Lasten kuulluksi tulemisen tarve näkyy chat-palveluiden käytön lisääntymisessä. Usein lapset ottavat yhteyttä kertoakseen murheistaan, kun läheiseen aikuiseen ei saa yhteyttä, vaikka niin haluaisikin.
Lasten ja vanhempien väliset vuorovaikutusongelmat ovat ajaneet yhä useampia lapsia chat-palveluiden äärelle. Chateista lapset etsivät läsnäolevia aikuisia, joilla olisi aikaa kohdata ja kuulla heitä.
SOS-Lapsikylän ehkäisevän työn parissa oli viime vuonna noin 50 000 kohtaamista lasten ja nuorten kanssa. Luku on kasvanut viidellä tuhannella kohtaamisella sitä edeltävästä vuodesta.
SOS-Lapsikylän ehkäisevän työn johtaja Elina Stenvall kertoo, että chat-keskustelut ovat osoittautuneet lapsille luontevaksi keinoksi hakea kuuntelevaa aikuista, jolle kertoa murheitaan ja kysyä neuvoa.
Stenvallin mukaan lapset ottavat yhteyttä chatin kautta monista eri syistä. Yksi pinnalle nousseista syistä on, että lapsi haluaisi saada yhteyden lähellä olevaan aikuiseen, muttei tiedä miten. Hän muistuttaa, että arjessa vanhemmilla saattaa usein unohtua pysähtyä lapsen äärelle.
– Kun ajattelet, että tunnen oman lapseni ja meillä on asiat hyvin, niin ei välttämättä synny sellaista, että pysähdytään siihen. Siihen lapset saattaa tulla kysymään, että miten minun kannattaisi ottaa asia puheeksi, Stenvall avaa Huomenta Suomen haastattelussa.
