Maantiekuljetusten neuvottelut päättyivät

Suomen ja Venäjän välisen maantiekuljetuksia koskevan työryhmän neuvottelut päättyivät tänään Helsingissä suomalaisittain laihoin tuloksin. Neuvotteluissa pyrittiin löytämään ratkaisu metsä- ja elintarviketeollisuuden kuljetusten järjestämiseksi Suomesta Venäjälle. Neuvotteluja on tarkoitus jatkaa seuraavan kerran vasta joulukuussa.

Alkuviikon neuvotteluissa Venäjä ilmoitti, että monikertaluvat puun rajanpintakuljetuksille peruutetaan ensi vuoden alusta lukien, jonka jälkeen tukkirekoilta vaaditaan kahdenkeskeisiä matkalupia. luvan. Vuonna 1991 käyttöön otettu monikertalupien käyttöjärjestelmä on helpottanut Suomen metsäteollisuuden puun saantia itärajan takaa. Suomalaiset totesivatkin, että uusi käytäntö on askel taaksepäin ja se hankaloittaa rajanpintaliikennettä.

Suomen ja Venäjän välisissä maantiekuljetuksissa ovat viime aikoina takkuilleet Venäjän viranomaisten ylipaino ja -mittalupien kirjava jakokäytäntö. Venäläiset sen sijaan ovat saaneet ajolupia Suomeen viivytyksittä ja sopimusten mukaan.

Suomi myöntää 20 000 lupaa

Runsas viikko sitten osapuolet sopivat Viipurissa, että suomalaiset luovuttavat 20 000 normaalia liikennöintilupaa lisää venäläisille kuljetusyhtiöille vasta sen jälkeen, kun Venäjällä on aloitettu kokonaispainoltaan 55 tonnin rekoille tarkoitettujen ylipainolupien myöntäminen.

Vaikka kuorma-autoliiton mukaan ylipainolupia ei ole heille tullut yhtään, on Suomi myöntänyt liiton mielestä vastoin Viipurissa tehtyä sopimusta venäläisille lisälupia. Suomalaisille kuljetusliikkeille myönnettiin Moskovasta syyskuun lopulla 200 ylipainolupaa. Toistaiseksi niistä on voitu käyttää vain 117, koska luvista puuttuvat tarvittavat leimat.

Suomen Kuorma-autoliitto on esittänyt liikenneministeriölle, että molemmat maat sallisivat 44-tonnisten autojen liikennöinnin maiden välillä ilman mitään erikoislupia. 55-tonniin saakka taas tulisi kuorma-autoliiton mukaan anoa nykyisen käytännön mukaista ylipainolupaa. Venäläiset pitävät kuitenkin tässä vaiheessa tinkimättömästi kiinni omasta 38 tonnin rajastaan ja perustelevat sitä sillä, että ovat piakkoin siirtymässä Euroopan unionissa hyväksyttyihin painorajoituksiin.

Lisää lentoliikennettä maiden välille

Liikenneryhmän kokouksessa käsiteltiin myös Suomen ja Venäjän välistä lentoliikennettä. Sitä haluavat molemmat osapuolet lisätä. Tarkoitus on jatkaa neuvotteluja Finnairin matkustajaliikenteen reittilentojen lisäämiseksi Moskovaan ja Pietariin.

Neuvotteluissa päätettiin myös siitä, että maiden välisillä rautateillä aloitetaan puoliperävaunujen koekuljetukset jo tänä vuonna.

Sekä suomalaiset että venäläiset osoittivat kiinnostusta Viipurin ohikulkutien rakentamiseen. Suomi on valmis lähettämään asiantuntijansa Leningradin alueen tiekomiteaan ohikulkutiehankkeen edistämiseksi.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat