Laivojen ramppien rakenteet syyniin

Rekkarampin osittainen romahtaminen Tallink Siljan Star-aluksella huolestuttaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafia siinä määrin, että se selvittää, löytyykö muilta aluksilta samanlaisia ramppeja. M/S Starin rekkaramppi romahti eilisiltana lastausvaiheessa.

Trafin mukaan Suomessa on aluksia, joilla on ainakin samankaltaisia rakenteita kuin Starilla.

– Jos löytyy ihan vastaavia nostoramppeja, ne tarkastetaan ja varustamoille lähetetään muistutuskirje, että aluksella on vastaavia rakenteita. Vastuu aluksen merikelpoisuudesta on laivaisännällä, sanoo tarkastusosaston johtaja Juha Korsi Trafista.

Tallink Silja ilmoitti alustavaksi syyksi romahtamiselle murtuman autokansien välisessä rampissa.

Yhtiön mukaan rampin painokapasiteetti on 200 tonnia. Onnettomuushetkellä rampilla olleiden ajoneuvojen kokonaispainoksi ilmoitettiin enimmillään 130 tonnia. Paino tarkastetaan vielä.

"Ei identtisiä rakenteita muilla aluksilla" 

Tallink Siljan mukaan muilla sen operoimilla aluksilla ei ole käytössä samanlaista ramppia kuin se, joka romahti. Yhtiössä ei vielä perjantaina iltapäivällä tiedetty, tarkastetaanko kaikkien sen alusten rampit varotoimena. 

Myöskään Viking Linen aluksilla ei apulaisjohtaja Kari Pihlajaniemen mukaan ole täysin identtisiä rakenteita kuin Star-aluksella.

M/S Starilla rampin romahtamisen syytä selvittää viranomaisten ja vakuutusyhtiöiden lisäksi rampin valmistaja TTS.

Star sai viranomaisilta perjantaina aamupäivällä luvan siirtyä Tallinnaan. Aluksen päivä- ja iltalähdöt peruttiin, mutta laivan pitäisi palata normaaliin liikenteeseen lauantaina kello 7.30.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Risto Haimila pitää tapausta erittäin harvinaisena. Hän muistaa vain yhden samankaltaisen tapauksen, joka sattui viime kesänä Vikingin Rosellalla. Silloin yksi autohyllyn nostomekanismin lukoista petti, ja hylly putosi osittain. Varsinaista henkilövaaraa ei aiheutunut, koska alapuolella ei ollut ihmisiä.

Haimila ei halua arvioida, kuinka suuren onnettomuuden mahdollisuus Starin rampin romahtamisessa piili. Kaikki ei lepää yhden saranan tai vaijerin varassa, hän sanoo. Esimerkiksi ramppeja nostaessa ja laskiessa ei ihmisiä saa olla alapuolella.

 

Lue myös:

    Uusimmat