Älä säilytä tätä sähköautoa tallissa: Suomessa valmistettavassa Lightyear Onessa on yksi hyvin poikkeuksellinen ominaisuus

Valmet Automotive nappasi Lightyear One -sähköauton valmistuksen 0:17
Tältä näyttää Lightyear One -sähköauto, jonka tuotanto aiotaan aloittaa Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa.

Valmet Automotive aloittaa hollantilaisen sähköauton valmistuksen Uudessakaupungissa. Kyseessä ei kuitenkaan ole ensimmäinen kerta, kun suomalaisyhtiö valmistaa sähköautoja.

Suomessa valmistetaan kohta sähköautoja, eikä mitä tahansa rivivolkkareita, vaan aurinkovoimaa hyödyntäviä ja testiajossa 710 kilometriä yhdellä 60 kwh latauksella saavuttaneita futurismin kukkasia suoraan Cyperpunk 2077 -videopelistä.

Konsepti, joka vaikutti muutama vuosi sitten scifi-utopialta, on saavuttamassa konkretian Uudenkaupungin autotehtaan linjastolla, kun hollantilainen startup-yhtiö Lightyear solmi aiesopimuksen Valmet Automotiven kanssa.

Tuote on vielä prototyyppivaiheessa, joten kuluttajille päätyvistä 946 autosta ei tiedetä tarkasti kaikkia yksityiskohtia. Lightyear lienee tarkoituksella hieman salamyhkäinen viestinnässään, ovathan energiatehokkaat teknologiset innovaatiot tällä hetkellä kovaa kauppatavaraa.

Valmet Automotiven valmistusliikejohtajan Pasi Rannuksen mukaan auton ominaisuuksista ja valmistusprosessista on tiedossa tällä hetkellä noin 70–80 prosenttia.

Niin kuin aina tämäntyyppisissä hankkeissa, prosessi kehittyy matkan varrella.

– Se on yksi syy, miksi olemme tässä mukana. Lightyear haluaa kaupallistaa ja tuotannollista autonsa, me tuomme sitä tuotannon osaamista myös suunnitteluun. Näin tuote todella pystytään valmistamaan kaupallisesti, Rannus sanoo.

Energiatehokkuus päihittää tämänhetkiset kilpailijat

Vaikka palaset voivat vielä liikkua, iso osa auton ominaisuuksista on jo tiedossa. Tehtaan ilmoittama WLTP-testinormin mukainen toimintasäde on 725 kilometriä, joka on saavutus sinällään. Erityistä on, että matkaan on ylletty vain 60 kilowatin akkukapasiteetilla.

Energiatehokkuus on siis huomattavasti parempi kuin markkinoilla tällä hetkellä olevissa sähköautoissa: Auto vie pienimmillään 8,3 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Esimerkiksi Tesla Model 3:n kulutus on 14,7 kWh/100 km, ja Volkswagen ID.3:n puolestaan 13,5 kWh/100 km.

Energiatehokkaan teknologian lisäksi, käyttösädettä jatkaa katolta löytyvä aurinkopaneeli. Se tuotti Lightyearin mukaan muutaman tunnin testiajon aikana 3,45 kilowattituntia sähköä. Perustajajäsen ja toimitusjohtaja Lex Hoefsloot kertoi auton julkistustilaisuudessa 2019 Fully Charged -medialle, että aurinkolatauksen piikkiteho on 1,25 kW. Se ei ole kaukana kotipistorasiasta saatavasta lataustehosta, joka on 8 ampeeriin virralla noin 1,8 kW.

Hoefslootin mukaan aurinkovoimalla voisi saada lisämatkaa Britanniassa noin 8 000 kilometriä, Alankomaissa 10 000 kilometriä ja Kalifornian auringon alla jopa 20 000 kilometriä vuodessa. Lightyear One lieneekin siitä harvinainen auto, että sitä ei kannata säilyttää tallissa.

Parempi energiatehokkuus = vähemmän tarvetta akuille

Lightyear One ei ole ensimmäinen sähköauto, jota Valmet Automotive valmistaa, eikä ensimmäinen startup, jonka kanssa yhtiö tekee yhteistyötä. Yrityksellä on jo yli 10 vuotta kokemusta sähköautojen valmistuksesta. Lightyearin operatiivinen johtaja Hans Heijmans nimitti tiedotevideossa Valmet Automotivea sähköautovalmistuksen pioneeriyhtiöksi.

Autotehdas on aiemmin valmistanut norjalaista Think Cityä vuosina 2009–2011 ja amerikkalaista Fisker Karmaa 2011–2012. Molemmissa hankkeissa oli samantyyppistä innovatiivista ja rohkeaa henkeä kuin Lightyear One:ssa. Kumpikin on sittemmin alkuperäisessä muodossaan kuopattu – kenties aika ei tuolloin ollut kypsä sähköistyville automarkkinoille.

Nyt alalla puhaltavat toisenlaiset tuulet: useat isot autonvalmistajat ovat viime aikoina ilmoittaneet siirtyvänsä sähköön, puhumattakaan EU:n suunnittelemista päästörajoituksista. Lightyearista lupaavan tekee se, että vaikka auto on tällä hetkellä huomattavan kallis, yhtiö pyrkii maksimoimaan sen energiatehokkuuden ja saavuttamaan sitä kautta pidemmän käyttösäteen.

Tämäntyyppinen tuotekehitys potkii koko alaa samaan suuntaan. Parempi energiatehokkuus tarkoittaa vähemmän akkuja, joka tarkoittaa vähemmän painoa, joka tarkoittaa pienempää tarvetta teholle. Edellä mainitun myönteisen noidankehän lisäksi, vähemmän akkuja tarkoittaa tulevaisuudessa myös pienempää tarvetta kalleille mineraaleille ja pienempää hintalappua kuluttajalle.

Tekniset tiedot

Lightyear One

  • Mitat: 5057 x 1898 x 1426 mm
  • Paino: noin 1300 kilogrammaa
  • Toimintasäde: 725 kilometriä (WLTP)
  • Moottori: jokaisella pyörällä oma sähkömoottori, kokonaisteho n. 100 kW
  • Akkukapasiteetti: 60 kWh
  • Istumapaikat: kaksi edessä, kolme takana
  • Kiihtyvyys: 0-100km/h alle 10 sekuntia
  • Tavaratila: 780 litraa
  • Latausnopeus tunnissa: aurinkovoimalla 12 km, 3,7 kilowatilla 35 km, 60 kilowatin pikalatauksella 570 km
  • Hinta: 150 000 euroa
  • Valmistusmäärä: 946 kappaleen erä Valmet Automotiven tehtaalta
  • Saatavuus: Euroopassa 2022 kesällä

Lue myös:

    Uusimmat