Suomalainen taksijätti välittää kyydit jatkossa ensisijaisesti sähköautoille – "ikuiset dieselmiehet" kovan paikan edessä

Taksilaki uudistuu tänään – Taksi Helsingin toimitusjohtaja kertoo, mitkä asiat muuttuvat parempaan suuntaan 3:06
KATSO MYÖS: Taksilakia uudistettiin syyskuun alussa. Videolla Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen kertoo, mitkä asiat muuttuvat parempaan suuntaan.

Suomen suurimpiin taksiyhtiöihin lukeutuva Lähitaksi ryhtyy suosimaan sähköautoja sekä ladattavia hybridejä kyytien välittämisessä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.

Marraskuun ensimmäisenä päivänä voimaan astuvan muutoksen myötä Uudellamaalla sähköisiä kanavia pitkin tilatut Lähitaksin kyydit välitetään ensimmäisenä sähköautoille ja vähäpäästöisille hybrideille. Vasta sitten, jos yhtäkään "puhdasta" autoa ei ole tarjolla, tarjotaan kyytejä perinteisillä diesel- ja bensiiniautoilla ajaville kuljettajille.

Lähitaksin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala kertoo MTV Uutisille, että syynä perustavaa laatua olevaan muutokseen on EU-lainsäädäntö, joka velvoittaa kuntia ja muita julkisen sektorin toimijoita sekä muun muassa takseja hankkimaan tietyn vähimmäismäärän enintään 50 hiilidioksidigrammaa kilometrillä päästäviä autoja esimerkiksi kuljetusten kilpailutuksissa. Lisäksi useat yksityisen sektorin kilpailutukset sisältävät myös vaatimuksia vähäpäästöisistä autoista.

– Taustalla on lain määräämä tiukka velvoite. Valinnanvaraa ei valitettavasti ole, jos haluaa olla mukana sopimuskilpailutuksissa, Lauriala kertoo.

Laurialan mukaan kaikki isojen kaupunkien toimijat ovat samassa veneessä: Kehityksen kelkassa on pysyttävä, jos mielii osalliseksi julkisiin kilpailutuksiin.

– Vihreä veturi puksuttaa eteenpäin, ja me olemme mukana ilmastonmuutostalkoissa. Toki lainkin velvoittamina, mutta haluamme myös ihan tosissamme kannustaa ja palkita yrittäjiämme tässä asiassa.

Lauriala huomauttaa, että kuluttajien kysyntäkin ohjaa markkinoita lainsäädännön lisäksi. Sähköautot ovat yleistyneet taksikäytössä, ja osa asiakkaista ei muuta enää haluakaan.

– Välillä soittavat suoraan minullekin ja pyytävät välittämään sähkötaksin, viestintäpäällikkö Lauriala naurahtaa.

"Ikuisilta dieselmiehiltä" tullut ei-niin-kiitollista palautetta

Lauriala kertoo, että kuljettajien keskuudessa tieto muutoksesta on otettu vastaan pääosin hyvin, mutta myös kysymysmerkkejä on ilmassa.

– Kuljettajien epäilykset kohdistuvat muun muassa latausverkostoon ja sen riittävyyteen.

Monet kuljettajista asuvat kerrostaloissa, eikä kaikilla ole mahdollisuutta auton lataamiseen kotona ennen työvuoroa. Sähköautojen hankintahinnat ovat myös vielä toistaiseksi merkittävästi vastaavia polttomoottoriautoja kalliimpia.

Hän myöntää, että vähemmänkin kauniisti paketoitua palautetta on joiltain kuljettajilta tullut.

– Joukossa on myös ikuisia dieselmiehiä ja -naisia. Alaa ja erityisesti sopimuskilpailutusta voimakkaasti muokkaavaan muutokseen sopeutuminen vie ymmärrettävästi aikaa.

Lauriala kuitenkin muistuttaa, että suinkaan kaikki kyydit eivät ohjaudu pelkästään puhtaille autoille. Myös diesel- ja bensa-autoille jaetaan kyytejä, eikä Lähitaksi ole laittamassa polttomoottoriautoilta niin sanotusti hanoja kiinni. Toistaiseksi 50 grammaan tai sen alle pääseviä autoja on Lähitaksin kalustossa suhteellisen vähän. Priorisointi ei myöskään koske esteettömiä pyörätuolivarusteltuja takseja.

Tähänkin asti asiakkaat ovat voineet vaikuttaa siihen, millaisen auton keskus lähettää, mutta marraskuusta alkaen priorisointia tehdään automaattisesti. Algoritmit hoitavat priorisoinnin silloin, kun tilaus tehdään sähköisiä kanavia pitkin eli nettiportaalin, Taksini- ja Whim-sovelluksien tai automaattisen taksitilauspainikkeen kautta. Puhelimitse tehtävissä tilauksissa automaattinen priorisointi ei vielä marraskuussa ole mahdollista, mutta niissäkin se saataneen käyttöön Laurialan mukaan kevättalvella.

Mikäli vapaana ei juuri sillä hetkellä ole sähköautoa tai vähäpäästöistä hybridiä, ohjautuu kyyti seuraavaksi lähimmälle polttomoottoriautolle normaaliin tapaan. Päästörajat ylittäviä autoja ei laiteta järjestykseen päästöjensä mukaan, vaan priorisointi koskee ainoastaan 50 grammaa tai vähemmän päästäviä autoja.

– Ekologisessakin mielessä on parempi, että kyytiä tarjotaan seuraavaksi sille lähimpänä olevalle autolle, Lauriala sanoo.

Sähkötaksin ostoon tukea?

Taksialalla kiinnostus sähköautoja kohtaan on kasvussa, mutta Laurialan mielestä hallituksen toimet todellisen murroksen aikaansaamiseksi ovat riittämättömiä. Esimerkiksi sähköauton hankintatukea ei myönnetä kuin yksityishenkilöille.

– Miten on mahollista, että sähköauton hankintaan saavat tukea kaikki muut paitsi ammattimaiset taksiyrittäjät. Me yritämme näyttää esimerkkiä, mutta investointituet eivät ylety meihin asti, Lauriala puhahtaa.

– Tämä nyt tiedoksi kaikille virkamiehille, poliitikoille ja ministereille: Taksiyrittäjien tulee saada samat tuet sähköautojen ostamiseen kuin muidenkin, Lauriala vaatii.

Hän toivoo myös pikalatausverkoston rakentamista taksiasemien sekä lentoasemien yhteyteen. Esimerkiksi Finavia antaa nollapäästöisille takseille etuajo-oikeuden Helsinki-Vantaan lentoaseman taksialueelle ensi vuoden alusta alkaen, mutta pikalatureita kaivattaisiin sinnekin.

– Taksin koko liiketoiminta perustuu liikkeellä olemiseen asiakas kyydissä niin paljon kuin mahdollista, mutta jos laturia pitää etsiä tuntikaupalla, niin kylmää kyytiä on luvassa.

– Vielä, kun [liikenne- ja viestintäministeri] Timo Harakka sekä [pääministeri] Sanna Marin lupaavat pikalatausverkoston taksiasemien yhteyteen ja Finavia tuo ne lentokentille ja tämä huutava vääryys hankintatuista korjataan, niin pakokaasujen katkut taksiliikenteessä kyllä vähenevät, Lauriala sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat