Legendaariset Eläintarhan ajot heräävät henkiin yhdeksi viikonlopuksi, kun 70-vuotisjuhlana järjestetään kaksipäiväinen moottoriurheilutapahtuma vanhan Eltsun radan maisemissa. Vapun alla 27. ja 28. huhtikuuta järjestäjien rohkeana tavoitteena on saada paikalle 30 000-40 000 henkeä.
Ohjelma koostuu kansallisesta rallisprintistä sekä legendaaristen autojen ja moottoripyörien muisteloajoista maustettuna koko perheen oheisohjelmalla. Yhden päivän liput maksavat 10 ja kahden 15 euroa.
Kilpailualueella Eläintarhan kentällä on näyttely, jossa ovat esillä vanhat vauhtihirmut. Vuosien 1932-63 autoille ja moottoripyörille avataan auki koko vanha Eltsun kierros. Autot ajavat lauantaina ja moottoripyörät sunnuntaina.
Rallisprint ajetaan omalla 2050 metrin radallaan. Mukaan otetaan korkeintaan 170 autoa, joista 20 on varalla. Kuljettajat jaetaan kokemuksensa mukaan yleiseen ja junioriluokkaan.
-Kumpanakin päivänä ajetaan kaksi kertaa. Sunnuntaina pääsee mukaan ehkä 100 parasta autoa. AKK ei ole vielä antanut säännöillemme lopullista siunausta, kertoi pääjärjestäjä Jani Hänninen Helsinki MotorSportClubista.
Vaikka tapahtumassa kunnioitetaan Eltsun ajojen 70-vuotista historiaa, on siitä tarkoitus tehdä jokavuotinen. Lapsillekin on suunnitteilla ohjelmaa mm. polkuautoilla ajoa yleisurheilukentän juoksuradalla.
Kisaohjelmaan liittyy myös naiskauneutta, sillä valittavista kuudesta kisatytöstä yksi palkitaan sunnuntaina 850 eurolla.
Mukana myös legendoja
Vanhoista Eltsun ajajista ovat luvanneet saapua paikalle mm. Curt ja Lasse Lincoln, Timo Mäkinen, Hannu Mikkola ja Timo Salonen sekä Heimo Hietarinnan poika Kari.
Muitakin kuljettajia järjestäjät uskovat saavansa paikalle. Esimerkiksi nuorimpana 1960-63 neljä viimeistä kisaa Midgetillä ja Formula Junior-luokassa ajanut Max Johansson kertoi tiistaina harkitsevansa, jos löytää sopivaa kalustoa.
Rallisprintin SM-kisoihin nimenomaan asvaltille tähtäävä Erkki Koskela sanoi pitävänsä Eltsun kisaa vuoden kohokohtana.
-Uskon, että koko parhaimmisto tulee mukaan, koska ennen kahta ensimmäistä SM-asvalttikisaa se on hyvä tilaisuus kokeilla kalustoa.
-Sprintti on kilpailu, jossa joutuu ottamaan riskejä, ja pienikin virhe kostautuu matkan keskeytyksenä. Siinä voi voitata tai hävitä sadasosasekunnilla.
Koskela arvioi, että junioriluokkaan voi päästä mukaan 5000 euron autolla, mutta kalliimmat maksavat lähes 100 000 euroa. -
Omani on siinä puolivälissä hinnaltaan. Rallipoluilta tuttu Jouko Puhakka tuntee myös rallisprintin. Hän korostaa erilaisuudeksi, ettei käytettävissä ole kartturia.
-Toisaalta kahden kilometrin rata on pystyttävä muutenkin oppimaan ulkoa käymällä se läpi jalkaisin tai polkupyörällä.
-Rallisprint on hieno tapahtuma keskellä kaupunkia. Se on laji, jossa syttyy alusta alkaen, ensimmäisestä metristä ajetaan täysillä, eikä nukuta, kuvaili kolme vuotta SM-sarjaa ajanut Puhakka.
Suurimmillaan aina äitienpäivänä ajetut Eläintarhan ajot keräsivät vuonna 1958 peräti yli 80 000 ihmistä katsomoon. Kansanjuhla loppui traagisten onnettomuuksien seurauksena vuonna 1963, jolloin ajettiin viimeisen kerran.
(MTV3-STT)