Luksustuotteiden kysyntä hiipunut

Yhdysvaltain varakas väestönosa on kiristänyt kukkaronnyörejään taloustaantuman vuoksi.

Ylellisyystuotteiden myynti ontuu, ja se näkyy esimerkiksi sellaisten tunnettujen luksusmerkkien kuten Rolls Roycen, Tiffanyn ja Burberryn myynnissä sekä Saks Fifth Avenue -tavaratalon tuloksessa. Koruyhtiö Tiffanyn myynti putosi viime neljänneksellä odotuksia enemmän, yli 60 prosenttia edellisvuotisesta.

Asiantuntijat ennakoivat, että kalliiden erikoistuotteiden myynti laskee kymmenen prosenttia tämän vuoden aikana. Hidas elpyminen taantumaa edeltäneelle tasolle voi kestää jopa vuoteen 2012 saakka.

Nyt siis jopa kaikkein trenditietoisimmat amerikkalaiset seurapiiriperhoset ja juorupalstoilla näkyvät julkkikset käyttävät juhlissa samaa asua useita kertoja.

- Pidättyväisyys on nyt muotia, jopa kaikkein varakkaimpien keskuudessa, sanoo Bain & co -konsulttiyhtiön osakas yhtiön Claudia D'Arpizio.

Häätkin halvemmalla

Yksi syy kultaseppien ahdinkoon on hääparien tiukentunut budjetti. Ökyhäät ovat nyt monien ulottumattomissa, ja kaikesta tingitään, myös sormusten hinnoista.

Timantteja himoaa yhä harvempi, ja rahat säästetään mieluummin vaikka asuntolainoihin. Tämän vuoden aikana sormusten hinta on pudonnut jo kymmenisen prosenttia, ja taantuman alusta erityisesti kihla- ja hääsormuksiin käytettävä summa on laskenut kolmanneksen.

-Ihmiset ovat todella tiukoilla nykyisin, ja sillä on suora vaikutus, selittää The Wedding Report -julkaisun johtaja Shane McMurray web-sivuillaan.

Yhdysvalloissa naisen kihlasormus on perinteisesti näyttävin sormus, ja nyt siitä pulitetaan hieman alle 3000 dollaria.

Ennen taantumaa keskiarvohäät maksoivat 30 000 dollaria, nyt paikoin budjetit ovat pudonneet jopa kolmanneksen. Yhä harvempi vuokraa limusiinin, hienostohotellin tai huippukalliin hääpalvelun.

Myös Suomen rikkaat kitsastelevat

Rikkaat käyttävät rahaa hiukan varovaisemmin myös Suomessa.

- Pientä varovaisuutta näkyy varallisuustasosta riippumatta. Taantuman vaikutukset luksuskauppaan tulevat luultavasti esille vasta myöhemmin, arvioi Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Tiina Oksala.

Hiukan kuitenkin jo säästellään. Esimerkiksi Alkosta kerrotaan, että shampanjan myynti on laskenut 12 prosenttia vuoden takaisesta.

Taantuma vaikuttaa Oksalan mukaan kalliista tuotteista yleensä eniten muotivaatteisiin.

Niina Kurkinen Nina's-muotiputiikista kertoo, että talouskriisi on tuntunut myynnissä alkuvuonna jonkin verran.

- Korkeaa laatua arvostavien ja muotitietoisten ihmisten määrä on kuitenkin nykyään paljon suurempi verrattuna 90-luvun lamaan. Ihmiset, jotka ovat tottuneet ostamaan luksustuotteita, eivät siirry taantuman takia ostamaan halpatuotteita. He ostavat edelleen luksusta, mutta entistä harkitummin. Yleisellä tasolla taantuma on tehnyt muodille hyvää. Vaatemallistot ovat parempia ja eheämpiä kuin aikoihin.

Oksala arvioi, että taantuma näkyy myös kello- ja korukaupassa erityisesti kalleimmissa tuotteissa, kuten jalometalleissa. Suomen kultaseppien liitosta kerrotaan, että myynti on laskenut alkuvuodesta muutaman prosentin.

Kalliiden ruokatuotteiden ostamisessa Oksala ei usko taantuman näkyvän.

- Luksusravintoloissa sen sijaan vaikeat ajat tuntuvat. Kalliit ravintolat, joissa harvoin maksetaan omasta pussista, kärsivät nyt, sillä firmat ovat laittaneet edustuskulunsa jäihin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat