä mainostajasta aikoo panostaa entistä enemmän. Myös tv-kanava Neloseen, kaupallisille radioasemille ja osoitteelliseen suoramainontaan aiotaan suunnata lisää mainosmarkkoja. Osoitteellinen suoramainonta on kasvussa, mutta myös sanoma- ja aikakauslehtimainonta sekä MTV näyttävät pitävän asemansa.
-Kun mainoskakku kasvaa, siitä riittää jaettavaa kaikille, Mainostajien liiton toimitusjohtaja Kristiina Suhonen tiivistää.

Mainostajien liiton kyselyyn vastasi kesä-heinäkuussa yhteensä 209 liiton 375 jäsenyrityksestä. Niiden mainosbudjetit ovat noin 2,5 miljardia markkaa. Vastanneista 45 prosenttia edusti kauppaa, 29 prosenttia teollisuutta, 15 prosenttia palveluyrityksiä ja 12 prosenttia monialayrityksiä. Niistä varsinkin palveluyritykset aikovat ensi vuonna mainostaa entistä enemmän.

Tämän vuoden tammi-heinäkuussa mainonta on Gallup-Mainostiedon tietojen mukaan kasvanut vajaan 12 prosentin vauhtia. Yhteensä mediamainontaan oli heinäkuun loppuun mennessä käytetty noin 3 miljardia markkaa. Eniten eli 80 prosenttia on tänäkin vuonna kasvanut internet-mainonta, jonka osuus koko mediamainonnasta on silti edelleen varsin vähäinen. Radiomainonta on kasvanut liki 22 prosenttia, aikakauslehtimainonta vajaat 20 ja sanomalehtimainonta miltei 13 prosenttia. Televisiomainonta on kasvanut alkuvuonna vain 4,4 prosenttia eli selvästi muuta mediamainontaa hitaammin.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat