Kylmyys jähmetti kesäisten tuotteiden myynnin

Kesäkuun alun kylmä sää koettelee kesätuotteiden kauppaa.

Hyisellä säällä muun muassa kukkien ja jäätelön kysyntä on hellettä hillitympää.

– Kyllä huono keli on meidän myynnissä näkynyt. Jos viikonloppuna taivaalta tulee vettä, niin ihmiset tekevät puutarhoissaan paljon vähemmän hommia, sanoo puutarhaketju Plantagenin toimitusjohtaja Stefan Björklund.

Lämpötilan heilahtelut ovat hidastaneet myös jäätelön myyntiä selkeästi. Nestlén viestintäpäällikkö Aino Pajukangas kertoo, että jäätelön kulutus on ollut alkuvuonna laskussa.

– Sään takia jäätelösesonki ei ole päässyt edes kunnolla alkamaan, Pajukangas sanoo.

Björklund kertoo, että Plantagenilla seurataan sääennusteita todella tarkasti. Kuluvan vuoden huhtikuu viivytti kaupan käynnistymistä, mutta toukokuun lämmin loppu tasoitti tilannetta.

– Päiväkohtaiset vaihtelut ovat välillä todella suuria. Onneksi hyvällä säällä on sitten normaalia vilkkaampaa, Björklund toteaa.

Vaatemyynnissä tilanne on päinvastainen. Helteistä saattaa olla myynnille jopa haittaa.

– Jos ulkona on erityisen kaunis sää, ihmiset karkaavat jonnekin muualle kuin kauppoihin, sanoo Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Yrjö Gorski.

Gorskin mukaan kevään myyntiluvut näyttävät toistaiseksi hyviltä.

– Vaihteleva sää on itse asiassa ollut meille ihan hyvä juttu

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat