Valmet Automotive nappasi taannoin Lightyearin ensimmäisen sarjatuotantoauton valmistussopimuksen. Nyt hollantilaisyhtiö hehkuttaa sähköautonsa olevan maailman virtaviivaisin.
Mitä vähemmän auton tarvitsee käyttää energiaa sen edessä köllöttävän ilmamassan läpäisemiseen, sitä pienempi auton kulutus on ja sitä pidemmälle autolla pääsee.
Suomessa valmistettavan aurinkosähköauto Lightyear 0:n Cd-arvo, eli niin sanottu ilmanvastuskerroin, on saatu kutistettua lukemaan 0,175. Lukema on pienempi kuin millään muulla tuotantoautolla, ja Lightyear 0:n WLTP-rangeksi onkin ilmoitettu 625 kilometriä.
Maailman aerodynaamisimman sarjatuotantoauton valtikkaa sai hetken aikaa pidellä Mercedes-Benzin EQS, jonka Cd-lukema on tasan 0,200. Lightyear 0:n ero Mersuun saattaa kuulostaa pieneltä, mutta isossa kuvassa se on lähestulkoon murskaava. EQS nimittäin alittaa seuraavaksi virtaviivaisimpien autojen, Tesla Model S:n ja Lucid Airin, 0,210:n ilmanvastuskertoimen huomattavasti niukemmalla marginaalilla.