Lähivuosien tie- ja ratahankkeista poliittiset linjaukset

Tärkeimmiksi kohteiksi poliittinen linjaus nostaa Tornion ja Raahen meriväylät, Hakamäentien Helsingissä sekä Seinäjoki-Oulu-rataosan. Hankkeiden aloittamisesta päätetään hallituksen maaliskuisen kehyspäätöksen ja myöhemmin budjettivalmistelujen yhteydessä.

Linjaukset lähivuosien tie- rata- ja väylähankkeista on hyväksytty hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa.

Tärkeimmiksi kohteiksi linjaus nostaa Tornion ja Raahen meriväylät, Hakamäentien Helsingissä sekä Seinäjoki-Oulu-rataosan.

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen esitteli liikenneväyläpolitiikkaa pohtineen ministeriryhmän työn tuloksia. Miljardiluokan hankepaketti sisältää esitykset siitä, mitä tie-, rata- ja muita liikenneinvestointeja tämän hallituskauden aikana pannaan alkuun.

Hankkeiden aloittamisesta päätetään erikseen hallituksen maaliskuisen kehyspäätöksen ja myöhemmin budjettivalmistelujen yhteydessä. Suurin tiehanke on E18-moottoritie Muurla-Lohja-väli. Ministerivaliokunta puoltaa sen toteuttamista ns. elinkaarimallilla.

Ministeriryhmä esittää, että vuosina 2005-07 aloitetaan noin 940 miljoonan euron arvosta isoja tie-, rata- ja satamahankkeita. Ryhmän listalla on yhteensä 15 isoa investointia. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta hyväksyi aamulla Luhtasen ryhmän esittämän tärkeysjärjestyksen. Hankkeiden aloittamisesta päätetään kuitenkin vielä erikseen hallituksen maaliskuisen kehyspäätöksen ja myöhemmin budjettivalmistelujen yhteydessä.

Listan kärkipäässä ovat myös muun muassa valtatie 2:n Vihti-Pori-välin ja valtatie 6:n Lappeenranta-Imatra-välin sekä Lahti-Luumäki-rataosan parantaminen. Lisäksi esitetään liikenneverkon kunnossapitoon 340 miljoonan arvosta erilaisia teemahankkeita. Suunnitelmissa on muun muassa uusia vanhoja rataverkkojen päällysteitä ja parantaa koulumatkojen turvallisuutta. Rautateiden kunnossapitoon ryhmä esittää "pika-apuna" 50 miljoonaa euroa jo tämän vuoden ensimmäiseen lisätalousarvioon.

Elinkaarimalli tyrkyllä useisiin kohteisiin

Suurin lähiaikoina alkava tiehanke on E18-moottoritie Muurla-Lohja-väli, jonka aloittamisesta on käytännössä päätetty jo aiemmin. Sen osalta auki oli vielä urakka- ja rahoitusmalli. Ministerivaliokunta päätti nyt, että hanke toteutetaan niin sanotulla elinkaarimallilla. Sen rahoitus halutaan mukaan vuoden ensimmäiseen lisätalousarvioon.

Muurla-Lohja-välin lisäksi Luhtasen työryhmä esittää elinkaarimallia myös neljään muuhun tiehankkeeseen sekä Lahti-Luumäki-rataan. Luhtasen ryhmä laati myös alustavan listan hallituskauden jälkeen eli vuosina 2008-13 toteutettavista hankkeista, joita kertyi 2,2 miljardin euron edestä. Niin sanottuun Savon kanavaan työryhmä ei ottanut kantaa, vaan esittää, että ratkaisu hankkeesta tehdään hallituksessa erikseen kevään aikana.

Erikseen selvitetään vielä myös Helsingin Ilmalan ratapihan perusparannusta, joka työryhmän mielestä on kuitenkin toteutettava hallituskauden aikana.

Hämeen tiepiiri pettyi

Hämeen tiepiiri on pettynyt Tampereen läntisen kehätien toisen vaiheen rahoituksen siirtymiseen. Ministerityöryhmän linjauksen mukaan toisen vaiheen rahoitus siirtyy vuoden 2008 jälkeen.

Tiepiirin mukaan hankkeeseen liittyvät keskeiset tiesuunnitelmat vanhenevat vuoden 2006 loppuun mennessä. Uusi suunnittelutyö vie rahaa ja aikaa.

Kehätien ensimmäisen vaiheen rakennustyöt alkoivat syksyllä. Kehätie saadaan vetävään kuntoon vasta sitten, kun toinenkin vaihe valmistuu ja koko kehätie on moottoritieluokkaa. Tiepiiri arvioi, että ruuhkat Tampereen kaupunkiseudulla jatkuvat näillä näkymin useita vuosia.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 13.02.2004)

Lue myös:

    Uusimmat