Lewis Hamiltonin "rakettiautosta" entistä villimpi teoria – Red Bull kerää näyttöä: "Voimme siinä tapauksessa unohtaa MM-tittelin"

Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko pelkää, että Brasiliassa nähty Mercedeksen Lewis Hamiltonin hirviömäinen vauhti tuhoaa Max Verstappenin haaveet hollantilaisen ensimmäisestä maailmanmestaruudesta. Markon mukaan Red Bull kokoaa kasaan todisteita mahdollisista sääntörikkeistä Hamiltonin autossa. 

– En ole koskaan aiemmin nähnyt tällaista Mercedeksen rakettimoottoria. Emme pystyneet pitämään häntä takanamme suorilla, vaikka hänen takasiipensä oli kuin Monacon asetuksissa, Marko kommentoi saksalaiselle Sport1:lle

– Mutta ainoastaan Hamiltonilla oli tämä vauhti. Muut Mercedes-moottoria käyttävät kuskit eivät aiheuta meille huolia, Marko jatkoi viitaten tällä muun muassa Brasiliassa kolmanneksi ajaneeseen Valtteri Bottakseen

Verstappenin etu Hamiltoniin MM-taistossa on 14 pistettä, kun jäljellä on kolme kisaa. 

– Jos Hamilton on yhtä ylivoimainen Qatarissa, Saudi-Arabiassa ja Abu Dhabissa, voimme siinä tapauksessa unohtaa MM-tittelin, Marko linjasi tylysti. 

Markon mukaan Red Bullilla silmäillään Hamiltonin autoa erittäin tarkasti. 

– Olemme huolissamme erityisesti kahdesta seikasta, joista saatamme pyytää selvitystä (kansainväliseltä autoliitolta) FIA:lta. 

Juttu jatkuu videon alla.

Sport1:n mukaan Marko viittaa näillä kahdella seikalla ensinnäkin epäilyihin Hamiltonin auton moottoritehoista. Mercedes selitti Hamiltonin huimaa vauhtieroa esimerkiksi Bottakseen vetoavulla, avattavan takasiiven käytöllä ja uuden polttomoottorin antamalla lisäpotkulla. 

Saksalaismedian mukaan toinen Markon mainitsema seikka on epäilty salattu järjestelmä brittikuskin ratissa. Sillä Hamilton pystyisi säätämään autonsa kallistusta suorilla ja mutkissa. Näin Hamilton saisi optimoitua auton aerodynamiikkaa.   

Brasilian GP:n aikana Hamiltonin autokamerasta saatu videokuva sai jotkut epäilemään, että mestarikuski veti rattia itseensä päin lähestyessään jarrutuspaikkoja. Racingnews365-sivuston mukaan Mercedes tyrmäsi hurjalta kuulostavan teorian välittömästi toteamalla, ettei ohjausjärjestelmiä saa muokata kauden aikana ja että ratti liikkuu ainoastaan oikealle ja vasemmalle.

Teorian taustalla on luonnollisesti myös Mercedeksen viime kaudella käyttämä DAS-järjestelmä, jossa kuljettaja pystyi säätämään auton aurauskulmia ratin edestakaisen liikkeen avulla. Järjestelmä kiellettiin tälle kaudelle.    

– Teemme protestin vain siinä tapauksessa, jos löydämme todisteita siitä, etteivät kaikki asiat Hamiltonin autossa noudata sääntöjä, Marko summaa. 

Lue myös:

    Uusimmat