Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kyteekö Ferrarin radikaalissa muutoksessa jymypaukku F1-kauteen? – "Siellä katsotaan hyvin tarkkaan, mitä Mersu on tehnyt"

24:21F1-kausi käynnistyy Australiassa: avauskisan lähtökohdat perattiin MTV Uutiset LivessäF1-kausi käynnistyy Australiassa: avauskisan lähtökohdat perattiin MTV Uutiset Livessä./All Over Press
Julkaistu 10.03.2020 05:40
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Viime kaudella F1-sarjan nopeimmaksi autoksi suorilla ponkaissut Ferrari on tehnyt alkavaan kauteen selvän suunnanmuutoksen menopelinsä suunnittelussa. Nyt italialaistiimi pyrkii kilpailemaan Mercedestä vastaan suoranopeuksien sijaan mutkien vauhdissa.

LUE MYÖS: Italiasta kajahtaa kovia vihjauksia Ferrari-kohuun liittyen: esiin nousee Mercedes-pomon nimi – "En usko olevani väärässä"

Ferrari pystyi ottamaan kauden 2019 kesätauon jälkeen kuusi paalupaikkaa putkeen ja voittamaan kolme kisaa peräkkäin, kun se onnistui – keinolla tai toisella – ottamaan täydellisen niskalenkin kilpailijoistaan suoranopeuksissa.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n annettua uusia direktiivejä muun muassa polttoainevirtauksen hallintaan Ferrarin vauhti alkoi pudota.

Johtui asia tästä tai ei, Ferrari tuli helmikuun talvitesteihin vahvasti uudistetulla autolla, jossa vauhtia haetaan tallipäällikkö Mattia Binotton ja saksalaiskuljettaja Sebastian Vettelin mukaan ennen kaikkea downforcen eli mutkanopeuksia kasvattavan aerodynaamisen pidon kautta.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen pani merkille Ferrarin tahmean vauhdin Barcelonan talvitesteissä, mikä muistuttaa epäilyttävästi Mercedeksen viimevuotista tilannetta ennen myrskyn lailla alkanutta voittokulkua.

– Jos on käynyt niin, että Barcelonan testidata pitää paikkaansa, niin silloin näyttäisi siltä, että Ferrari on ottanut suoravauhtia pois, Oikarinen pohtii.

– Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että 2019 testeissäkään ei nähty Mersulta mitään ihmeellistä vauhtia, ja Ferrari loisti, mutta kun tultiin ensimmäiseen kisaan, asetelma kääntyi ihan päälaelleen, Oikarinen toteaa.

GettyImages-1207562183Ferrarin auto eli viime kaudella pitkälti suoranopeuksista, mutta nyt tilanne on toinen.2020 Europa Press

Enemmän downforcea vai suoranopeutta?

Downforcen eli autoa asfalttia kohti painavan voiman rakentumiseen ei riitä mitkään yksittäiset osat, vaan kyse on auton kokonaisvaltaisesta suunnittelusta. Pitoa mutkiin saadaan niin etusiiven, pohjalevyn, rungon kuin takasiiven yhteisvaikutuksella.

– Siinä vaiheessa, kun tehdään päätös auton spekseistä, että mitkä ovat suunnittelut tavoitteet tulevalle kaudelle, siinä määritellään, että paljonko halutaan downforcea ja paljonko ilmanvastusta.

– Se on aina sitä tasapainoilua, mutta kuten Mersu osoitti viime vuonna, he eivät olleet nopeimpia suorilla, mutta siitä huolimatta he pystyivät aika hyvin kisoja voittamaan. Lisäksi, jos autossa on vähän downforcea, se voi kuluttaa renkaita todella paljon, Oikarinen taustoittaa.

– Jotenkin tuntuu, että Ferrarilla katsotaan hyvin tarkkaan, mitä Mersu on tehnyt, ja mennään sen mukaan.

Tiukka perä ja sulavat linjat

Ulkoisen muutoksen havaitseminen autossa saattaa silti olla vaikeaa. Esimerkiksi auton pohjalevyyn ei päästä kurkistamaan, kunnes Ferraria nostetaan kisaviikonloppuina ensimmäistä kertaa nosturilla radan varresta.

LUE MYÖS: Entisen F1-kuskin arvio: Ferrari-skandaali voi johtaa Sebastian Vettelin lähtöön tallista – "Nyt riittää"

Jotain kuitenkin voidaan autosta jo nostaa esiin. Yksi asia on SF1000:n peräpään paketointi, joka on todella tiukkaan vedetty.

– Ferrarin autossa moottorikate tuodaan todella äkkiä alas kuljettajan pään takana. Se kielii siitä, että paketointi katteiden alla on erittäin tiivis, jotta virtaus auton yläpuolella takasiipeä kohti olisi mahdollisimman vapaa, Oikarinen kertoo.

– Ennen pakoputkistoa moottorikate menee hyvin alhaalla. Sillä pyritään maksimoimaan ilmavirtaus auton takaosassa. Autossa on paljon pieniä yksityiskohtaisia ilmanohjaimia. Se on hyvä evoluutio viimevuotisesta.

10.10567644aoFerrarin takapää on saatu ahdettua todella tiukkaan pakettiin./All Over Press

Jos Ferrari onnistuu muutoksessaan, talli voi olla vahva haastaja heti alkukaudesta lähtien.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen suoravauhdin taustalta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta – ikivanha innovaatio yllätti Red Bullin housut kintuissa: "Kannattaisi käydä vähän perusasioita läpi""Mercedeksen kädet on sidottu" – Red Bullin avaus F1-kauteen tuli sokkina, näin yllättävä muutos voimasuhteissa tapahtuiKimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa viitteitä huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynytFerrarin autoon tehty merkittäviä muutoksia – silmänkääntötemput eivät vakuuta asiantuntijaa: "Siellä on otettu italialaisittain calma calma"Ferrarilta tunnustus: F1-auton suunnittelu on saattanut mennä pieleen – "Olemme hitaita joka ainoassa mutkassa"
F1FerrariMercedesUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen17:20
    Max Verstappen

    Max Verstappen täräytti fanille: "Olet idiootti"

  • Eilen10:38
    Toyota

    Toyotalta merkittävä F1-uutinen

  • ke18:25
    Cadillac

    Valtteri Bottaksen Cadillac tekee valtavan näyttävän tempauksen – "Tämä on vasta alkua"

  • ti18:43
    Urheilu

    Vahvistus: Max Verstappenin tallikaveri valittu

  • ma17:10
    Kimi Antonelli

    Raju seuraus F1-kiistasta: Nuorelle kuskille satoi tappouhkauksia