Älä säilytä tätä sähköautoa tallissa: Suomessa valmistettavassa Lightyear Onessa on yksi hyvin poikkeuksellinen ominaisuus
Valmet Automotive aloittaa hollantilaisen sähköauton valmistuksen Uudessakaupungissa. Kyseessä ei kuitenkaan ole ensimmäinen kerta, kun suomalaisyhtiö valmistaa sähköautoja.
Suomessa valmistetaan kohta sähköautoja, eikä mitä tahansa rivivolkkareita, vaan aurinkovoimaa hyödyntäviä ja testiajossa 710 kilometriä yhdellä 60 kwh latauksella saavuttaneita futurismin kukkasia suoraan Cyperpunk 2077 -videopelistä.
Konsepti, joka vaikutti muutama vuosi sitten scifi-utopialta, on saavuttamassa konkretian Uudenkaupungin autotehtaan linjastolla, kun hollantilainen startup-yhtiö Lightyear solmi aiesopimuksen Valmet Automotiven kanssa.
Tuote on vielä prototyyppivaiheessa, joten kuluttajille päätyvistä 946 autosta ei tiedetä tarkasti kaikkia yksityiskohtia. Lightyear lienee tarkoituksella hieman salamyhkäinen viestinnässään, ovathan energiatehokkaat teknologiset innovaatiot tällä hetkellä kovaa kauppatavaraa.
Valmet Automotiven valmistusliikejohtajan Pasi Rannuksen mukaan auton ominaisuuksista ja valmistusprosessista on tiedossa tällä hetkellä noin 70–80 prosenttia.
Niin kuin aina tämäntyyppisissä hankkeissa, prosessi kehittyy matkan varrella.
– Se on yksi syy, miksi olemme tässä mukana. Lightyear haluaa kaupallistaa ja tuotannollista autonsa, me tuomme sitä tuotannon osaamista myös suunnitteluun. Näin tuote todella pystytään valmistamaan kaupallisesti, Rannus sanoo.
Energiatehokkuus päihittää tämänhetkiset kilpailijat
Vaikka palaset voivat vielä liikkua, iso osa auton ominaisuuksista on jo tiedossa. Tehtaan ilmoittama WLTP-testinormin mukainen toimintasäde on 725 kilometriä, joka on saavutus sinällään. Erityistä on, että matkaan on ylletty vain 60 kilowatin akkukapasiteetilla.
Energiatehokkuus on siis huomattavasti parempi kuin markkinoilla tällä hetkellä olevissa sähköautoissa: Auto vie pienimmillään 8,3 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Esimerkiksi Tesla Model 3:n kulutus on 14,7 kWh/100 km, ja Volkswagen ID.3:n puolestaan 13,5 kWh/100 km.
Energiatehokkaan teknologian lisäksi, käyttösädettä jatkaa katolta löytyvä aurinkopaneeli. Se tuotti Lightyearin mukaan muutaman tunnin testiajon aikana 3,45 kilowattituntia sähköä. Perustajajäsen ja toimitusjohtaja Lex Hoefsloot kertoi auton julkistustilaisuudessa 2019 Fully Charged -medialle, että aurinkolatauksen piikkiteho on 1,25 kW. Se ei ole kaukana kotipistorasiasta saatavasta lataustehosta, joka on 8 ampeeriin virralla noin 1,8 kW.
Hoefslootin mukaan aurinkovoimalla voisi saada lisämatkaa Britanniassa noin 8 000 kilometriä, Alankomaissa 10 000 kilometriä ja Kalifornian auringon alla jopa 20 000 kilometriä vuodessa. Lightyear One lieneekin siitä harvinainen auto, että sitä ei kannata säilyttää tallissa.
Lue myös: Tämä sähköauto pistää Teslaakin paremmaksi – Lightyear One toimii kokonaan aurinkovoimalla
Parempi energiatehokkuus = vähemmän tarvetta akuille
Lightyear One ei ole ensimmäinen sähköauto, jota Valmet Automotive valmistaa, eikä ensimmäinen startup, jonka kanssa yhtiö tekee yhteistyötä. Yrityksellä on jo yli 10 vuotta kokemusta sähköautojen valmistuksesta. Lightyearin operatiivinen johtaja Hans Heijmans nimitti tiedotevideossa Valmet Automotivea sähköautovalmistuksen pioneeriyhtiöksi.
Autotehdas on aiemmin valmistanut norjalaista Think Cityä vuosina 2009–2011 ja amerikkalaista Fisker Karmaa 2011–2012. Molemmissa hankkeissa oli samantyyppistä innovatiivista ja rohkeaa henkeä kuin Lightyear One:ssa. Kumpikin on sittemmin alkuperäisessä muodossaan kuopattu – kenties aika ei tuolloin ollut kypsä sähköistyville automarkkinoille.
Nyt alalla puhaltavat toisenlaiset tuulet: useat isot autonvalmistajat ovat viime aikoina ilmoittaneet siirtyvänsä sähköön, puhumattakaan EU:n suunnittelemista päästörajoituksista. Lightyearista lupaavan tekee se, että vaikka auto on tällä hetkellä huomattavan kallis, yhtiö pyrkii maksimoimaan sen energiatehokkuuden ja saavuttamaan sitä kautta pidemmän käyttösäteen.
Tämäntyyppinen tuotekehitys potkii koko alaa samaan suuntaan. Parempi energiatehokkuus tarkoittaa vähemmän akkuja, joka tarkoittaa vähemmän painoa, joka tarkoittaa pienempää tarvetta teholle. Edellä mainitun myönteisen noidankehän lisäksi, vähemmän akkuja tarkoittaa tulevaisuudessa myös pienempää tarvetta kalleille mineraaleille ja pienempää hintalappua kuluttajalle.
Tekniset tiedot
Lightyear One
- Mitat: 5057 x 1898 x 1426 mm
- Paino: noin 1300 kilogrammaa
- Toimintasäde: 725 kilometriä (WLTP)
- Moottori: jokaisella pyörällä oma sähkömoottori, kokonaisteho n. 100 kW
- Akkukapasiteetti: 60 kWh
- Istumapaikat: kaksi edessä, kolme takana
- Kiihtyvyys: 0-100km/h alle 10 sekuntia
- Tavaratila: 780 litraa
- Latausnopeus tunnissa: aurinkovoimalla 12 km, 3,7 kilowatilla 35 km, 60 kilowatin pikalatauksella 570 km
- Hinta: 150 000 euroa
- Valmistusmäärä: 946 kappaleen erä Valmet Automotiven tehtaalta
- Saatavuus: Euroopassa 2022 kesällä
Uusimmat
-
22:10
Lehti: Entisen SM-liigatähden ura jatkuu Venäjällä
-
22:03
Prinssi William vastaanotti oppilailta lahjoja perheelleen prinsessa Catherinen syöpähoitojen keskellä
-
21:43
Christian Heljangon jyränneelle Pelicans-pakille tuntuva pelikielto
-
21:39
Naton Stoltenberg: Ukraina voi edelleen voittaa sodan
-
21:26
Forbes: Ukrainan "eliittijoukot" jättivät juoksuhaudat tyhjiksi Donetskin rintamalla – rintama romahtamaisillaan
-
21:20
Kehonrakentaja järkytti ladatulla aseella päiväkodin vieressä – näin kumppani perusteli USA:ssa
-
21:13
Valko-Venäjän presidentti mahtaili Venäjän tuomilla taktisilla ydinaseilla
-
21:08
Pikkuleijonat juhli MM-kotiavauksessa – ykkösviisikko kuin eri planeetalta
-
21:00
Näin valmistuu hernepestopasta – nappaa talteen Olet mitä syöt -jakson resepti
-
20:53
Kaleva: Oulussa löytyi vedestä vainaja – henkilöllisyys ei ole selvillä
-
20:11
Kuukausiennuste: Lämpimän vapun jälkeen kylmä käänne
-
20:04
Amerikkalaisen Jessican kasvot menivät mustelmille hammasoperaation myötä: "Näytän kirjaimellisesti hirviöltä"
-
20:02
Valko-Venäjä väittää: Liettuasta drone-isku Minskiin, Lukashenkalta erikoinen Nato-syytös
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo murtuu kyyneliin: "Voi kulta pieni älä lähde"
-
19:58
Muistiot paljastavat millaisia säästöjä jäi kehysriihessä pöydälle: lapsilisät, lääkäreiden julkinen työpakko, lääkärihelikopterit
-
19:51
HIFK julkisti päävalmentajansa – iso rykelmä tähtiä jättää seuran
-
19:39
Kaisa Korhonen on kuollut – näin Jussi Chydenius muistelee äitiään
-
19:22
Asiantuntija Valko-Venäjän oudoista väitteistä: Lukashenka keksii tarinoita – näin vastaa Putin
-
19:22
Auto Motor und Sport: Järisyttävä F1-siirto toteutumassa
-
19:13
Valko-Venäjän oppositiojohtaja pilkkaa Lukashenkan väitteitä: "Hänellä on pääsy vaihtoehtoiseen todellisuuteen"
-
Lataa lisää