Lentolakon seurauksia vyöryi matkatoimistojen harteille

Matkatoimistoilla on riittänyt kiirettä lentojärjestelyissä. Kuluttajavirasto ja kunnalliset kuluttajaneuvojat ovat saaneet jo kyselyjä etenkin peruuntuneiden lentojen hyvityksistä.

Matkatoimistoille on aiheutunut melkoisesti ongelmia viime päivinä Finnairin lentohenkilökunnan lakon vuoksi. Suomen matkailutoimistoalan liitosta (SMAL) kerrotaan, että lakko on vaikuttanut erittäin voimakkaasti matkatoimistojen toimintaan.

- Suurin osa lennoista on varattu matkatoimistojen kautta. Lisäksi paljon lentoja sisältyy matkapaketteihin, jotka matkanjärjestäjät ovat myyneet asiakkaille, SMAL:n apulaisjohtaja Päivi Laatikainen-Mattson kertoi.

- On selvää, että eri yrityksissä lakon seurauksena kohdataan erilaisia ongelmia, hän lisäsi.

Arean toimitusjohtajan Juhani Suomelan mukaan hulinaa on riittänyt jo keskiviikosta alkaen. Tuolloin asiakkaita alettiin varoittelemaan mahdollisista muutoksista.

- Torstaiaamuna tuli viisinkertainen määrä puheluita tavalliseen aamuun verrattuna, ja puhelimet menivät hetkellisesti tukkoon. Ei ole kuitenkaan ollut paniikkia henkilökunnalla, eikä myöskään asiakkailla, Suomela kuvaili.

Suomelan mukaan tänään erityisesti ulkomailla olevilta matkustajilta tuli runsaasti yhteydenottoja paluulentojen suhteen.

- Teemme nyt töitä alkuviikkoa varten, eikä tilanne ole enää paha. Jos lakko loppuu tällä viikolla, se kuormittaisi meitä, koska ihmiset haluaisivat vielä muuttaa suunnitelmiaan.

Päivä kerrallaan

Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Jukka Salama puolestaan kertoo, että asiakkaat ovat luottaneet siihen, että lomalennot liikennöidään tavalliseen tapaan. Hänen mukaansa yhtiö on toistaiseksi pystynyt hoitamaan kaikki lomalentonsa.

- Töitä on tullut erittäin paljon johtuen siitä, että me käytämme ulkomaalaisia lentoyhtiöitä. Tämä on hidasta työtä, koska Euroopan kesäsesonki jatkuu vielä lokakuun loppuun, Salama totesi.

Salaman mukaan kiirettä riittää takuulla, jos työkiista jatkuu pitkälle ensi viikkoon.

- Aina edellisenä päivinä saadaan tietoa siitä, mistä kaikkialta lentoja ja lentokoneita on löytynyt käytettäväksi. Elämme tavallaan päivä kerrallaan.

Vasta vähän kyselyjä kuluttajaviranomaisille

Finnairin lentoemäntien ja -stuerttien lakko on poikinut kuluttajaviranomaisille vasta vähän yhteydenottoja. Kuluttajavirasto ja kunnalliset kuluttajaneuvojat ovat saaneet jonkin verran kyselyjä etenkin peruuntuneiden lentojen hyvityksistä.

- Suuressa määrin kyselyjä ei ole vielä tullut. Jos lakko jatkuu, niin pelkään pahoin, että ensi viikolla tilanne on täysin toinen, arvioi Helsingin kaupungin kuluttajaneuvoja Seija Kari-Salminen.

Kuluttajavirasto muistuttaa, että kuluttajilla on lennon peruuntuessa oikeus valita, ottaako lipunhinnan rahana takaisin vai tyytyykö lentoyhtiön järjestämään vaihtoehtoiseen kuljetukseen. Jos vaihtoehtoista kuljetusta joutuu odottamaan pitkään, pitää lentoyhtiön tarjota asiakkaalle aterioita tai jopa järjestää hotellimajoitus kuljetuksineen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat