Draama jatkuu: Mercedes ja Red Bull kutsuttu koolle – ratkaiseeko tämä ennakkotapaus Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin kohutilanteen?

F1-tuomaristo on kutsunut Mercedeksen ja Red Bullin tuomaan edustajansa ja mahdolliset todistajat torstaiksi videokonferenssiin käsittelemään Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin välillä Brasilian GP:ssä tapahtunutta ohitustilannetta.

Tapaamisen tarkoituksena on selvittää, päteekö F1-säännöissä mainittu oikeus kisatapahtuman uudelleentarkastamiseen tapauksessa, jossa tuomaristo jätti Verstappenin ilman rangaistusta tämän pakotettua Hamiltonin ulos radalta Brasilian GP:n ohitustilanteessa.

Viedäkseen asiaa eteenpäin Mercedeksen pitää toimittaa tuomaristolle merkittävää ja oleellista uutta todistusaineistoa, joka ei olisi ollut käytettävissä kisan aikana. Tällaiseksi todennäköisesti kelpaa ainakin puuttumaan jäänyt Verstappenin ohjaamosta kuvattu videokuva, jonka F1 julkaisi tiistaina.

Tiistaina F1 toi julki myös sekä Hamiltonin että Verstappenin auton telemetriatiedot, joista selviää, miten kuskit ajoivat mutkan neljä eri kierroksilla.

Kutsun mukaan kumpikin tiimi saa tuoda tapaamiseen enintään kolme edustajaa käsittelemään jatkotoimenpiteitä. Videokonferenssi käynnistyy kello 16 Suomen aikaa.

Japanin GP 2019 ennakkotapauksena

Mercedeksen edellytykset menestyä valituksensa käsittelyssä saattavat nousta huomattavasti, jos tuomaristo päätyy näkemään Hamiltonin ja Verstappenin tapauksen yhtäläiseksi kaksi vuotta sitten Japanin F1-kisassa todistetun kolaritilanteen kanssa.

RaceFans-sivusto muistuttaa, että Suzukassa vuonna 2019 Ferrari-kuski Charles Leclerc aiheutti Verstappenin pyörähdyksen, mutta kahta kierrosta myöhemmin kilpailunjohto ilmoitti, ettei tilanne vaadi tuomariston tutkintaa.

Kisan jälkeen tuomaristo kuitenkin päätti ottaa Leclercin pukkauksen käsittelyynsä ja ojensi Ferrari-kuskille viiden sekunnin aikarangaistuksen. Mercedes voi vedota tähän tapaukseen ja saada näin oikeuden Brasiliassa nähdyn ohitustilanteen uudelleenkäsittelyyn.

Kaksi vuotta sitten ajetun Japanin GP:n jälkeen kilpailunjohtaja Michael Masi vahvisti tutkinnan käynnistämisen syyksi ”uuden videomateriaalin”, jota tuomaristolla ei ollut käytettävissään vielä kisan aikana.

Lue myös:

    Uusimmat