Liput myydään käsistä -suomalaiset rynnivät konsertteihin

Konserttijärjestäjien takuuresepti on viisikymppinen supertähti ja samanikäinen yleisö.

Suomalaiset rynnivät nyt ulkomaisten poptähtien konsertteihin, jopa enemmän kuin niihin on tarjontaa. Klassinen areenaviihde sitä vastoin on täysin lamassa. Popin maailmantähtiä konserttitoimistot ottaisivat riemuiten lisää, suosituimmat artistit ovat nyt viidenkymmenen iässä, kuten maksukykyisin yleisökin.

Kohtalaisen rennosti voi ottaa yrittäjäkin, kun saa keikalle Suomeen esimerkiksi Eaglesin. Yhtyeen kesäkuun ensimmäisen konsertin liput myytiin tunnissa, toinen konsertti saatiin Helsinkiin, kun yhtye perui Oslon keikkansa. Suomesta saa enemmän rahaa. Yhtye viekin lähes kaiken, 90 % tuloksesta, mutta jotain jää konserttitoimistollekin, kun liki 400:n markan tikettejä on myyty 24 000.

Rockin suuri kirjoittaja Neil Young täyttää Areenan heinäkuussa, Sting vetää Töölön uudelle pallokentälle liki 20 000 ihmistä. Ainoa Olympiastadion valloittaja on AC/DC, 30 00 lippua jo myyty. -Menekin selittää hyvin myös tähtien ikä, arvelee toimitusjohtaja Risto Juvonen Welldone Oy:stä. -Useimmat supertähdet alkavat olla 50-60 -vuotiaita ja yleisö on sen mukaista. Heillä on varaa myös kuluttaa.

Alice Cooperia juhlivat maanantai-iltana jäähallissa vain uskolliset fanit. Tilaa oli, vähän liikaakin, mutta firmoilla on jo pitkään ollut tapana ostaa kasoittain lippuja, bisnesvieraille voi olla samantekevää kuka esiintyy ja tunnelma on jäykkä kuin firman piikki. -Pelisääntöjä täytyy miettiä, koska fanit ovat kuitenkin tämän bisneksen pohjimmainen elättäjä, Juvonen miettii.

Järjestäjän on vaikeaa rajoittaa lipunmyyntiä firmoille vaikkapa huippukalliiseen Eaglesiin, mutta jonkinlaista ennakkokiintiötä mietitään tulevaisuuteen. Klassinen areenaviihde on sitä vastoin tyystin kuollut, viimeksi joulukuussa Varpioiden toimiston konkurssissa jäivät lippurahat palauttamatta. -Ihmiset pettyivät, tai heitä petettiin, kyllä klassisen alan tervehtymiseen menee vuosia, uskoo Juvonen.

Pop-konserttitarjonta voisi entisestäänkin kasvaa, pienempi yrittäjä toisi mieluusti välisarjan tähtiä, mutta: -Suomessa ei ole yhtään salia, jonka kapasiteetti olisi kahden ja neljäntuhannen ihmisen välissä, Pop Zoon toimitusjohtaja Vesa Ristimäki arvioi alan pahinta ongelmaa.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat