Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Italiasta kajahtaa kovia vihjauksia Ferrari-kohuun liittyen: esiin nousee Mercedes-pomon nimi – "En usko olevani väärässä"

/All Over Press
Julkaistu 03.03.2020 13:36
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Italiassa epäillään, että viime päivien ajan F1-mediassa vellonut skandaali Ferrarin voimayksiköihin liittyen on saanut alkunsa ilmiantajasta.

LUE MYÖS: Kilpakumppanit käärmeissään FIAn Ferrari-päätöksestä – tallipäällikkö laukoo kovaa tekstiä: "Kaikki saavat huijata ihan vapaasti"

FIA kertoi perjantaina päättäneensä tutkimukset, joiden kohteena oli Ferrarin viime vuonna käyttämä voimayksikkö. Viime kauden mittaan epäiltiin, että Ferrari sai kierrätettyä voimayksikössään sallittua enemmän polttoainetta, ja tämän epäillään tapahtuneen jotenkin niin, että polttoainetta kierrätettiin pakollisen, FIAn asettaman sensorin ohi.

Perjantaina julki tullut FIA-tiedote oli hämmentävä paitsi sisällöltään myös julkaisuajankohdaltaan.

Tiedotteessa ei sanottu, onko Ferrari rikkonut sääntöjä vai toiminut niiden mukaan. Puhuttiin vain yksityiskohdiltaan salaiseksi jäävästä sopimuksesta tallin kanssa.

On arveltu, että FIAlla ei ole vedenpitäviä todisteita asiaan liittyen ja kattojärjestö pelkää mahdollisesti likaiseksi muuttuvaa oikeustaistelua. Toisaalta todisteet olivat niin vahvat, ettei Ferrari voinut muuta kuin suostua FIAn määräämiin sanktioihin. Ferrari rahoittaa muun muassa FIAn tutkimusta päästöihin ja ympäristöystävällisiin polttoaineisiin liittyen, ja Auto Motor und Sportin mukaan tämä summa saattaa nousta jopa kymmeniin miljooniin euroihin.

Muiden tallien näkökulmasta tämä on tietenkin aivan liian heppoinen rangaistus.

Tiedotteen julkaisuajankohta taas oli täysin tietoinen valinta FIAlta. Se julkaistiin noin 10 minuuttia ennen viimeisen testipäivän päättymistä, ja näin ollen ketään asiaankuuluvaa ei voitu enää haastatella varikolla.

Tapaus on saanut asiantuntijat ja muut tallit varpailleen. Eräs tallipäällikkö sanoi suoraan, että FIAn toiminta mahdollistaa huijaamisen myös muille talleille.

Italiassa, Ferrarin kotimaassa, hämmästely ei kohdistu tiedotteeseen eikä edes mahdollisesti sääntöjen vastaiseen voimayksikköön vaan siihen, mistä ja miten FIA on saanut tietoja Ferrarin voimayksiköstä.

Arvellaan, että tiedot on vuodettu kattojärjestölle mahdollisesti jonkun toisen tallin kautta. Tämä perustuu siihen, että vaikka Ferrarin voimayksikköä tutkittiin jo viime kauden aikana, FIAn teknikot eivät löytäneet siitä mitään sääntöjen vastaista. Nyt, kolme kuukautta kauden 2019 päättymisen jälkeen tilanne on toinen.

– Ymmärtääkseen asian kannattaa katsoa FIAn ulkopuolelle, erään kärkitallin edustaja sanoi Corriere della Seran mukaan.

Italialaislehden jutun kirjoittanut Giorgio Terruzzi vihjaa varsin suoraan, että yksi, jolla olisi mahdollisesti saattanut olla näppinsä pelissä, on Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff.

– Toto ei pidä Ferrarista sen jälkeen, kun Ferrari käytti veto-oikeutta estääkseen tallipäällikön siirtymisen F1-sarjan johtoon. Wolff on sen luonteinen ja niin kunnianhiominen, että hän yrittää saada sen, mitä hän haluaa. 

Myös Ferrarin sisäpiiriläinen Leo Turrini puhuu ulkopuolisesta ilmiantajasta.

– Koko tämän tapauksen ajan FIA on käyttäytynyt ikään kuin se olisi saanut tietonsa ilmiantajalta, vakoojalta, Turrini kirjoittaa blogissaan.

– En ole kuin vakoilukirjailija John le Carré, mutta en usko olevani väärässä.

F1FerrariUrheilu
Toimittajan kuva
Mikko Hyytiä
MTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Christian Hornerin F1-kollegat nousivat vastarintaan – tiukka viesti FIAn suuntaan: "Meillä ei ole varaa siihen"Ferrari-pomo antoi kopiointikohuun liittyen hämmentävän lausunnon: "Sääli, ettei hän kokenut samalla tavalla viime kaudella"Tuore F1-skandaali nosti pintaan tuttuja kysymyksiä Ferrarin asemasta – italialaisjätillä tiukka ote sarjan päätöksenteosta: "Sama kuin omistaisi aseen"Viekää FIA oikeuteen! Bernie Ecclestone lyö lisää löylyä Ferrari-skandaaliin – "Se näyttää tunnustukselta"F1-varikolla kytee valtava skandaali: seitsemän tallia asettui FIAn ja Ferrarin vastaiseen rintamaanF1-rääväsuu raivostui – Ferrari rikkoi sääntöjä, pääsi aivan liian vähällä? ”Aivan vitsi”

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ti13:48
    Portugalin GP

    F1-paluu sinetissä: "Tarjoaa jännitystä ensimmäisestä mutkasta ruutulipulle"

  • ma08:02
    Red Bull

    Red Bullilta lähtenyt pomo lataa skandaaliväitteitä Christian Hornerista – "Likaista peliä"

  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"